Úno 24

Webkonzultant: neexistující, leč zoufale potřebná profese

24.02.2012 v kategorii Tvorba webů, Úvahy. / Zobrazeno 8 194x / 20 komentářů

Kdybych na to měl čas a především nervy, začal bych se z fleku živit jako webkonzultant. Věřím, že bych se touto profesí celkem snadno uživil. Podle toho, co v posledních dnech sleduji, je to totiž opravdu zoufale potřebná a zároveň nedostatková a možná dokonce neexistující profese.

Co by takový webkonzultant měl na práci? Zjednodušeně řečeno, vysvětlit lidem, co vlastně chtějí, co mohou dostat, od koho a za kolik.

A jak jsem došel k tomuto závěru? To je také velmi jednoduché. Spousta lidí by ráda pronikla se svou firmou na internet či by se online byznysu chtěli věnovat například provozováním e-shopu fulltime. Protože se ale v tomto prostředí nepohybují, nevědí jak na to.

Nevědí koho oslovit, kolik je realizace jejich plánu může stát, co mohou očekávat, jak dosáhnout svého cíle, jaká je dobrá reklama a mnohé mnohé další.

Dám dva příklady z praxe.

Před několika týdny poptával kdosi na Webtrhu práci kodéra na nově vznikajícím ambiciózním projektu. Poptávka zněla asi takto: „Grafika už máme, hledáme kodéra…“. Pro člověka zběhlého v oblasti tvorby webů z toho vyplývá, že potřebují pouze rozkrájet grafiku a nakódovat přes (X)HTML a CSS. Nic víc. Prostě hledají kodéra. Redakční systém nejspíš mají opensource či již vytvořený na míru.

Protože mě podobné novinky zajímají, s poptávajícím jsem se spojil a ejhle, z kodéra se vyklubal kodér, programátor, SEO a marketingový expert v jedné osobě. Poptávající vůbec netušil, jaký je rozdíl mezi pojmy kodér a programátor. Co je redakční systém, jaké existují, jaké mají výhody…. to neměl ani tušení.

Druhým příkladem budiž příspěvek opět na Webtrhu, kdy si jakási slečna stěžuje, jak mnoho webdesignérů odmítá jí poptávanou zakázku a z toho vyvodila závěr, že webdesign dokonalá profese a všichni webdesignéři se válejí v penězích.

Má zkušenost je jiná. Sehnat webdesignéra je velmi snadné. Zadám poptávku a dostanu X nabídek. Vyberu si a hotovo. Vím koho oslovit, kde a kolik mám nabídnout.

Přišla ale nesouhlasná reakce, kdy kdosi poznamenal, že tomu tak není.

Je. Vím to. Dělám to tak a nemám s tím nejmenší problém.

ALE

Není. V onom nesouhlasném příspěvku byla jedna velmi zásadní věta, že jde o komunikační kanály. Já bych si to dovolil ještě rozšířit nejen na samotné komunikační kanály, ale na komunikaci jako celek.

Spousta lidí totiž opravdu vůbec netuší, co poptává. Jak se ukázalo, ona slečna (či paní) nepoptávala webdesignéra, ale vytvoření kompletního webu vč. e-shopu a spoustou dalších utilitek a hejblátek.

Programátor pracující za pětikilo na hodinu nemá nejmenší potřebu vysvětlovat té paní, co vlastně potřebuje. Na to by možná při jeho cenách nestačil ani její celý budget. Webdesignér ji odmítne, protože není programátor a web takový udělat neumí….

A tady právě by mohla nastoupit profese webkonzultanta. Měl by to být člověk, který dokáže vysvětlit lidem základní pojmy, popsat jim různé alternativy, říci co by to mohlo obnášet finančně, koho oslovit, jaké od toho mohou očekávat výsledky, nastínit možnosti propagace, pomoci se zpracováním poptávky a mnohé mnohé další….

Měl by to být seriózní člověk který umí jednat s lidmi. Asertivní a blbůmvzdorný. Nemusí to být programátor, kodér, designér, markeťák… musí ale vědět, co tyto všechny profese dělají. Musí mít velký rozhled.

Tento člověk by mohl profitovat tak, že bude dostávat zaplaceno přímo od těch, kterým radí, ale zároveň podíly od firem, kterým onoho zákazníka nakonec přihraje.

Přesvědčit lidi o tom, že jeho služby potřebují, by také nemělo být tak těžké. Stačí jim položit dotaz, zda znají rozdíl mezi pojmy webdesignér, kodér, programátor. Zda vědí že spousta webů se dá udělat na opensource řešení, zda vědí co je wordpress, joomla, drupal, prestashop, php, HTML, CSS, SEO, PPC a mnohé mnohé další.

