Led 8
Motejlek.com přiznává, že prodává své zákazníky
Portál Motejlek.com je takovým českým průkopníkem v prodeji internetového obsahu. Pokud se nepletu, byl prvním, kdo to zkusil a funguje to velmi dobře.
Prostě a jednoduše lidé musejí platit za to, že mohou číst na jeho webu články. Ty články mají hlavu a patu. Jsou exkluzivní a týkají se velkého byznysu.
Není se proto čemu divit, že o takový web je zájem. Dobrý nápad, dobře vybudovaná značka. A funguje to.
O to více mě ale zarazila zprávička uveřejněná včera na Lupě.
Sám Motejlek v ní přiznává, že příjmy z reklamy budou za loňský rok nejspíš větší, než příjmy z prodeje obsahu.
Jasně – jeho čtenáři jsou velmi žádanou cílovkou pro prodej inzerce a inzerenti tak neváhají sáhnout hlouběji do kapsy a navíc si myslím, že on sám ani inzerenty nemusí hledat, ale oni sami se mu nabízejí.
Sám si ale nemyslím, že je to dobrý nápad.
Kdo jeho obsah kupuje a hlavně proč?
Exkluzivita, prestiž, zajímavé články. To je pár důvodů.
Další důvod ale je například přehlednost. Pokud platím za obsah, nechci být otravován reklamou.
A další důvod. Kupuji si obsah proto, že chci být zákazníkem a chci, aby se mnou tak také bylo zacházeno. Nechci být prodávanou komoditou.
A přesně tím jsme my všichni, kdo vstřebáváme informace dostupné zdarma na internetu. Ty portály jsou živé z reklamy. Přizpůsobují proto svou tvář inzerentům a čtenář je pro ně pouhým zbožím, které inzerentům prodávají.
Prodejci obsahu by si proto měli dát myslím velký pozor na to, kdo je jejich zákazníkem. Zda je to čtenář nebo inzerent.
A pokud Motejlek přiznává, že víc peněz mu dávají inzerenti než čtenáři, je to myslím špatně.
Může se totiž stát, že sklouzne do fáze, kdy pro něj inzerent začne být důležitější než čtenář. Přijde tedy o punc exkluzivity, přijde o platící čtenáře a jednoho dne zjistí, že na web dává více neplaceného obsahu než toho placeného jen proto, aby měl větší návštěvnost a získal více peněz od inzerentů.
A odtud už je jen krůček k tomu, že z blogu s léta budovanou pověstí bude jen další tuctový magazín se zprávami přebíranými z ČTK.
Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou: Sledovat @PetrJenikPokud se chcete stát sponzorem tohoto mého blogspotu a mít na tomto místě svůj inzerát, není nic jednoduššího.
Více se dozvíte a vložit svůj inzerát můžete přímo TADY.
Jo peníze jsou mocná čarodějka… Když to nesype z jedné strany, musí to sypat z druhé.
Ono to není tak černobílé. Kupujete si časopisy? Kupujete si informace v nich stejně jako se platí předplatné na webu. A viděli jste časopis bez reklam? Oni totiž ty reklamy snižují cenu časopisu, tady bych to viděl tak, že mohou snižovat cenu předplatného (může to být jinak já vím). Záleží jaký má plán, ale pokud nasadil reklamu, mohlo jít buď o příliš zajímavou sumu, nebo zkrátka věděl, že buď zvýší předplatné (a o spoustu lidí může přijít), nebo nasadí reklamu.
Ahoj Petře,
nedíval jsem se, kolik si čtenáři platí, ovšem velký kus pravdy má Duben. Časopisy a noviny si také čtenáři kupují a jsou v nich reklamy.
Absence reklamy by měla smysl třeba u takového časopisu dTest. Tam by asi čtenáři stěží uvěřili, že časopis dělá nestranné recenze a přitom jim na stránkách inzeruje Philips. I tak většina periodik drží redakci stranou inzertního oddělení, aby byla zaručena jejich nestrannost.
Pouze na internetu se tak nějak vžilo, že když je něco placené, bude to bez reklam. Nemusí to být pravidlem.
Vašek
Reklama, která na webu nyní je, mě osobně nevadí. Není jí přehnaně moc, nepřipadá mi rušivá a navíc je tematická.
Já v tom tedy problém nevidím a jestli pomáhá tomu, aby blog dále fungoval v kvalitě jaké je doted, je to ok.
