Bře 6

Direct e-mailing vs. PPC reklama

06.03.2014 v kategorii Reklama. / Zobrazeno 9 842x / 38 komentářů

Direct e-mailing je jedna z těch kontroverznějších forem reklamy na internetu. Tedy alespoň pro nás, kteří se internetovým marketingem zabýváme. Ve schránkách nás to otravuje a nadáváme na každého, kdo reklamní e-maily rozesílá.

Myslím ale, že to je problém spíše náš. Běžný uživatel internetu je úplně jiný a s reklamními emaily se dokáže smířit. A také na ně často pozitivně reagují.

Je to podobné jako u jakékoli reklamy. My ji vidíme a často ji i odsuzujeme. Stačí se podívat na spoustu komentářů u článků psaných pro IT publikum, do kterých si jejich autor dovolil umístit affiliate odkaz. Běžný uživatel si toho ani nevšimne. Ajťák si zkontroluje kam odkaz vede a spousta z nich si neodpustí nějakou jedovatou poznámku.

O tom ale dnešní článek není. Je o Direct mailingu. Psal jsem o tom jen proto, že se od odsuzujícího pohledu na tento způsob inzerce chci odprostit a podívat se na jeho přednosti z pohledu inzerenta v porovnání s jinými způsoby inzerce – hlavně s PPC reklamou.

Jen v rychlosti o tom, co to ten Direct emailing je. Prostě a jednoduše rozeslání hromadného reklamního e-mailu velké spoustě příjemců. A to většinou příjemcům, kteří nepocházejí z vaší e-mailové databáze ale z databáze patříci poskytovali této služby.

Tato disciplína není vůbec jednoduchá. Pokud se o to pokusíte samy, tak je velmi pravděpodobné, že e-maily se dostanou jen k pramalé části cílového publika. Velkou část z nich zastaví různé filtry a označí je za spam.

Vaše zpráva se nejenže nedostane k příjemcům, ale především se vaše e-mailová adres a také IP adresa vašeho serveru dostane na blacklisty a vy budete mít v budoucnu problém odeslat jakýkoli e-mail.

Je tedy určitě lepší to nechat na profících, kteří to umějí. A také mají velké e-mailové databáze.

Ale to pochopitelně něco stojí. Cenu vám nikdo předem říci nedokáže. Je to velmi individuální. Pohybuje se ale řádově v nižších desítkách haléřů za jeden odeslaný e-mail. Při větších a častějších kampaních se ale můžete dostat i na cenu kolem pěti haléřů za jeden odeslaný mail.

Pro své porovnání s jinými druhy inzerce budu počítat s cenou 15 haléřů za e-mail. To je cena za průměrnou kampaň.

K porovnání například s PPC je ale potřeba znát i míru prokliku u takových kampaní. Zeptal jsem se proto na tento údaj u největšího hráče na českém políčku Direct mailingu. Firmy Traffic7, která uskutečňuje mailingové kampaně pro spoustu velkých firem.

Dostalo se mi odpovědi, že i v tomto případě je to velmi individuální. Míra prokliku se pohybuje ale u průměrných kampaní v rozmezí mezi 3 a 10 procenty.

Pro svůj příklad pro porovnání s PPC tedy vezmu nižší středovou hodnotu. Tedy nějakých 6 procent.

Na odeslaný e-mail tedy zareaguje kliknutím na odkaz v něm každý sedmnáctý adresát.

Jeden proklik vás tedy v mém případě vyjde na 17×0,15 Kč. Tedy na nějakých 2,50 Kč, což je v porovnání s průměrnou kampaní např. u Adwords velmi slušná cena.

U velkých a dobře udělaných kampaní se dá ale počítat jak s nižší cenou za odeslaný e-mail, tak s lepší mírou prokliku.

Čistě teoreticky – při ceně 0,05 Kč za odeslaný e-mail a míře prokliku 10% se dostáváme na cenu 0,50 Kč za proklik.

