Čer 21

SEO – optimalizace pro vyhledávače nebo pro lidi?

21.06.2012 v kategorii SEO, Úvahy. / Zobrazeno 14 050x / 20 komentářů

Celkem pravidelně čtu na různých blozích články, kdy se někdo snaží zvýšit svou karmu tím, že napíše nějaké moudro o tom, co je to vlastně optimalizace pro vyhledávače. Chete-li SEO. Hrozně moderní je říkat, že web se vlastně pro vyhledávače optimalizovat nemusí. Že se má optimalizovat pro lidi.

Jsou to ale jen takové kecy o ničem. Důležité je optimalizovat tak nějak pro obojí. Jak pro lidi, tak pro vyhledávače, které lidi používají.

Pro koho dáváte hlavní titulky na stránce do tagu H1 ? Pro lidi? Těm je to úplně ukradený. Ani netuší, že nějaké tagy existují. Tyhle věci čtou roboti vyhledávačů. Pro koho děláte sitemapu? Pro lidi? Prdlajs. Děláte jí pro vyhledávače. Totéž platí o spoustě dalších věcí, které tu nemá smysl ani vypisovat.

Psát proto kraviny o tom, že optimalizace pro vyhledávače je vlastně hloupost a weby se mají optimalizovat jen pro uživatele, je prostě pokrytectví.

Jsem si jistý, že ani Marek Prokop, který je průkopníkem názoru, že zkratka SEO je nešťastně přeložená jako „optimalizace pro vyhledávače“, to nemyslel tak, jak si to teď mnozí jeho rádoby následovníci vykládají.

Oni si to totiž opravdu vykládají tak, že optimalizace pro vyhledávače je zbytečná a když to řekl Prokop, musí to být pravda a šíří ty své myšlenky dál :(

Také si nemyslím, že překlad Optimalizace pro vyhledávače je ten nejlepší. Osobně bych to přeložil jako „Optimalizace pro vyhledávání“, kde se střetává optimalizace pro vyhledávače a optimalizace pro lidi.

Příkladem takového střetnutí těchto dvou optimalizací budiž třeba Title stránky. Na stránce sice běžný uživatel ani netuší, co to je, pro roboty vyhledávačů je to ale hodně důležitý údaj, který zpravidla nabídnou uživatelům jako titulek ve výsledcích vyhledávání. Title je tedy důležité i pro lidi. Celkově vzato – title je jedním z mnoha nástrojů optimalizace pro vyhledávání.

Totéž platí o description na stránce i o samotných textech na ní. Když budou na stránce nesmyslné bláboly určené jen jako krmivo pro roboty, je to špatně. Ve výsledcích vyhledávání se zobrazí tento blábol a lidi na to nekliknou. Proč by také měl někdo klikat na výsledek ve vyhledávání kde bude v popisu napsáno „povinné ručení porovnání je nejlepší povinné ručení porovnání, protože nejlepší je povinné ručení porovnání“?

Na druhou stranu, jak moc vám pomůže desctiption a text na stránce ve tvaru „Ušetřete na pojištění odpovědnosti způsobené provozem motorového vozidla, které si zde můžete porovnat“? Lidé tohle nevyhledávají a na dotaz „povinné ručení porovnání“ se takovýto web neukáže, ani kdyby se lidem líbil sebevíc.

Musíte prostě zvolit něco mezi. Tak aby se to líbilo vyhledávačům i lidem.

Rozlišovat od sebe pojmy optimalizace pro lidi a optimalizace pro vyhledávače prostě nejde. Jsou to dvě související věci, které jako celek tvoří Optimalizaci pro vyhledávání. Pokud budete dělat jen jedno nebo jen druhé, nemáte šanci na úspěch.

Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou:


Velké díky patří sponzorům tohoto mého blogspotu:

SEO na míru Optimalizujeme webové stránky na míru Vašemu podnikání!


Chcete se i vy stát sponzorem tohoto mého článečku a mít na tomto místě inzerát?
Inzerát můžete vložit a více se dozvíte TADY.


20 komentářů / SEO – optimalizace pro vyhledávače nebo pro lidi?

  1.  Lukáš Pítra Lukáš Pítra dne 22.06.2012 v 17.03 hod.

    Myslím, že většina lidí, kteří píšou o optimalizaci „pro uživatele“ to myslí veskrze dobře a snaží se říct, že konečným cílem je spokojený uživatel a ne spokojený vyhledávač. Alespoň co jsem tak ty „rádoby následovníky Marka Prokopa“, jak píšete, poznal.

