Čec 28
Až mě Kalousek nasere, budu předávat faktury za adsense osobně v Irsku
V posledních pár dnech se hodně mluví o snižování procent, které si živnostníci mohou uplatňovat jako výdaje, aniž by museli vést daňovou evidenci a komplikovat si už tak složité papírování. Ještě teď si mohou živnostníci jako já uplatňovat výdaje ve výši 60% z příjmů a řemeslníci dokonce 80%.
Uznávám, je to dost a oproti jiným státům směrem na západ je to až 3x více. Ovšem skok z možného uplatňování 60% na pouhých 20%, o kterých se nyní mluví, je opravdu velmi razantní a pro mnohé živnostníky i velmi nepříjemný.
Při takovéto „podpoře podnikání“ je téměř jasné, co se stane. Z živnostníků se opět stanou tzv. „papíroví cesťáci“, jako tomu bylo dříve.
Pojem „papíroví cesťáci“ jsem právě vymyslel tak ho nikde nehledejte a čtěte dále.
Pochopitelně se jedná o způsob snížení daňového základu a tím i snížení daní a jak jinak, než naprosto legálně.
Postačí k tomu osobní automobil, který si nebudete pořizovat do firmy jako firemní majetek, ale pro podnikání si ho budete „půjčovat“ ze svého osobního majetku.
Při provozování takovéhoto vozidla si můžete uplatňovat paušální výdaje za ujetý kilometr plus náhradu za pohonné hmoty. A co je na tom nejlepší, nemusíte schraňovat žádné lístečky na benzín.
Stačí nějakým papírem prokázat, že jste tuto cestu podnikli. K tomu bohatě postačí faktura. Fakturujete grafické služby někomu vzdálenému 300 kilometrů? Paráda. Jako správný obchodník jste museli jet za ním domluvit podrobnosti a sepsat objednávku.
Předání díla a faktury pochopitelně také musí proběhnout osobně. To už je druhá cesta a na kontě tak máte 1200 kilometrům.
Vynásobeno zákonnou náhradou za kilometr ve výši 3,70 Kč (platí pro rok 2011) a náhradou za pohonné hmoty počítané dle sazeb ministrestva financí a průměrné spotřeby řekněme 2,30 za km, jsme na 6,- Kč, které si za každý ujetý kilometr můžeme dát do nákladů.
Cestování za klientem nás tak vyšlo na více než 7000,- Kč, což jako výdaj nutný k prodání loga za 5000,- Kč není zrovna hospodárné, ale účel světí prostředky 😀
A když mě Kalousek nasere moc, budu tímto způsobem jezdit předávat faktury každý měsíc i strýčkovi Googlovi za Adsense a to přímo do Irska a to si na to ještě pořídím vůz značky UAZ s průměrnou spotřebou 30 l / 100 km, protože takovéto bezpečné vojenské auto je přece nezbytné, když člověk jede na území, kde řádní proslulá teroristická skupina.
A těším se, jak bude paní Nováková z finančního úřadu na technické podpoře Googlu zjišťovat, zda jsem tam byl nebo ne 😀
Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou: Sledovat @PetrJenikVelké díky patří sponzorům tohoto mého blogspotu:
Podnikej snadno a založ si společnost ve Velké Británii!
Chcete se i vy stát sponzorem tohoto mého článečku a mít na tomto místě inzerát?
Inzerát můžete vložit a více se dozvíte TADY.
Myslím, že faktura jako důkaz bude stačit jen v „běžném“ případě. Paní Novákové to ale nemusí stačit, pojme-li podezření, že něco není v pořádku.
A co udělá, když pojme podezření? Důkazní břemeno je sice v těchto případech na daňových poplatnících, ale jako důkaz, že obchoduju s někým z Třebíče prostě proplacená faktura z Třebíče prostě stačit musí a klidně se s ní o tom pak budu soudit. U soudu už by bylo důkazní břemeno na ní, což je takový zajímavý paradox. Na finančáku bych já musel dokázat, že jsem tam byl, u soudu ona bude muset dokázat, že jsem tam nebyl 😀
(Mimochodem to Irsko byla nadsázka. To jen na upřesnění)
Jako důkaz obchodu to je, ale nemusí to být důkaz absolvované cesty a tedy nákladů.
