Led 5
SEO v praxi, aneb jak se Google zamiloval do webu (a návod jak na to)
SEO, tedy optimalizace webu pro vyhledávače je jedním z nejdůležitějších marketinvových nástrojů na internetu. Vyhledávače a především google na vaše stránky přivádějí nejrelevatnější návštěvníky, kteří opravu váš web chtějí vidět.
Během prvního měsíce provozu LeagueSpy.com jsem na SEO neměl vůbec čas. Redakční systém je velmi obsáhlý a neustále se něco přidávalo a vylepšovalo ve prospěch použitelnosti jak z hlediska administrace, tak z uživatelského pohledu.
Mezi svátky jsem si však čas našel a výsledky jsou vidět prakticky hned a protože ty výsledky mě samotného velmi mile překvapily, směle v titulku článku říkám, že se Google do našich stránek na první pohled zamiloval.
Výsledků, které uvidíte níže, jsem docílil pouze díky zlepšení samotného webu. Tedy upravením onpage faktorů. Konkrétní kroky, které jsem učinil se dozvíte níže pod obrázky.
První graf znázorňuje počet stránek, které Google denně na mém webu dle google webmasters tools navštíví. Ten nárůst po úpravě onpage faktorů je opravdu velmi znatelný.
Následující obrázek je screen s počty návštěvníků, které na web Google přivádí. I zde je patrný velký nárůst.
A poslední obrázek je screen z vyhledávání google, kde je vidět počet zaindexovaných stránek dle komponenty site. Toto číslo mě také velmi mile překvapilo, protože před zahájením SEO bylo cca 10x nižší.
Ta čísla a především jejich porovnání před/po optimalizaci webu z hlediska onpage faktorů, jsou myslím velmi zajímavá a je z nich patrné, že tato část SEO by se rozhodně neměla zanedbávat.
Cílem této mé práce bylo nejen naučit roboty procházet web a indexovat jeho stránky, ale hlavně aby to uměly ve všech jazycích. Jednoduše řečeno, aby totéž preview v češtině, angličtině (a dalších momentálně 11 jazycích), mohli najít lidé právě v jejich řeči. Tedy aby google našel preview zápasu, zařadil ho do indexu a to hned 13x a pokaždé s jiným jazykem, aby se lidem vyhledávajícím v rumunské mutaci google zobrazilo ve výsledcích vyhledávání naše preview právě v rumunštině.
A teď trochu té praxe:
robots.txt
– důležitý soubor, který robotům řekne, jak se mají na stránce chovat. Na něj rozhodně nesmíte zapomínat. Bez něj je váš web pro roboty vyhledávačů hůře srozumitelný. Web sice vidí, ale robots.txt jim to usnadňuje.
Sitemapa
– další hrozně důležitá věc. V sitemapě jsou uvedené všechny stránky vašeho webu. Robotům sitemapou usnadníte orietanci na stránkách. Nezapomeňte roboty informovat o existenci sitemapy v souboru robots.txt
Title, description
– unikátní title a description každé podstránky jsou snad samozřejmostí. O title to platí dvojnásob. V title stránky není dobré se stále opakovat, jak tomu často bývá zvykem, kdy do Title stránky často lidé přidávají i název stránky. (Např. špatně by byl title „AC Sparta Praha – LeagueSpy.com“, přičemž to LeagueSpy by bylo všude.)
Titulky
– titulky H1, H2… také pomáhají vyhledávačům v tom, aby lépe poznali, o čem stránka je. K tomuto tématu bych řekl jen dvě věci. Titulek H1 by měl být na stránce použitý jen jedenkrát a dle mého pozorování je dobré, aby se shodoval s Title stránky.
Vnitřní prolinkování webu
– všechny podstránky webu musí být navzájem prolinkované podle nějakého logického vodítka. Tedy používání souvisejících příspěvků, štítků, kategorií apod.. Dobré je i linkovat přímo z nadpisu daného článku a tedy titulku H1 na stejnou stránku. Linkování z titulků se mi osvědčilo právě i u vzájemného prolinkování webu. Tedy nadpisy souvisejících článků s odkazem v titulku H2, na kategorii z titulku H3 a podobně.
Zamezení opakování bezvýznamných slov
– dávejte si pozor na zbytečné opakování bezvýznamných slov na webu. Příkladem mohou být např. slova „kategorie“ či „vloženo dne“. Spousta webů to máš špatně a na výpisech článků, ale i v článcích samotných neustále opakují tato slova, která pak roboti z pochopitelných důvodů považují za důležitější, než skutečně jsou. Když je obalíte navíc tagem pro tučné písmo, podtržení či kurzívu, vyhledávače je vnímají jako něco, čemu by měli dávat větší váhu a zapomínají na to, co je skutečně důležité.