A především lidem stačí říci, že ušetří spoustu peněz jen díky tomu, že budou vědět koho oslovit a jak.

Myslím, že i specialisté by tuto profesi uvítali. Člověka, který by od nich poptával něco a ani by netušil co, by prostě odkázali na webkonzultanta, který by mu vysvětlil, co vlastně chtějí.

Znám hodně lidí, co by tuhle profesi mohli velmi úspěšně zastávat. Já mezi ně nepatřím. Chybí mi asertivita a blbůmvzdornost. Narazil bych na vola, který ač by netušil o čem mluví, by mě začal poučovat a v lepším případě bych ho poslal do hajzlu. Spíše bych mu ale jednu křápnul. Tohle by fakt nebylo nic pro mě.

Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou:


Velké díky patří sponzorům tohoto mého blogspotu:

Tvoříme weby Zaujměte své zákazníky originálními stránkami.


Chcete se i vy stát sponzorem tohoto mého článečku a mít na tomto místě inzerát?
Inzerát můžete vložit a více se dozvíte TADY.


20 komentářů / Webkonzultant: neexistující, leč zoufale potřebná profese

  1.  TonyK TonyK dne 24.02.2012 v 9.34 hod.

    Tento člověk by mohl profitovat tak, že bude dostávat zaplaceno přímo od těch, kterým radí, ale zároveň podíly od firem, kterým onoho zákazníka nakonec přihraje…

    Domluvit se s programátory, nebo grafiky na podílu ze zakázky neni vubec problem. Vedi o co jde a radi vam komunikaci se zakaznikem prenechaji.

    Problem je ale dostat podily od tech kterym radite. Zadavatele webu totiz netusi, ze by to pro ne mohlo byt prinosne a jsou obvykle skalopevne presvedceni, ze vedi co chteji. V okamziku, kdy jim zacnete neco vysvetlovat, tak jsou presvedceni, ze se je snazite natlacit do neceho, co je vyhodne pro vas, ale pro ne jiz mene. Idea, ze by vam za to byli ochotni zaplatit, je zcela mimo.

    Vyse uvedene plati pro bezne zivnostniky a mensi firmy. Existuje samozrejme top segment zakazniku, kteri vedi co chteji a vedi, ze jim konzultant muze vydelat slusne penize. To jsou ale zakaznici pro H1 a spol.

    Osobne jsem weby pro male zakazniky prestal uplne delat, protoze to vysvetlovani v realu zabralo vice casu, nez tvorba samotneho webu. Vyjjimkou jsou mensi firmy, ktere sice nevedi co chteji, ale jsou ochotni vam nechat provizi z obratu.

  2.  Alan dne 24.02.2012 v 9.38 hod.

    Ale vzdyt takhle v agenturach bezne funguji konzultanti a accounti… Resi s klientem jeho potreby, vysvetluji mu pojmy a mozne varianty reseni a pomuzou najit to nejvhodnejsi z hlediska pomeru cena/vykon. Jen, pravda, nejsou nezavisli, nabizeji sluzby jen jedne agentury…

  3.  Petr Jeník dne 24.02.2012 v 9.44 hod.

    TonyK:
    To máš pravdu. Především Češi za podobné služby neradi platí. Jakýkoli prostředník je pro ně jen dalším, který bude živ z jejich peněz.
    Jak jsem ale psal, těmto lidem je třeba položit základní dotazy a vysvětlit jim co nejjednodušší cestou, že mohou velmi prodělat, pokud osloví špatného člověka.
    A tím špatný nemyslím že by byl ve skutečnosti špatný, ale nevhodný k jejich účelu. Je nesmysl oslovit špičkového php programátora, aby vám zařídil tvorbu celého webu.
    V takovém případě vám bude jeho sazbou 500,- Kč na hodinu účtovat i čas, který stráví dohadováním se s designérem a kodérem. Navíc mnoho lidí ani vlastně programátora nepotřebuje. Jen to nevědí. Stačil by jim specialista na wordpress, který pracuje za méně než poloviční peníze.

    Pokud by někdo dokázal vysvětlit lidem, že díky těmto znalostem mohou opravdu velmi výrazně ušetřit, tak by mohl myslím opravdu vydělat a spokojenost by byla na všech stranách.

    Ten webkonzultant by nebyl ani prostředníkem. Komunikace mezi zákazníkem a firmou už by probíhala přímo. Ten konzultatnt by prostě jen nastínil lidem možnosti, řekl co mají od koho (buď přímo konkrétně, nebo jen obecně) chtít.

