Srp 5

Hysterická obava o krádež originálních nápadů mě někdy až dojímá

05.08.2011 v kategorii Podnikání, Úvahy. / Zobrazeno 7 572x / 8 komentářů

Čas od času, a vlastně čím dál častěji, se na webtrhu objevují dotazy, jak by měl člověk ochránit svůj nápad. Nápad na co, ale autor pochopitelně neuvede. Obává se krádeže nápadu a jeho okamžitého zkopírování.

V první řadě bych rád řekl, že nápad jako takový ochránit nelze. Nedokáží to miliardové celosvětové korporace jako je Facebook či Groupon, což je průkopník mezi slevovými weby. Když to nedokáží tito, nedokáží to nejspíš ani superobchodníci z Webtrhu.

S vytvořením podobných webů prostě počítat musíte. Pokud bude váš nápad ale tak dobrý, jak si o něm myslíte, musíte sice s konkurencí počítat, nikoli se jí obávat.

Než si ale začnete lámat hlavu s tímto, zkuste se nejdřív zamyslet, zda váš nápad je opravdu tak originální a tak průlomový.

Věřte, že „nový facebook jen pro rybáře“ opravdu originální ani průlomový nápad není. Stejně tak není originální vytvoření dalšího slevového webu, ať už se na něm chystáte prodávat cokoli.

Říkat ale, abyste byli nohama na zemi, co se originality vašeho nápadu týká, je jako házet hrách na zeď. Ve vašich očích je váš nápad ten nejlepší a nikdo vám to nerozmluví.

Připusťme tedy na chvilku, že jste to vy, ten jeden z milionu, který přišel s něčím, co dobije svět.

Peníze na realizaci vašeho nápadu ale nemáte. Vědomosti také ne. Programovat neumíte a na free hostingu váš nápad realizovat nejde (už jste to nejspíš vyzkoušeli na adrese novyfacebook.ic.cz či něčem podobném – sarkastická poznámka autora 😀 ).

Takže co dál. Rozhodně se přece nebudete s někým o svůj nápad dělit. To by byl holý nerozum. Nejlepší tedy bude sehnat investora pro svůj nápad. Někoho, kdo to celé zainvestuje, vytvoří, udělá tomu marketing a vy nebudete muset dělat nic. Váš je přeci ten nápad a ten je na tom celém to nejcennější a investor by byl hlupák, kdyby po něm neskočil.

No jo, ale když ten člověk má prostředky a umí to i zrealizovat, jak to mám sakra udělat, aby mi ten nápad neukradl. Chtělo by to prodat mu ten nápad dřív, než mu ho řeknu….. nejlepší bude napsat nabídku na webtrh  „Prodám originální nápad – platba předem“

Tak a konec legrace. Smiřte se s tím, že váš nápad nejspíš není originální a svět s ním nedobijete. Těch pár týdnů do konce prázdnit přežijete a to i přesto, že se vám bude špatně usínat. Až se ale potkáte s kamarády ve škole, zajdete na pivo, najdete si holku nebo nedejbože poznáte, co to vlastně je ten sex, na svůj geniální nápad nejspíš zapomenete a vše bude zase ok.

No a až se něco naučíte a budete hodně pracovat, nějakou tu kačku možná vyděláte. Třeba si na svůj nápad jednou vzpomenete a uvědomíte si, že to opravdu byla hovadina.

Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou:


Pokud se chcete stát sponzorem tohoto mého blogspotu a mít na tomto místě svůj inzerát, není nic jednoduššího.
Více se dozvíte a vložit svůj inzerát můžete přímo TADY.


8 komentářů / Hysterická obava o krádež originálních nápadů mě někdy až dojímá

  1.  Katalog webtržníků web dne 05.08.2011 v 9.21 hod.

    Tohle mi připomíná, jak sis někdy na Webtrhu stěžoval, že ti někdo ukradl nápad s Facebook „Nelíbí se mi“ aplikací :)

    Máš sice pravdu, ale nelíbí se mi ten tvůj provokativní patrikovoglovský styl psaní, který se ostošest snaží o reakce v komentářích jako u bulváru. Pravda je, že některé jízlivé poznámky by sis mohl nechat od cesty. Ne, že bych tě přestal číst (s většinou věcí soihlasím), ale pokud to půjde takhle dál, budeš vypadat jako namyšlený dacan 😉

  2.  Petr Jeník dne 05.08.2011 v 9.29 hod.

    Ale já jsem si přeci vůbec nestěžoval na to, že mi někdo okopíroval „nápad“. Tehdy jsem se domníval, že ten, kdo přihazoval v aukci, záměrně přihodil pod falešným nickem, aby se zprostil koupě, protože mezi tím, než aukce skončila, se vyrojilo X levnějších kopií. Ty kopie samotné mi nevadily.

    Co se jízlivých poznámek týká, asi si je ani v budoucnu neodpustím. Jsem už holt takový. Už v době, kdy jsem dělal klasickou novinařinu, jsem psal regionání zpravodajství s nádechem bulváru a ono to prostě fungovalo a světe div se, jsem rád, že moje práce funguje.

    Už teď, po měsíci psaní, chodí číst mé výplody více než 300 lidí denně a mě to hrozně těší.