    Je škoda, že svůj drahocenný čas plýtváte na takto nekonstruktivní úvahy, jejichž cílem je zřejmě jen kontroverzní jedovatou slinou vyvolat diskuzi.

  2.  Jarin dne 22.06.2012 v 22.55 hod.

    V podstatě souhlas. Bylo by celkem vhodné k takovýmto poučným článkům dát nějaký praktický příklad z tvé dílny Petře. Jinak se to spíše jeví jako jakási nepodložená hypotéza. Já také preferuji spíše střed ale bohužel nemá často takový efekt jako „agresivní“ „optimalizace“.

  3.  Marek Prokop web dne 24.06.2012 v 12.21 hod.

    Pokud vím, nikdy jsem neřekl/nenapsal, že SEO je/má být optimalizací pro lidi. Někdy ovšem říkám, že SEO je optimalizace pro *hledající* lidi a mám k tomu tři skupiny důvodů:

    1) Od lidí musím vyjít proto, abych správně odhadl, kde a co budou hledat. Např. nemá praktický smysl brát při optimalizaci českého webu v úvahu vyhledavač Bing, protože v něm tady lidé nehledají. Obdobně nemá např. smysl optimalizovat web restaurace v Hejnicích pro dotaz [restaurace] na Seznamu, protože lidé sice mohou takovou restauraci na Seznamu hledat, ale pak zcela jistě zvolí jiný dotaz.

    2) Algoritmy dlouhodobě úspěšných (a tudíž hodně používaných) vyhledavačů jsou podřízeny tomu, aby byli jejich uživatelé s výsledky hledání co nejspokojenější. Chci-li tedy co nejpřesněji odhadnout, jak tyto algoritmy fungují a jak se budou do budoucna vyvíjet, musím především vědět, co od nich očekávají uživatelé.

    3) Třetí skupina důvodů je link building. K SEO chtě nechtě patří a přitom je to disciplína založená prakticky výhradně na komunikaci s lidmi — jak masové, tak individuální.

    Jen na okraj, zrovna ty značky H1 jsou IMHO dobrým příkladem na úvahu podle toho druhého typu. Pro uživatele má správné vyznačení nadpisu zanedbatelný přínos a z toho důvodu má zanedbatelný vliv i na vyhledavač.

  4.  Josef vceliste dne 24.06.2012 v 12.49 hod.

    h1 je nějak důležitý i pro lidi, protože tradičně jde o výrazný nadpis na stránkách. Proto to vyhledávač nějak zohledňuje a dává nadpisu důležitost.

  5.  Petr Jeník dne 24.06.2012 v 15.41 hod.

    Marek Prokop:
    Jestli se nepletu (a možná jo), tak jste to byl Vy, kdo zkraktu SEO v počátcích přeložil jako Optimalizace pro vyhledávače a pak jsem četl právě i článek od vás, kde tohoto svého překladu litujete. (pokud ne, tak se omlouvám, ale mám to nějak zafixované, že jsem to někde četl).
    A spousta lidí to právě špatně pochopila tak, že „Marek Prokop řekl, že Optimalizace pro vyhledávače neexistuje a tedy je to pravda a je třeba to šířit dál“.
    Optimalizovat web pouze pro lidi je prostě nesmysl. Vy říkáte „optimalizovat pro vyhledávající lidi“, já říkám „optimalizovat pro vyhledávání“, což je totéž. Vyhledávají právě ty lidi.
    A třeba právě tag H1, kde se se mnou v jediném případě neshodnete, já považuji také za nástroj optimalizace. Mají ho rádi vyhledávače. Berou jej v potaz a je to jedním z nástrojů, jak vyhledávač pozná, co je na stránce důležité a podle toho také lidem nabízí výsledky.
    Netvrdím, že je to nejdůležitější nebo dokonce jediný nástroj, ale jeho význam je prostě neoddiskutovatelný.
    Jeho použití prostě je součástí optimalizace pro vyhledávání.
    Ve všem ostatním se shodneme.

  6.  martin matějka web dne 24.06.2012 v 19.44 hod.

    Marek a Lukáš to v podstatě všechno řekli :-) čili se jen připojím – lidi zlatý, optimalizujte web pro LIDI, protože to, co je pro vás důležité, je důležité pro vyhledávač.

    Jak podrobně popsal Marek, smysl a cíl vyhledávače je dostat od sebe lidi co nejdřív pryč. A pokud možno, aby se nevraceli tlačítkem zpět = tedy snaha o to, nabídnout hledajícím maximální relevanci výsledků.