    Nejednalo by se o nějakého webdevelopera, který by zařídil tvorbu webu. To je třeba neplést.

  4.  Petr Jeník dne 24.02.2012 v 9.48 hod.

    Alan:
    Firemní konzultanti jsou něco jiného. Ten vysvětluje lidem, co nabízí jejich firma. Webkonzultant kterého popisuju já, by lidem řekl o tom, jaké jsou různé možnosti.
    Jinak řečeno. Acount manager nějaké firmy navrhne řešení, které je schopná udělat jejich firma. O tom, že existují i jiná řešení, mu pochopitelně neřekne.

  5.  georgejc dne 24.02.2012 v 10.58 hod.

    To je myslim dobrý nápad, ale aby se nedostalo do tý roviny jako u profese finanční nezávislý poradce, kde je valná většina placena provizí od finančních ústavů a jen málokterý skutečně za nezávislý rozbor finanční situace klienta, prostě klienti to neocení ,tak se jde dělat závisle

  6.  Petr Jeník dne 24.02.2012 v 15.41 hod.

    asi jo – ta nezávislot je asi hodně důležitá. Prostě lidem poradit, co mají poptávat a naučit je základní pojmy. A pak už to nechat na nich.

    Dobře to napsat někdo na G+ do komentáře:

    „“Dává to smysl. Já dělám něco podobného, i když v jiném oboru – pomáhám e-shopům a obchodním firmám najít optimální řešení přepravy balíků a palet v rámci mého projektu http://www.prepravniradce.cz Pro zachování skutečné nezávislosti a nadhledu se provizím od přepravců ze zásady vyhýbám, platí mě přímo odesilatelé. Funguje to skvěle, zájem je obrovský – je ale pravda, že to stojí čas a nervy :-)““

  7.  brano dne 24.02.2012 v 17.02 hod.

    Stavebny dozor pri weboch.

  8.  Fit dne 24.02.2012 v 17.38 hod.

    Vážně zajímavý nápad, docela mi to smysl dává. Ale je to hodně o tom vysvětlení a pevných nervech při komunikaci.

  9.  Petr Jeník dne 24.02.2012 v 17.42 hod.

    brano: nee – ke stavebnímu dozoru bych přirovnal spíše práci webdevelopera – to je něco jiného.
    Webkonzultatn ve smyslu, který já popisuji, by tohle za úkol neměl. Ten by jen lidem vysvětlil jaké mají možnosti k tomu, aby realizovali svůj projekt. Co vlastně mají poptávat, koho mají oslovit apod…. na realizaci projektu jako takového, by webkonzultant nedohlížel.

  10.  David Lörincz Osobní web dne 24.02.2012 v 21.43 hod.

    Bohužel máš zcela pravdu Petře. Lidi v dnešní době slyší všude v televizi a v jiných kanálech, jak se dá krásně vydělat na internetu. Myslí si, že když zboží umí prodávat ve svém krámku na rohu, budou jej umět prodávat na internetu. Mají přeci originální produkty, takže to tak musí být. Bohužel praxe je trochu jiná. I kdybych vynalezl zlaté hodinky s vodotryskem a rozhodl se je prodávat na internetu za 50 dolarů jedny, nikdy by se o tom pravděpodobně nikdo nedověděl, pokud bych neměl funkční pěkný web, SEO optimalizovaný, marketingově podporovaný apod.. Spousta lidí se řadí mezi „odborníky přes internet“ a při tom jediné co umí je: vyhledat na google, používat FB, Youtube a emailového klienta. Tihle lidé se na Webtrhu v poslední době vyskytují velmi často a v podstatě ani neví co mají chtít a za kolik. Hodně štěstí při novém oboru podníkání – webkonzultant !!! :-)

  11.  Tomáš Slevové portály dne 25.02.2012 v 10.07 hod.

    Zajímavý nápad, sice tato profese možná neexistuje, ale jsou tu jiné možnosti, které tuto profesi zastoupí.

    Není například problém objednat si kompletní tvorbu www, celého eshopu nebo třeba marketingovou kampaň na FB. Samozřejmě firmy, které poskytují komplexnější služby jsou nákladnější.

    Bohužel neznalý člověk nemá u firmy moc velkou kontrolu jestli jsou ty všechny věci potřeba a nebo se z něj snaží firma vytáhnout co nejvíce prachů. Bohužel tohle riziko by bylo i u konzultanta.

    Hlavní přínos bych asi viděl, pokud by měl přehled o kvalitě služeb a dokázal dohazovat opravdu schopné lidi. Například při tvorbě grafiky je problém, že o výběru grafika rozhoduje dost často někdo, kdo nemá ani šajn o grafice a tak si vybere design jen podle subjektivního pocitu a výsledek může být tragický.