To je ovšem jen teorie. Praxe je taková, že cena za proklik se při Direct mailových kampaních pohybuje v rozmezí mezi 0,50 – 3 Kč, což především u vysoce konkurenčních odvětvích je oproti PPC kampaním opravdu málo.

Není tedy divu, že v referencích zmiňované firmy Traffic7 se objevují inzerenti jako AAA Auto, Fortuna, ING, Dormeo, E-on, Auto ESA, Vodafone a mnohé další. A proč? Protože se jim to prostě jako inzerentům vyplatí.

Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou:

DOPORUČUJI: Objednejte si webhosting se slevou 25% (slevový kód: WWW25)

Pokud se chcete stát sponzorem tohoto mého blogspotu a mít na tomto místě svůj inzerát, není nic jednoduššího.
Více se dozvíte a vložit svůj inzerát můžete přímo TADY.


38 komentářů / Direct e-mailing vs. PPC reklama

  1.  ruprecht Desigual výprodej dne 06.03.2014 v 9.12 hod.

    Údaje jsou to zajímavé, alespoň pro někoho, kdo nemá představu, jak to funguje. Čas od času mi přijdou do mailu (asi jako každému) nabídky na odkup mailové databáze nebo přímo na rozesílku. Nikdy jsem se nepídil po podrobnostech, protože nemám o tento typ reklamy zájem. Je třeba si také uvědomit, že i když je cena v PPC vyšší, tak se nabízí přímo tomu, kdo již má o vámi nabízený produkt zájem. Což u rozesílky na 100.000 adres je dost střílení od boku.

  2.  Petr Jeník dne 06.03.2014 v 9.21 hod.

    Odkup databází nedoporučuju ze dvou důvodů:
    1) většinou se jedná o podvod – ty jen zaplatíš a žádnou DB nedostaneš
    2) i když to zrovna podvod není, tak nemáš jistotu zda jsou maily aktuální a hlavně odkud jsou a zda daly jejich majitelé souhlas se zasíláním reklamních mailů

    S tou PPC máš pravdu, že lze lépe cílit. To je myslím jasné a netřeba to rozepisovat. Ale jsou kampaně, kde je účelem zasáhnout necílenou skupinu lidí.
    A s tou necíleností u Direct mailingu to také není úplně pravda. Spolehlivé agentury mají své maily roztřídané také často podle věku, pohlaví a často i zájmů. To cílení sice není tak super jako u PPC (především u vyhledávání), ale jak jsem psal, to není u některých kampaní účelem.

  3.  Petr Halík Proficio Marketing dne 06.03.2014 v 9.32 hod.

    Tak to zase PPC jednou dostalo na frak…co do článku přidat aspoň větu o tom, že mluvíme o úplně jiné kvalitě trafficu. Že i z PPC není problém na web nahnat levné kliky, když nebudu cílit na vysoce konkureční výrazy. Vše je o nastavení a o cílech klienta…Chcete levný traffic z PPC, není problém ubereme na relevanci, míra konverze půjde prudce dolů a pak to můžeme srovnávat.

    Jednoduchý příklad. Prodej lyžařských zájezdů, kliky cca za 15 Kč na velmi relevantní dotazy. Chci levný traffic, začnu cílit na dotazy s počasím v daným střediscích a nabídnu reklamu ve stylu:

    Počasí v Zell am See
    Vyražte na hory s XY.
    Zájezdy do Zell am See od XY Kč.

    Vyřešeno a mám kliky za korunu…

    Pane Jeníku jste přece ostřílený mazák, tak nemůžete takovéto srovnání vypustit?:)

  4.  Jan dne 06.03.2014 v 9.35 hod.

    To traffic 7 rozjel nejakou reklamni kampan, nejprve se objevi u kubicka, pak u Vas. Pritom to je jasny spammer ktery me zaradil par emailu do sveho spam listu.

    http://www.pooh.cz/pooh/a.asp?a=2018182

    Kazdopadne pokud to tak pujde dal tak unbook.