    Proto se nemá příliš smysl zabývat se „ochcáváním“ robotů. Nikam to nevede a je to krátkozraké.

    Poznámka o nadpisech a titulcích je spíš o tom, naprogramovat web sémanticky správně. Ovšem je to jen minoritní složka optimalizace (velmi minoritní). Určitě znáte případy, kdy web, který po technické stránce stojí za prd, je velmi dobře vidět v SERPu. Proč asi? :-)

  7.  Marek Prokop web dne 24.06.2012 v 20.10 hod.

    Petře, asi jste myslel tento rozhovor: http://www.zdrojak.cz/clanky/marek-prokop-seo-neni-optimalizace-pro-vyhledavace/

    Pokud jde o značku H1, nevím o žádném věrohodném testu (a sám jsem jich pár taky dělal), který by prokázal měřitelný vliv značky H1 na pořadí výsledků vyhledávání v Googlu či Seznamu. V každém případě jde spíše o teoretickou otázku s minimálními praktickými důsledky. Kodér by měl používat H1 v souladu se standardem HTML tak jako tak. IMHO to je typický příklad best practice, která patří někam úplně jinam než do SEO.

  8.  Petr Jeník dne 25.06.2012 v 6.13 hod.

    Asi jo. Ale určitě i nějaké další články. Mám to tak nějak zafixované v hlavě. Souhlasím s nimi a z mého článku to určitě také vyplývá. (a pokud ne, tak mám narozdíl od vás štěstí, že nejsem guru a mnozí borci neberou má slova jako SEO bibli – nechápat jako něco urážlivého – naopak)

    Jen u té H1 (a mnohých dalších) se neshodneme.
    Mám ti vyzkoušené i z praxe. Konkrétně i tento můj blog či jiné weby běžící na free šablonách wordpressu. Většinou tvůrci čablon cpou tag H1 do loga. Když to nechám jak to je, jsou výsledky k ničemu. Lidem se články či seznamy článků zobrazují ve vyhledávačích na horších pozicích (pokud se vůbec zobrazují), než když ten tag přehodím na titulek článku či titulek výpisu článků.
    Razím zásadu, že title stránky by mělo být stejné jako H1. Do H2 pak většinou dávám většinou nadpisy souvisejících článků.
    A ono to funguje. Jsou to banality, které jsou pro lidi prakticky bezvýznamné, ale roboti vyhledávačů to tak prostě mají rádi a nabízejí pak lidem relevantní výsledky v podobě, v jaké si přeju, aby jim je zobrazovaly. A ještě k tomu na dobrých místech.
    Je to prostě součást „optimalizace pro vyhledávání“ – tedy jak pro roboty, tak pro lidi.

  9.  Plaváček web dne 25.06.2012 v 7.25 hod.

    [7] Marku, tenhle mýtus o jedinečném a dechberoucím účinku elementu H1 na SEO, který popravdě slouží pouze k vyznačení struktury dokumentu a moc sémantický sám o sobě není, je v českém SEO byznysu natolik pevně zakořeněn, že ho nelze žádnou smysluplnou argumentací vyvrátit :)

    O nějakém větším věrohodném průzkumu nevím, ale v roce 2009 vydal Rand Fishkin pěkný článek, kde problematiku nadpisů a jejich vliv na SEO zmiňuje také. Viz http://www.seomoz.org/blog/perfecting-keyword-targeting-on-page-optimization. Je dokonce pravděpodobné, že za vznik tohoto mýtu může Rand Fishkin sám :)

  10.  Petr Jeník dne 25.06.2012 v 8.03 hod.

    Plaváčku Plaváčku,
    nikdo tu nemluví o jedinečném a dechberoucím účinku H1.
    To jen ty využíváš reducio ad absurdum, abys vyvrátil mé tvrzení.
    Já říkám, že správné použití značek H1 apod., je součástí SEO. A ty jako důkaz opaku říkáš, že H1 nemá jedinečný a dechberoucí účinek. To já ale přeci netvrdím.
    Pokud se se mnou chceš dohadovat tak napiš, že správné použití nemá žádné účinky na SEO a nevkládej mi do huby to, co jsem nikdy neřekl.
    Zkušenost mi napovídá, že správné použití značek H1 apod.. na SEO vliv má. Viz. můj příspěvek výše.
    Nevěříš tomu? Nevěř. Je mi to fuk. Ale svá tvrzení něčím podlož a né pouze vytvářením sporu o něčem, v čem ve sporu nejsme. Opravdu netvrdím, že je to jediný, dokonalý, jedinečný a dechberoucí nástroj optimalizace.