  3.  Turek web dne 05.08.2011 v 10.38 hod.

    Taky sem tam živím ve své hlavě nějaký nápad, nejlepší je se o něj podělit se svým blízkým okolí, lidem co ani neznají nějaké principy, zdali to chápou, zdali by něco takového uvítali. Jestli řeknou že ne tak nemá cenu se nad nápadem dál zabývat. On se stejně později zase vynoří v trošku upravené podobě.

    Jinak díky diskuzím ten traffik tady Petrovi určitě solidně roste, je otázka zdali to dokáže nějak víc proměnit k nějakému užitku, kromě vody na mlýn Ega, ale tím to nijak nekritizuji, jen konstatuji a držím palce ať vydrží elán a nadšení. Lidi totiž člověk nezmění, jen je může jinak sám vnímat.

  4.  Lukáš Pampurík web dne 05.08.2011 v 11.25 hod.

    Osobne podobné revolučné nápady vždy konzultujem s ľuďmi, ktorým dôverujem a viem, že dostanem konštruktívnu kritiku a nápad mi nikto v prvopočiatku neukradne. To, že niekto robí kópie úspešných projektov je normálne. Je len na majiteľovi pôvodného nápadu aby bol vždy ďaleko lepší ako tie kópie.

  5.  FAKAM web dne 06.08.2011 v 18.04 hod.

    Ako keby si to písal práve pre mňa :)

  6.  Bagos web dne 07.08.2011 v 13.32 hod.

    Jojo, máš recht. Taky se bojím, že mi někdo ukradne moje nápady. Hlídám se, abych třeba i nemluvil ze spaní. :)

  7.  Exkluzivní zpravodajství web dne 11.08.2011 v 11.42 hod.

    Skvělý článek na podporu zpátečnisvtí, nečinorodosti a komplexu méněcennosti. Hlavně ta pasáž stavějící každého s nápadem do pozice hloupého studentíka, co až vyroste, prozře, a uvidí co to vymýšlel za hovadiny – to je majstrštych! Chválím, lidí co něco tvoří už je po těch internetech stejně dost.

    Ale teď trochu vážně. Nápad je fajn věc, dokonce nápady bývají na začátku všech velkých věcí. Bývají na začátku i těch malých. A vyžvanit o tom všechno nebývá nejlepší nápad.

    Jenže nápad má sám o sobě jen mizivou hodnotu – tu získá (nebo taky ne) až realizací. Když to nedokážu realizovat sám, musím se na to buď vykašlat, nebo jít za někým, kdo to dokáže a aby to vůbec mohl chtít zkusit, musím mu o tom nápadu říct. A měl by to být někdo, komu alespoň trochu věřím, když s ním chci realizovat nějaký super nápad, ne? A pak není důvod, proč to před ním tutlat.

    Určitě je ale pitomost vlézt si na webtrh, rozepsat se tam a chtít od místní honorace vědět, jestli to je nebo není dobrý nápad. Člověk se dozví stejně prd a ještě se třeba najde nějaký blbec, co by to chtěl realizovat po svém…

    …což se najde tak jako tak, pokud se nápad realizuje a bude za něco stát.

  8.  Ivan dne 01.02.2012 v 13.26 hod.

    Som zo Slovenska a sem som natrafil za pomoci googlu, keď som sa snažil nájsť nejaký článok o ochrane autorských práv, alebo krádeži nápadov.
    Prečo? Lebo aj mám nápad, a chcel by som vedieť, či mi ho autorské právo alebo iný právny systém ochráni.
    Ale poviem Vám, a hlavne autorovi, jednu vec…
    Som zamestnaný a podnikám. Tá kritika ohľadom „študentských“ nápadov je fakt sprostá. Vôbec mi nedáva zmysel, pre aký dôvod by niekto mal „vyrásť“ zo svojej kreativity. Jestvuje mnoho spôsobov analýzy efektivity „nápadov“ v podnikateľskom prostredí.
    Kreativita je prirodzená vlastnosť človeka. Má ju každý. Len mnohý tú kreativitu sami v sebe potláčajú. A často aj na základe práve takýchto článkov.
    Nevidím dôvod, prečo by nejaký študent nemohol zarobiť viac ako „tý čo vyrástli“, keď má dobrý nápad.
    Spomeniem príklad 15-ročného mladíka, ktorý sa pýtal svôjho otca ktorý pracoval pre letectvo, že: „prečo sa na lietadlách tak často menia gumy?“
    Otec mu to vysvetlil, že je to preto, lebo pri pristávaní sa moc derú.
    Nato dieťa napadlo namontovať na kolesá vrtulky, ktoré tie kolesá po vysunutí roztočili, na základe čoho sa gumy nedrali tak moc pri pristávaní. (vrtulky na kolesách spôsobili že nápor vzduchu ich roztočil a pri dotyku kolies so zemou nezažívali taký odpor, ako keď neboli roztočené.)
    Tento nápad patentovali, predali, a z mladého chlapca sa stal milionár, keďže práve vďaka tomu nápadu ušetrili letecké spoločnosti miliony na kolesách.
    A vôbec nemusel čakať kým dospeje.
    Zato autor tohto článku…(nič v zlom)… by mohol pri rozdávaní negativity a sebaznehodnocovania, trochu pridať podpory kreativity a dobrej vôle.
    Ale je to už medzi nami ľuďmi tak. Pokiaľ niekto nedosahuje to, čo ho baví, a nie je sám so sebou vyrovnaný, kompenzuje si to spôsobom znehodnocovania ostatných. Hovorí sa: „Keď ťa neviem prerásť, tak ťa ponížim.“



Štítky: , , ,