  5.  Petr Jeník dne 06.03.2014 v 9.43 hod.

    Petr Halík: Máte a nemáte pravdu.
    Pravdu máte v tom, že trafic z PPC kampaní je pro spoustu kampaní mnohem zajímavější. O tom není pochyb.
    Ale jsou i kampaně, kde je účelem rychlé a masové oslovení ne tak kvalitně cíleného publika. A v tomto případě se mi zdá Direct mailing jako výhodnější varianta.

    Jan: O podobných jedovatých poznámkách jsem mluvil na začátku článku.

  6.  Jan dne 06.03.2014 v 9.44 hod.

    Toto ovsem neni jedovata poznamka, toto je fakt. Jedna se o spammera, ktery zasila emaily na emaily potahate ze stranek a z whois serveru.

  7.  David Venkovní žaluzie dne 06.03.2014 v 9.49 hod.

    Ani se moc nedivím, že se to inzerentům vyplatí, jelikož se jejich email často dostane i tam, kam by neměl a kde o něj nikdo nestojí :-) .

    Mě udivuje v dnešní době zadavatele reklamy absolutně netrápí, kde byly emaily pořízené a kde je nějaké potvrzení o opravdovém souhlasu se zasíláním. Často si tím udělají spíše obrácenou reklamu.

  8.  Petr Jeník dne 06.03.2014 v 9.49 hod.

    Nevím – nemám k tomu žádné podklady.
    Každopádně jak jsem psal v článku i v komentáři – toto jsou ty jedovaté poznámky :)
    V článku píšu, že se chci odprostit od tohoto pohledu na Direct mailing a že se na něj podívám z pohledu inzerenta.
    Vy se prostě ze svého pohledu odprostit nehodláte. Stále koukáte na Direct mailing z pohledu nasraného příjemce nevyžádané pošty. Věřte, že takových jako vy je naprosté minimum. Ostatní se s tím dokáží smířit a reklamní e-maily akceptují. A proto mě toto téma zaujalo a zkusil jsem se na to podívat i ze strany inzerenta.

  9.  Jan dne 06.03.2014 v 9.53 hod.

    Mam pro Vas namet na clanek. Vyhody nelegalniho vylepu plakatu na vyveeskach, na patnicich, na mostech, na zabradlich :) To je jeste vyhodnejsi :)

  10.  Petr Jeník dne 06.03.2014 v 9.54 hod.

    To mě nebaví – to není online.

  11.  David Pergoly dne 06.03.2014 v 10.02 hod.

    No, s tím smířením bych to neviděl tak moc růžově. Co znám lidi mimo internet, co plno věcem na internetu nerozumí z takových emailů často nadšený také nejsou, proto to nejde házet vše na jednu hromadu, obzvláště, když jsou denně zaveleny několika emaily.

    Sám za sebe mohu říci, že jsem se například nedávno odhlásil od newsletteru Alzy, jelikož to poslední dobou už není newsletter, ale regulérní denodenní emailová masáž.

  12.  Lukáš Krejča Lukáš Krejča dne 06.03.2014 v 10.05 hod.

    Také mě zaráží, že v článku není zmínka o kvalitě trafficu. Pokud si majitel té dtb pošle 50 % na svoje adresy a část z toho prokliká, tak je kliků spousta, ale kvalitativně stojí za nic. A jsem přesvědčený, že je dost rozesílačů, kteří takhle se statistikami čarují.

    Přesto ale vím o případech, kdy se DM kampaň vyplatila, je potřeba to ale měřit až na úroveň konverze. Pokud jde o navýšení návštěvnosti, tak se najdou určitě ještě levnější cesty, ale v PPC taky snad v 99 % nikdo neřeší, kolik přinesla návštěv…

  13.  Chodelka Peter podnikám a baví ma to dne 06.03.2014 v 10.45 hod.

    Porovnávať kvalitu trafficu z direct mailingu s kvalitou trafficu PPC-čiek je ako porovnávať jablka s hruškami…vlastne nie…je to ako porovnávať maliny s melónami. Proste úplne, ale úplne mimo.