  11.  Plaváček web dne 25.06.2012 v 8.14 hod.

    Já své tvrzení podložil odkazem na relevantní zdroj (studii, chceš-li). Tvůj další příspěvek je opět osobní napadání bez argumentů. Raději tuto debatu ukončím.

  12.  Petr Jeník dne 25.06.2012 v 8.35 hod.

    Ale vůbec to není osobní.
    Ty mi ale vyvracíš tvrzení, které jsem nikdy neřekl a uměle tak vytváříš spor, který spolu nevedeme.
    Já se nedohaduju o tom, zda mají značky H1 nějaký zázračný, jedinečný, dechberoucí….. účinek.
    Říkám, že nějaký účinek mají. A říkám to proto, že to mám vyzkoušené.

  13.  Pavel Jílek dne 25.06.2012 v 10.29 hod.

    Ještě k té H1 teoretická poznámka:
    Asi se shodneme na tom, že vyhledávače chtějí primárně dávat co nejlepší výsledky lidem. H1 mělo, má a bude mít nějakou hodnotu v modelu, kterým vyhledávač měří relevanci výsledků. A na tom modelu se stále pracuje a myslím, že se bude stále přibližovat lidem. Zřejmě se tedy měnila a bude měnit i váha nadpisu H1, dokážu si taky velmi dobře představit, že v různých konstalacích (např. e-shop X WP blog) bude význam tohoto tagu výrazně odlišný.

  14.  Kapibara dne 01.07.2012 v 10.52 hod.

    Já optimalizuji pro sebe,
    Různé 100% nabídky a výkřiky SEO optimalizace beru asi jako prodej hrnců s vesmírným dnem důchodcům za 50tis., nicméně SEO je součást kultury internetu a rád si o něm přečtu.
    Chtěl jsem, ale napsat svůj názor na diskutovaný H1 ten má velký význam zejména pro weby s cílovou skupinou nad 85 let.
    Problematikou nadpisů H1 se zabýval Jára Cimrman ve své tajné SEO knize a je to Plaváčku právě on kdo položil základy mýtu H1 takže jsi o pět chyboval

  15.  Martin Kohout Angrešt dne 10.07.2012 v 19.08 hod.

    Od Title po H2 je to pro vyhledávač důležité. Protože dobře strukturovaný web má naději na úspěch. Je to vizitka webu, kodera, majitele stránek. Bot se v dobře strukturovaném webu vyzná o mnoho lépe a proto ho řádně zaindexuje a nebude s ním mít problém. Google skoro ve všech textech co jsem četl vybízí právě k tomu, zpřehlednit kód. Na něčem to stojí a to něco je právě dobře čitelný kód. Bot je buď 1 nebo 0, tak jako vy, buď nula jako bordel a nebo 1 jako čitelný kód. H1 se podílí na celkovém úspěchu.

  16.  Plaváček www.plavacek.net dne 11.07.2012 v 7.25 hod.

    [15] Pokud máš pravdu, pak je mi strašně líto všech robotů. Tenhle HTML kód http://www.webylon.info/K.42 (viz zdroj) je musel poslat do kolen všechny :)

  17.  Martin Kohout Rybíz dne 11.07.2012 v 10.56 hod.

    16 – pěkné, 90 HTML chyb, ale někde jsem tam neviděl psaní o H1. Asi ho ten líbezný kód nezná. PS: jinak pěkný článek.

  18.  Basti burival.com dne 11.07.2012 v 12.16 hod.

    Ono se to SEO tak nějak totiž zvrhlo z optimalizace pro vyhledávání na oblbování vyhledávačů. Jedním z přímých následků podobných prasečin je pak také penalizace za příchozí odkazy.

  19.  Martin Kohout Lilek dne 13.07.2012 v 13.38 hod.

    Penalizaci dostávají weby s nezajímavým obsahem, na které je vedený nepřímo úměrný build. Je to ale loterie, mam web kterej má hodně vysokej GPR a byl na něj prováděn masivní build bez postihu. Taková rychlokvaška za pár švestek.

  20.  Honza Povinné ručení dne 23.07.2012 v 20.37 hod.

    Já optimalizuji jak pro lidi tak i pro vyhledávače. A vysledky jsou uspokojivé.



Štítky: , , ,