Říj 26

Volební kampaně v kostce. Jak to vidím já

26.10.2013 v kategorii Trendy a události. / Zobrazeno 4 541x / 6 komentářů

Docela dost jsem v posledních týdnech a měsících vnímal předvolební klání a tady je několik málo postřehů, které jsem v tomto období o kampaních jednotlivých stran pochytil:

ANO: nijak cílená, megalomanská, dlouhá a velmi špatně načasovaná kampaň založená na jednom člověku a jednom tématu. Neefektivní, leč s neomezeným kapitálem účinná kampaň, u které ovšem její špatné načasování dalo oponentům spoustu času na reakci. Výsledkem může být to, že počet skutečně získaných hlasů oproti dřívějším průzkumům rapidně klesne.

edit: Tak megalomanská kampaň se ukázala jako správný směr. A navzdory špatnému načasování, kdy dali spoustu času oponentům na reakci, strana ANO uspěla. Strach lidé nedostali a naopak se ještě mnozí další přidali. Řekl bych že to má co dočinění s tím, že lidé tak nějak chtějí být na straně vítěze.

Zelení: Velmi špatně zvolená cílová skupina. Zaměřili se v podstatě jen na remarketing. Tedy na oslovení svých stávajících příznivců. Remarketing je velmi dobrý nástroj k udržení kontaktu se stávajícími „zákazníky“, ale není to nástroj na získání nových. V podstatě tím vzniká jen jakási bublina, kde se již stávající příznivci navzájem plácají po zádech jak skvěle to dělají + pár zbloudilých oveček, které se k tomu dostali spíš tak nějak náhodou.

Svobodní: Velmi podobně a tedy velmi špatně vybraná cílová skupina. Zaměřili se z velké části na své stávající příznivce. A stejně jako u Zelených to mělo dopad takový, že příznivci této strany mají pocit, jak moc je jejich stran vidět. Opravdu vidět byli. Ovšem jen mezi sebou.

Piráti: Totéž v bledě modrém jako Zelení a Svobodní.

edit: U zelených, svobodných a pirátů jsem se myslím trefil. Kampaní směřovanou pouze ke svým příznivcům pochopitelně žádné nové hlasy získat nemohli a také se tak nestalo. U svobodných mě to nemrzí ani trochu, ale co se pirátů a zelených týká, tak tam mě to mrzí velmi. Ač jsem kandidoval za jinou stranu, u tak jsem těmto dvěma přál lepší výsledek.

ODS: Prakticky nic nového. Billboardy, bannery a spoléhání se na zázrak a mnou vymyšlený pojem „slávistický syndrom“, kdy ani zarytý sparťan netouží po tom, aby Slávie spadla do druhé ligy, protože do té první tak nějak patří. Plus k tomu negativní kampaň proti ANO. A ono to zafunguje. Alespoň myslím že ano. Spousta lidí rozhodnutých ještě před pár týdny podpořit ANO, si to rozmyslí a svůj hlas vrátí ODS.

edit: „slávistický syndrom“ ani hlasy z lítosti se nekonaly. A to je dobře.

ČSSD + KSČM: Ani jedna z těchto stran nepřinesla nic nového. Spoléhají jen na své stávající voliče a nasranost lidí na aktuální neutěšenou ekonomickou a politickou situaci u nás. A protože toho špatně bylo v uplynulých letech dost, tak měli velkou škálu témat ke kterým mohli přilepit nějaký slib. Vyzkoušená taktika, která funguje.

edit: U komunistů žádné překvápko. Socani ale hořce zplakali nad výdělkem. Mnozí voliči sáhli po lístku s KDO a mnozí pak slyšeli na megakampaň ANO. Asi se není čemu divit. Voliči ČSSD odjakživa slyšeli na sliby a předvolební hesla o ničem a je jim celkem fuk, jaký program jim strana nabízí.

Změna: Zdánlivě neviditelná kampaň. Byl jsem u toho a tak vím jak se vedla. Mám k tomu řadu výhrad, ale jednu věc jsme myslím udělali dobře. A tou je co nejpřesnější zacílení kampaně. Snažili jsme se oslovit skutečně jen ty lidi, u nichž jsme předpokládali, že by mohli být našimi voliči. Uvidíme, jaký úspěch to přinese. Zázrak neočekávám, ale předpovídaných 0,1% to také jistě nebude.

edit: Výsledek 0,1% to nebyl. Ale výsledek jen něco málo nad 0,5% je pro mě opravdu zklamání.