U soudu to bude vypadat tak, že FÚ ti vyměří další daň, ty ji nezaplatíš, oni provedou exekuci (to mohou) a k soudu je budeš dávat ty, kde budeš muset prokázat, že to udělali neoprávněně.
To jsem si uvědomil, když jsem to psal – jsem z toho docela na budku. Tady prostě funguje presumpce viny.
( http://owww.cz/financni-urad-je-mocnejsi-nez-soud-a-policie-dohromady/ )
Nicméně to je samé KDYBY. Už jsem s tímto postupem i prošel kontrolou na FÚ a nikdo neřekl půl slova. Cesťáky uznaly (byly to náklady v řádu vyšších desítek tisíc měsíčně) a to i přesto, že to byly v podstatě jediné náklady, které ten dotyčný měl.
A co silniční daň za vozidlo použité k podnikání?
Tak silniční daň je samozřejmost. Ale protože to dělá nějaké necelé 4 tisíce za rok (podle obsahu auta) tak to je zanedbatelné oproti úsporám, které lze používáním auta v podnikání dosáhnout na dani z příjmů.
Dobrý den, Petře.
Jednu či dvě faktury si obhájíte, pokud toho bude víc, tak vám to prostě FU vyhodí z nákladů. S tím problém mít nebude, protože ze zákona je podnikatel povinnen podnikat za účelem zisku. Pokud to uděláte víckrát ztrátově, tak máte smůlu. Velké firmy např. v přihláškách na VŘ u státních zakázek uvádění v kalkulaci, kolik jde na jejich zisk. Kdo to neuvede a nebo má sumu podezřele nízkou, tak má smůlu.
Jinak k tomu Kalouskovi – on je obchodník – teď je paušál 60%, on prosazuje 20%, aby se to pak zastavilo někde mezi 30 – 40%. Jen tak mimochodem, když jsem začínal podnikat, bylo 25% a přišlo mi to skvělé :-).
Ten, kdo vymyslel 60% paušál (a pro řemeslníky dokonce 80%)byl magor. Při příjmu FO do cca 200 tisíc (nevím přesně kolik) ročně, to vyjde tak, že nezaplatíte na dani ani korunu. Pouze sociální a zdravotní, ale do daně se po odečtení nezdanitelného minima nevejdete. Takže jste vlastně takovým parazitem proti své vůli, protože žijete na úkor ostatních, kteří daně platí a přitom mají stejné příjmy. Kdyby tenhle stát uměl vybírat daně tak jako třeba Německo, tak nám některé rádoby vzory prosperujících zemí budou koukat na záda.
A pokud myslíte, že 200 KKč je málo, tak vězte, že znám dost lidí, kteří tak dělají třeba na polovinu pracovní doby a zbytek si užívají. Jsou to mladí kluci žijící u rodičů a cestují, kupují si bouráky apod a dělají jen když jim dojdou prachy…
I sám zastávám názor, že 60% je moc, ale co si panáčkové svým populistickým rozhodnutím natropili, ať si to také vyžerou.
Takovéto zákony se mají dělat podle statistik, které se blíží skutečnosti a nikoli podle toho, komu právě politická elita potřebuje pochlebovat. TOP09 a ODS teklo před volbama do bot a tak si „koupila“ hlasy malých a středních podnikatelů zvýšením paušálů a teď, když je do voleb daleko, chtějí své rozhodnutí vzít zpět.
Celé to bylo navíc myšleno ironicky a bylo to zveličené. Ovšem mít ve výdajích cesťáky, které jsou ve výši 50% z příjmů, to by prošlo úplně v pohodě. A to BY je tam zbytečné psát. Na kontrole na FÚ mi prošlo už i víc, než 50%. Zbylých 10%, aby se srovnal současný stav, je snadné pak získat něčím jiným.
Ono to bylo pojato jako sranda, ale škoda. Papírování se bojím a třeba kvůli Googlu a nutnosti počítat DPH atd. jsem vyřadil celé Google AdSense a dělám to přes někoho za provizi.
Dokonce jsem si říkal, znát pár spolehlivých lidí, tak bych převedl vše na ně, třeba za 10$ a když by se podnikání ještě trochu více rozjelo, dal bych výpověď v práci a mohl jít na pracák.
Kdyby se eliminovaly tyhle obstrukce a formality, tak mě to bude více motivovat dělat vše řádně a legálně.