Samozřejmě její podím nesmí významně narůstat, protože pak to jednoznačně směřuje ke scénáři uvedeném v článku.
Zrovna nedávno byl uveřejněn podcast kde mluví on a konkurenční Borovan a Motejlek si tam pochvaloval, že mu tam dobře roste velkých zákazníků s předplatným 90tis. a více. Jinak prozradil i svuj obrat a hrubí zisk a netušil jsem, že se pohybuje v řádech mega.
Web pana Motelka je a vždycky bude založen na obsahu. Reklamy na něm jsou na rozumné úrovni a lidi, kteří si to platí, platí za obsah a informace, které se nikde jinde nedozví. Nějaká reklama je, pokus zůstane na současné úrovni jim celkem jedno. Titulek tohoto postu je na úrovni Blesku. Ale to je vlastně účel, že.
Motejlek jde s kůží na trh a zveřejní čísla, na rozdíl od vašeho nesmyslného grafu o růstu, kde chybí to podstatné číslo.
Do teď to byla zajímavá diskuse. Dokud se do toho neobul nějaký anonymní hlupák Honza.
Titulek je opravdu napsaný tak, aby přilákal lidi. No a?
Nesmyslný graf? Ten graf je pravdivý.
A proč bych měl zveřejňovat své příjmy? Co je na tom čísle tak podstatného? Nepotřebuju, aby mě lidi plácali po zádech.
Jen k té reklamě v prodávaných časopisech:
1 – časopis není internetové médium, u kterého je prakticky nulová provozní režie.
2 – předplatné časopisu nestojí 10 tisíc na půl roku pro jeden počítač.
U internetového média s touto cenou předplatného bych skutečně nečekal, že mě někdo bude obtěžovat reklamou na ČEZ.
Vždy je to o tom, když to čtenářům nevadí, tak proč toho nevyužít. Je to podnikání jako každé jiné, navíc diverzifikace příjmů určitě přijde vhod
Dělají to tak téměř všechny odvětví, koupíš si počítač a je tam množství zkušebních programů, v autě máš zkušební předplatné na satelitní rádio, zákazník je komoditou.
Já osobně jsem tak zmlsaný z bezplatného obsahu na Internetu, že nevím, co by to muselo být za exkluzivní materiály, abych byl ochoten cvakat.
K Vánocům jsem dostal předplatné nejmenovaného časopisu, který u nás patří mezi špičku. Bohužel tam není nic, co bych na síti nenašel (z jiných zdrojů) zdarma.
Když uvedu jméno a příjmení, tak vám to něco řekne ? Když si ho vymyslím, jak to poznáte ? Neanonymní znamená, že uvedu nějaký web ? Žádný můj není.
A k podstatě věci. O plácání po zádech vám jde především, proto ten graf vypadá jak vypadá. Záleží totiž jaké byly výnosy za období 1. – 6. měsíc a jaké v období 7. – 12, kdy byl velmi zajímavý nárůst. Mohly být v řádech stokorun a potom při jakémkoli růstu výnosů graf stoupá velmi rychle, nicméně je to celkem o ničem. Anebo mohly být v řádu tisíců, nebo dokonce desetitisíců a potom před takovým růstem smekám klobouk.
Takže v podobě v jaké jste to uvedl graf vypovídá o růstu, nicméně ten graf má téměř nulovou hodnotu.
Honzo, a co kdyby to bylo v řádu staticíců? Co byste smeknul potom?
Pari: Jasně – diverzifikace příjmů je fajn. Já se v tom článku jen zamýšlím nad tím, zda si tím spíš nemůže uškodit.
Kdybych si to platil a přitom bych věděl, že mě jako zákazníka přeprodává pan Motejlek ČEZu, vadilo by mi to.
A celkem věřím tomu, že lidé, kteří si to platí – tedy velice solventní lidé z velkého byznysu, se mohou cítit podobně.
Nevadí mi to. Nezávidím mu. Jen mě to prostě zaráží.
Mě osobně by to nevadilo a nemyslím si, že by tomuto serveru hrozilo, že dojde k odlivu návštěv jen kvůli reklamám. Motejlek.com není žádný malý osobní blog a určitě si to vychytají tak, aby měli na webu reklamy jen adekvátně.
K odlivu návštěv ne.