Ostatní strany: Nic nového. Naprosto nic. Billboardy, bannery, velmi špatné pokusy o virál a sen o tom že je podpoří nějaká známá osobnost. Vlastně totéž co dělalo ANO, ale takováto kampaň může zafungovat jen s velkým rozpočtem, které tyto strany neměli. Některým se povedlo získat na svoji stranu některé osobnosti, ale obávám se, že to samotné stačit nebude.

edit: KDU mě moc nepřekvapilo. Podpora mnoha osobností jim hodně pomohla. Překvapením je pro mě Úsvit.

Některé strany se pak mohly spoléhat na masovou podporu v médiích. Některé toto štěstí neměly. Totéž pak platí o průzkumech, ve kterých se agentury ptaly jen na vybrané strany. Taková je ale realita a je třeba se s tím nějak poprat.

Závěrem můžu říci, že kampaně se celkově opět nepovedly. Účinnost kampaní byla velmi malá a kdyby se takto chovala nějaká firma, tak by zkrachovala.

A jaký je váš názor na kampaně, které nás zasáhly v posledních dnech všechny?

A poprosím jen komentáře skutečně ke kampaním. Nikoli k programům jednotlivých politických stran či dokonce propagandu pro nějakou stranu. Většina voličů už má odvoleno a tak by to stejně už nemělo smysl psát.

Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou:

DOPORUČUJI: Objednejte si webhosting se slevou 25% (slevový kód: WWW25)

Pokud se chcete stát sponzorem tohoto mého blogspotu a mít na tomto místě svůj inzerát, není nic jednoduššího.
Více se dozvíte a vložit svůj inzerát můžete přímo TADY.


6 komentářů / Volební kampaně v kostce. Jak to vidím já

  1.  Georgejc volby dne 26.10.2013 v 10.06 hod.

    Podle osobní zkušenosti, ANO mělo dobrou kontaktní kampaň. Žádná tradiční strana neměla na akcích tolik příznivců co Babiš. Nicméně těmto volnám chybělo ústřední téma a tak se vytahovala minulost některých lídrů. Každopádně účast ve volbách bude známkou toho, jak se lidi zajímají o dění kolem sebe. Pokud bude obvyklých 60 procent tak je vlastně vše při starym a lidi jsou vlastně spokojený.

  2.  Petr Jeník dne 26.10.2013 v 10.16 hod.

    Osobně si myslím, že na mýtinky ANO se přišli lidé podívat především ze zvědavosti. Jen se podívat na „klauna“. Nemyslím to jako urážku, ale jako funkci, kterou Babiš v těchto volbách zastával.
    A jak jsem psal, můj názor je ten, že vytahování Babišovi minulosti si zapříčinila ta strana sama tou megalomanskou a především špatně načasovanou kampaní, kdy na to prostě dali odpůrcům prostor.

  3.  Kamil Staš blog dne 26.10.2013 v 11.39 hod.

    Vše bylo celkem narychlo, takže si myslím že kampaně byly šity rychlou jehlou. Ale je pravda že jsem se z nich nic nedověděl. Pokud vem třeba bilboardy ČSSD stylu Dáme stát do pořádku atp… to jsou opravdu skvělé slogany. Nad čím jsem si nedávno lámal hlavu bylo to že otevřu li tisk u kterého přepokládam určitou cílovku, třeba Hospodářské noviny budou číst spíš pravicově založení voliči, tak jsem tam viděl jen strany pravicové a opačně. Jak by se vůbec strany nesnažily lovit voliče u konkurence. To dobře shrnuješ ve svém článku. Možná je pro strany levnější spíše přivést svého voliče k volbám, než zkonvertovat voliče z jiné strany. Kdo ví jak vycházejí průzkumy.

  4.  peto online hry dne 30.10.2013 v 17.35 hod.

    čoskoro budú aj na slovensku voľby do VUC a politici robia veľmi neefektívne kampane, pretože do schránky mi chodia propagačné letáky kandidátov, ktorý sa úchádzaju o mandát úplne inom kraji, nie v tom kde bývam ja

  5.  Tony Johny Studijní materiály dne 02.11.2013 v 16.34 hod.

    Tak Piráti měli opravdu minimální výdaje na propagaci, takže si nemyslím že to bylo o špatném cílení, spíše jen o malých investicích. Za hlasy získali 33x víc než kolik do kampaně vložili, což je podle mě úspěch ;-) .

  6.  Libje Kamerové systémy Praha dne 03.11.2013 v 18.55 hod.

    Mě přisla kampaň ANO docela ok. Třeba ukazování Babiše s Jágrem, zdánlivě nesouvisející s volbami byl dobrý tah.



Štítky: , , ,