  12.  Pavel Webkonzultant dne 25.02.2012 v 15.01 hod.

    Takové služby pro své zákazníky děláme a když považuji za lepší řešení, které neděláme, nabízím možnost vše jim zařídit. Ovšem je zajímavý nápad to nabízet jako samostatnou službu, asi si na to udělám jednu podstránku na webu :)

  13.  Petr Jeník dne 26.02.2012 v 8.33 hod.

    Tomáš: Vůbec jsi to nepochopil. Hodně firem dělá to, co píšeš. Tedy tvorbu webu, grafiky, poradenství ohledně toho…. ale problém je ten, že lidi nevědí, co poptávat.
    Webkonzultant není totéž, jako webdeveloper. Webdeveloper zařídí lidem kompletní vytvoření webu od různých specialistů.
    Webkonzultatn v tom smyslu, který popisuju, je člověk, který klienta jen naučí naprosté základy všeho okolo budování jeho řešení. Nebude ho učit programovat ani dělat design. Jen mu vysvětlí co je co a nasměruje ho správným směrem, aby pak sám dokázal sesmolit poptávku a dohlížet na tvorbu svého projektu.

  14.  Petr Webhosting dne 27.02.2012 v 8.55 hod.

    2 Tomáš: V podstatě máš pravdu. Většina konzultantských firem udělá však bohužel to, že vykasíruje horentní sumy za služby a pak skutek utek. Nezajímají se jestli klientovi byznys šlape nebo ne, zda mu jejich služby pomohly

  15.  Michal Online hry zdarma dne 27.02.2012 v 23.02 hod.

    Petr: Podle mě existují dva základní problémy. Jednak lidé naprosto webu nerozumí a koupí každou blbost (třeba stránku na Facebooku za 50 tisíc korun) a nebo chtějí nereálné věci (jako garanci prvních pozic na všechna klíčová slova, apod.). Potom je tu přístup agentur, které fakturují velké prachy a nic moc nedělají a když to nejde tak to svádí na okolnosti. Je proto potřeba to začít dělat úplně jinak a takový webkonzultant by se hodil. Ovšem v českých končinách aby člověk kvalitního experta hledal lupou.

  16.  Atsor Magazín o počítačích dne 28.02.2012 v 18.03 hod.

    Hodně zajímavý článek. Souhlasím s ním. Je to určitě dobrý nápad a myslím si, že by takoví konzultanti byli žádaní. Určitě by ušetřili dost času a nervů, možná, že i peněz, těm, kteří nejsou v oboru tak sběhlí.

  17.  Michal Copywriting dne 07.03.2012 v 17.53 hod.

    Konzultantů najdeš mraky. Vždy je to však o pěnězích. Ti, co něco umí, dělají pod hlavičkou výkonných firem, kde se hledí na výsledky. Jiní dělají ve velkých korporacích, kde toho však moc až tak umět nemusí. Pak záleží na koho narazíš :-)

    Ideální konzultant by měl mít za sebou již několik rozběhlých projektů, které fakt šlapou a splnily cíl klienta

  18.  Petr Jeník dne 07.03.2012 v 18.01 hod.

    Zdá se, že jsi článek ani nečetl a napsal jsi prostě „něco“ jen aby sis mohl přidat odkaz. Jinak bys takovýto příspěvek vůbec nemohl napsat. Webkonzultant, o kterém já píšu, je totiž naprsto něco jiného, než o čem píšeš ty. Ale to je fuk. Je to tvoje vizitka.

  19.  Jaris dne 08.03.2012 v 17.11 hod.

    „kdy si jakási slečna stěžuje, jak mnoho webdesignérů odmítá jí poptávanou zakázku a z toho vyvodila závěr, že webdesign dokonalá profese a všichni webdesignéři se válejí v penězích.“

    Sice je to od tématu, ale podobnou zkušenost mám s automechanikama :). Kdy sice mechanika seženu, ale dokopat ho k práci je složité. A to nemluvím o tom, jak mu vysvětlit co přesně chci a nedostávat odpovědi, že s tím nic není – stejně mi to tam furt cvaká :-D.

    Takže takový konzultant by se určitě hodil ke každé profesi.

  20.  Michal Mrskoč web dne 12.03.2012 v 11.25 hod.

    Takové služby nabízí H1.cz už nějakou dobu. A je pravda, že to něco stojí a tedy v čechách služeb webkonzultantů využívá zatím jen úzký okruh firem většinou z kategorie těch největších…



Štítky: , , , ,