    Pán Jeník, už viac krát Vás tu obviňovali, že robíte platené PR a nie ste vo svojich článkoch objektívny a poviem Vám úprimne, teraz si to myslím aj ja. Pretože Vás považujem za dosť schopného internetového podnikateľa, aby ste vypustili do sveta takýto blud.

    Robili ste niekedy direct mailingovú kampaň? Ja mám za sebou 2 a verte mi, že výsledkom PPC sa to ani nepriblíži. Nehovoriac o tom, že je dosť otázne, čo to spraví s brandom.

    Píšte radšej tie proti-Kiršoviny, to Vám ide a dobre sa to číta. Aby niekto, kto nemá ani potuchy o výsledkoch DM kampane napísal, že sa firmám direct mailingová kampaň proste vyplatí, pretože klik stojí XY Kč je fakt zcestné. Chudáci majitelia malých firiem a živnostníci, ktorí čítajú Váš blog. Huráááá, budeme mať o 92 zákazníkov viac, pomyslia si…pritom realita je úplne inde.

  14.  Dragan Blacklist spamu dne 06.03.2014 v 11.20 hod.

    Inzerentom sa to určite vypláca, posielať tony spamu, pretože laickí užívatelia často podľahnú klamstvám v tých emailoch. Takže sa to možno vyplatí raz. Čoraz viac ľudí ignoruje spamy alebo ich nahlasuje. O spamerských firmách sa hovorí a onedlho im budú tie reklamné maily úplne nanič, nebudú fungovať.

  15.  Petr Jeník dne 06.03.2014 v 11.20 hod.

    Chodelka Peter: a vy někde vidíte porovnání kvality trafiku? V komentáři nad tím vaším je dokonce poznámka o tom, že v článku žádná zmínka o kvalitě trafiku není.
    Já porovnávám cenu a nikoli kvalitu. Navíc i s tou „kvalitou“ to není černobílý.
    Jak jsem psal výše, není kampaň jako kampaň.
    Jsou kampaně, kde je důležitější rychlost+masovost kampaně.
    Tam je pak direct mailing účinnější a ve vysoce konkurečním prostředí může být i výrazně levnější.
    Je třeba to brát případ od případu.
    Je samozřejmé, že je blbost objednávat si direct mailing pro živnostníčka prodávajícího v Prachaticích palubky. O tom tenhle článek ale fakt není.

  16.  Chodelka Peter ako inak dne 06.03.2014 v 11.25 hod.

    Peter Jeník: Tak z čoho potom usudzujete, že sa inzerentom podobné kampane vyplatia, keď nie z kvality cieleného trafficu, popr. reálnych konverzií? Z klikov? Vám ako podnikateľovi by tie návštevy k niečomu boli?

  17.  Ivan Vovk http://pardubice.antee.cz/ dne 06.03.2014 v 12.42 hod.

    No, pokud vím z vlastní zkušenosti, tak se u direct mailingových kampaní pohybuje bounce rate cca 80%, zatímco u PPC se nijak nevymyká průměru webu. Takže když se na to podívám výsledné konverze, tak mi většinou přijde PPC levnější.

  18.  Petr Jeník dne 06.03.2014 v 14.07 hod.

    Jestli ještě někdo napíše něco o kvalitě (lepší cílenosti) trafiku z PPC a tedy větších konverzích, tak si o něm už opravdu budu myslet, že je úplně idiot.
    ANO – máte pravdu. z PPC je cílenější trafic a lépe konvertuje.
    ALE O TOM JSEM NEPSAL
    Přečtěte si moje komentáře výše.

  19.  Radek Novák dne 06.03.2014 v 14.20 hod.

    Trafik z PPC je kvalitnější a lépe cílený jak e-mailing.