K odlivu platících zákazníků možná ano.
A to by vzhledem k malému počtu zákazníků mohlo mít pro web fatální následky.
Oni ty příjmy totiž jsou sice relativně vysoké, ale to neznamená, že těch zákazníků je hodně.
Mluví o tržbě 5,5 milionu. Z toho více než polovinu tvoří inzerce.
Řekněme, že přímo od čtenářů má tedy nějakých 2,7 mega.
Při roční ceně 20 tisíc od jednoho je to pouhých 135 zákazníků.
Stačí aby tou reklamou naštval 20 lidí a bude mít starosti.
Navíc někde jsem četl, že značnou část jeho příjmů tvoří předplatné za 90 tisíc. Tedy firemní předplatné, kde o deseti předplatných naráz rozhoduje jeden velmi solventní člověk. Nasere pět takových a má ještě větší problém.
Toho bych se opravdu trochu obával.
Ale snad ví co dělá. Já být jím, touto cestou bych se nevydával. Spíš bych hleděl na to, abych dál budoval značku a na to, aby členství bylo ještě více prestižní.
Myslím si, že většina jeho předplatitelů to tak totiž chápe. Jako prestiž ve smyslu „můžu si dovolit platit pro sebe a své zaměstnance přístup na motejlek.com“
Petr Jeník: tak bych smeknul dvakrát, pogratuloval a napsal, že jste borec. A aby jste mi dobře rozuměl, já bych to přál komukoli už jen z toho důvodu, že by bylo vidět, že z dobrým nápadem a prací se dá z ničeho udělat velmi dobrý byznys.
To co komentuju je to že, bez relevantních čísel ať už v podobě tržeb, nebo počtu předplatitelů je to mlácení prázdné slámy a „tahání si trika“. Navíc i pro vás by zveřejnění mohlo mít velmi pozitivní dopad. Je to ale samozřejmě vaše věc a každý si udělá obrázek sám. Všichni nejsou hlupáci
podľa mňa ked má ta stránka zákazníkov aj napriek tomu že ich odháňa reklamou je úspech, som zvedavý ako dlho to takto vydrží
Jste blbi, kdyz jste nepochopili ten clanek.
Je to spatne. Motejlek by to nemel delat.
Jerry: důvod?
Já v tom nevidím problém a ty peníze navíc mu přeji.
Tak Mr. Jeník maže příspěvky které jsou mu nepříjemné. Jak přízačné pro „velkého“ podnikatele když se ho dotkne pravda
Vulgární příspěvky mažu vždy.
Napiš slušně tu svou pravdu a nechám jí tu, i přesto, že to bude totální blbost.
Já jsem nenapsal jedno jediné vulgární slovo. Jen konstatování že jseš ubožák. A jestli považuješ slovo ubožák za vulgární, je to jen další vizitka toho co jseš zač.
Motejlek nikoho neprodava, akorat monetizuje ctenare bez predlatneho. Predplatitele si kupuji kvalitni informace a ne web bez reklamy.
Jednak si predplatitele plati za informace a jednak vzhledem k vysi predplatneho ji ma opravdu malokdo, takze pravdepodobne nevis, zda platici zakaznik nejake reklamy vidi, nejspis ne takze je mu to uplne jedno.
Pokud platící zákazníci reklamu nevidí, dalo by se to myslím nazvat ojebáváním inzerntů, protože to jsou právě ti bonitní lidi, kteří si ten obsah platí, které ti inzerenti chtějí oslovit svou reklamou a podle toho je také nastavená cena té inzerce. Protože ta cílovka je opravdu zajímavá.
Všichni vidí všechno. Je to prostě obchodní model, který jak se zdá funguje a navíc si myslím, že pan Motejlek je z velkou částí předplatitelů v kontaktu, má zpětnou vazbu a pokud by to předplatitelům vadilo, model by upravil. Ten web je prostě založený na exkluzivitě informací, které se nikde jinde nenajdou.
Nejsem předplatitelem Motejlka, dle mně je to zbytečný vyhazov peněz. Dozvíme se věci, které jsme se již dozvěděli. Je to jen marketing. 😉
@Martin Penička : človek ktorý robí recenziu ružového asus šuntu ten prístup ani nepotrebuje a môže len závidieť.
Mám pocit, že na většině komerčních webech má platící klient přednost před čtenářem, bohužel …