  20.  David Dobrovolný Strategie online marketingu dne 06.03.2014 v 15.51 hod.

    Trefné! Já s tebou rozhodně souhlasím Petře. Podle mého se vyplatí direct mailing právě v případě, který jsem popsal v tomto článku: http://www.daviddobrovolny.cz/spoluprace-marketingu-pres-internet/. Podle mě jsou obory, kde se to vyplatí a taky, kde naopak. Mě se líbí to odproštění se od pocitů příjemce emailu v naší vlastní osobě z negativní podstaty naší minulé zkušenosti. Petr to dobře podal. To co popisuji v článku je též direct mailing, ale s domluvením spolupráce s partnerem (webem/eshopem), který má podobnou cíl. skupinu. ;)

  21.  Tomáš web dne 06.03.2014 v 16.07 hod.

    No nevím teda, toto je takové plácnutí do vody a pěkný PR článek pro Traffic7:)

    V článku to vychvaluješ a pak v komentáři napíšeš, že je blbost kupovat DB…jako souhlasím s tím, že je to blbost, že databáze kontaktů se musí budovat a pracovat s ní..naštěstí jsou nástroje, které pomůžou…

  22.  Martin Soutěž o týdenní a víkendový pobyt dne 06.03.2014 v 18.16 hod.

    Mě se líbila reakce jedné ze společností, která se tomu věnuje. Pan Martin Cruz se ptal, proč jsem se přes odkaz dole v emailu neodhlásil od odběru. A já se ptám proč, když jsem se nikam nepřihlásil.

  23.  Petr Info365.cz dne 06.03.2014 v 19.11 hod.

    Jak psal kolega výše, Alza, Mall i Kasa posílání ty newsletry opravdu moooc často. Takže je spíše nečtu. Ale když přijde mail, co má v předmětu něco co mě zajímá, tak kliknu…je to kus od kusu – na něco je to dobré, něco beru ale jako spamování…

  24.  Tom pražírna kávy dne 06.03.2014 v 19.28 hod.

    Tak musím říci že z email marketingu máme výrazně více objednávek než z PPC. Přijde mi to že PPC jsou vyhozené prachy, protože:
    -z PPC přijede návštevník a z titulky již nikam dál nejede a stráví na titulke 1-2 sekundy;
    -z PPC často chodí prokliky z lokalít jako Rusko, Indie. Nik mi nevyhovoří že to nejsou klikací farmy jenom za účelem nahnání peněz za prokliky;

    Za mně: PPC jsou vyhozené prachy, u email marketingu můžu lépe cílit komu poslat (.cz emaily, jednou jenom do seznam schránek, jindy centrum schránky a pod.).

  25.  Petr Jeník dne 07.03.2014 v 7.29 hod.

    ad 21 Tomáš: Když mluvím o kupování DB, tak o různých nabídkách, které mě i ostatním chodí s nabídkou na odkup nějaké databáze. Takové ty e-maily „Rozešlu vám e-mail na 100 tisíc e-mailových adres nebo jestli máte zájem, databázi vám prodám za 50€….“ – to bývá v převážné většině podvod.
    Nemluvím o nabídkách velkých a seriozních společností s historií.

  26.  Petr Jeník dne 07.03.2014 v 7.31 hod.

    ad 24 Tom: Né vždy to tak je. A ani já se nesnažím PPC odsuzovat. Je spousta kampaní, kde se PPC vyplatí. Je ale také spousta kampaní, kde se vyplatí využít právě Direct emailing. Je třeba to posuzovat kus od kusu.
    Tím že napíšu pozitivní článek o jednom druhu inzerce neznamená automaticky, že nějaký jiný druh inzerce odsuzuji. Vůbec ne.

  27.  Igor osobní finance dne 07.03.2014 v 8.16 hod.

    Mě email marketing nijak nevadí, spam filtry s s tím nějak poradí a odfiltrují ten nejhorší odpad, a pokud přijde něco zajímavého, tak si to klidně i přečtu. Mnohem horší jsou ti co otravují po telefonu, ti mne štvou mnohem víc.

  28.  palo dne 07.03.2014 v 8.51 hod.

    keby som vedel kde, hned ta za tento clanok nahlasim googlu :D

  29.  Radim Pamlsky pro psy dne 07.03.2014 v 10.31 hod.

    Mailing se musí sakra umět, kdežto PPC nastaví kdokoliv sám doma a postupně má možnost kampaně vyhodnocovat a upravovat díky přehlednému webovému rozhraní.

  30.  Petr Jeník dne 07.03.2014 v 10.45 hod.

    Radim: není „nastavit“ jako „nastavit“ – bez zkušeností se může stát, že v tom člověk zahučí za pořádný prachy. Třeba v adwords stačí nezvolit si strop a slepě věřit google, že cenu nastaví pro tebe nejlepší :) To pak uvidíš pořádný vítr na svém účtu. Google to totiž optimalizuje tak, aby jsi měl nikoli slušný poměr Cena-výkon, ale opravdu hodně přihlíží na výkon a nikoli na nějaký rozumný poměr s cenou.
    Udělal jsem tuhle chybu jednou. Vysoká míra prokliku, mi za tu cenu 30 Kč za proklik fakt nestála :)

  31.  Petr mailing dne 08.03.2014 v 0.56 hod.

    Já mám s reklamou dobrý zkušenosti, pač jsem jenom živnostník a nemám na reklamu statisíce, koupil jsme si u toho moneymailu reklamu za 1090 kč a vyplatilo se mi to, mám eshop, přišlo mi na web 3500 lidí a z toho 7 objednávek..bylo to ok. PPC s tou zkušenosti nemám.

  32.  Tom pražírna kávy dne 09.03.2014 v 12.19 hod.

    ad 26: Neodsuzuji PPC, jenom u nás je zkušenost taková že PPC jsou vyhozený prachy. My jsme ale zaměřeny na českej trh. Třeba jinde to bude jiné

  33.  previt web dne 09.03.2014 v 16.09 hod.

    nemá někdo (např. PJ) tipy na firmy které nejsou úplně fake? zmíněnou tu vidím jen v příspěvku 31. o kterémžto nevím co si myslet.
    dík

  34.  EGOL web dne 10.03.2014 v 15.59 hod.

    Petře, měl jsem o tobě lepší mínění. Tohle je klasickej PR článek na firmu, která spamuje adresy bez souhlasu, bez možnosti odhlásit se a podobně…

  35.  Ladia Velorama.cz - prodejna skládacích kol dne 10.03.2014 v 16.02 hod.

    to 24
    - mel jsem na jednu frazi docela dost pristupu z Maroka (skladaci kolo Dahon Vitesse, kde Vitesse je francouzsky rychlost a zobrazovaly mi to nejake tuningove servery o autech prave z maroka), pomohlo prenastaveni jazykovych omezeni na zobrazovani. Netusim, jak muzete delat obchod pres hranice a jestli nejake delate. Pokud ne, tak proste takove pristupy v PPC kampani zakazte. Jde to na seznamu i google.

  36.  Lukáš Krejča Lukáš Krejča dne 10.03.2014 v 18.57 hod.

    24. Tom – pokud Vám vadí, že lidi chodí na titulku, tak proč je neposíláte z PPC reklamy jinam?
    Pokud tvrdíte, že jen přijdou na titulku a po 1-2 vteřinách odchází, zajímalo by mě, jak takovou věc měříte..?

    A konečně – pokud Vám vadí, že se Vaše reklama zobrazuje v lokalitě, která není Vaším trhem, stačí na ní necílit…

    Bude to spíš špatným nastavením než tím, že by PPC byly vyhozené prachy..

  37.  David Žaluzie dne 13.03.2014 v 11.10 hod.

    To 24. TOM – je vidět, že tomu moc nerozumíte, neumíte to správně nastavit a plácáte akorát nesmysly. PPC reklama je jedna z nejúčinnějších reklam momentálně.

  38.  Michal rychlá půjčka před výplatou dne 17.03.2014 v 17.50 hod.

    „Myslím ale, že to je problém spíše náš. Běžný uživatel internetu je úplně jiný a s reklamními emaily se dokáže smířit. A také na ně často pozitivně reagují.“ pod to bych se klidně podepsal. Reklamní maily alis spam řeší právě nejvíc počítači postižení lidé, jako jsme my. Normální obyčejný člověk mail smaže nebo jej ani nerozklikne, pokud o něj nemá zájem. Super článek!



Štítky: , , , , , ,