Obrázky
– alternativní texty a titulky u obrázků jsou další důležité faktory. Robot nemá šanci zjistit, co je na obrázku, pokud mu to nenapíšete. Vy tím získáváte nejen další prostor pro vložení nějakého toho klíčového slova na stránku, ale především budete viditelní i ve výsledcích vyhledávání služby Google obrázky.
Tak a to je konec vyučování 😀
Je toho ještě mnohem víc, na co by člověk neměl při vnitřní optimalizaci webu zapomenou, ale toto jsou asi ty nejdůležitější věci, které robotům pomohou váš web pořádně přečíst a které je přimějí vaše stránky procházet častěji a lépe, díky čemuž k vám přivedou návštěvníky, uživatele a především nové zákazníky.
Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou: Sledovat @PetrJenik
Pokud se chcete stát sponzorem tohoto mého blogspotu a mít na tomto místě svůj inzerát, není nic jednoduššího.
Více se dozvíte a vložit svůj inzerát můžete přímo TADY.
je špatně: AC Sparta Praha – LeagueSpy.com… já si to nemyslím, samozřejmě to sníží váhu ostatních slov, na druhou stranu to zase ve vyhledavači vybuduje značku LeagueSpy.com pro zákazníky… jde jen o priority, co vlastně kdo chce dosáhnout, já přidávám i značku a nemám s tím žádný problém, vyhledavače mě milují
To máš pravdu. Při budování značky je vkládání názvu webu do title užitečné, ale tento článek není o brandu, ale o SEO, které je pro mě v tuto chvíli důležitější. Budování značky navíc řeším jinými způsoby, přičemž ten hlavní způsob je spokojenost našich návštěvníků, uživatelů a hlavně zákazníků, kteří se pak o webu zmiňují dále.
Takže pro mě je logicky důležitější dostat lidi na web a to se mi díky v článku zmíněným praktikám daří. O brand se postarají už ti lidé, kteří takto na web přivedu.
vida, takhle se na to díváš. Ok beru. Na druhou stranu s brandem mi to vychází na (92,71 %) podíl vyhledavačů návštěv z vyhledačů a nebavíme o menších počtech než cirka 800tis UIP/měsíc 😉
Nejlepší SEO je to, na které si člověk přijde sám s malou pomocí druhých, aby ho lehce nasměrovali.
V prvom rade dakujem za blog – citam pravidelne cez RSS a kazdy clanok mi nieco da. Urcite pokracuj dalej v pisani.
Tuto tematiku akurat riesim. Idem si dorobit multijazycnost na web presne kvoli SEO, lebo som zistil, ze vela ludi vyhladava nielen v jazyku stranky (anglictina), ale aj vo svojich domacih jazykoch.
Mam vsak 2 otazky:
1. Nevznikne prilis vela duplicit? Nebude Google vacsinu tychto podstranok penalizovat a teda nezmiznu nakoniec z indexu? Nemam totiz na tych strankach vela textu, iba nadpis, nazov a download.
2. Ako riesis multijazycnost? Zisti sa parameter $_GET[‚mylang‘] a podla toho sa nastavi $_SESSION[‚language‘] a hodnoty tejto premennej sa jednoducho z databazy vyberaju multijazycne retazce? Ja to tak teraz robim a snad je to ten spravny sposob.
Diky.
ta multijazyčnost by mě taky zajímala. dík
O samotné optimalizaci tu toho moc není, možná by neuškodilo to rozepsat i s příklady, aby to se to jako návod mohlo považovat.
Svagi: to by bylo moc na dlouho – rozepisovat každý z těch bodů by bylo nesmyslné – o tom tenhle blog není – podrobných návodů na každý z uvedených bodů je po internetu mraky.
Peter:
1 – těžko říci s těmi duplicitami – myslím že ne – ty stránky jsou v úplně jiném jazyce textů v nich je celkem dost. Ale stát se může cokoli. Třeba bude příští článek o tom, jak mě google milovat přestal kvůli duplicitám 😀
2 – Musíš mít u každé stránky v jiném jazyce tu proměnouu v URL – tu taháš přes GET. Pokud to tak nebude a budeš proměnnou zapisovat jen do sessions, tak robot nemůže zaindexovat tu stránku X krát jinak. Já to mám ještě udělané tak, že u neregistrovaných uživatelů to mylang zapisuje ještě do cookies. Aby robot procházel všechny jazyky, tak mu nabízím všechny podstránky ve všech jazycích v sitemapě a zároveň vždy i v patičce té které stránky má vyjmenovaou tu stránku, na které se právě nachází i ve všech ostatních jazycích.
Hezké. Gratuluju k rostoucí návštěvnosti.
Jenom bych dodal, že ten první graf, respektive nárůst aktivity G-bota byl pravděpodobně globálnější „problém“. Sám sem u několika webů dostal hlášení od hostingu a možná i z WebmasterTools že G-bot trošku přidal a hosting nezvládá…
Ďakujem za zaujímavý príspevok Petr, nárast v návštevnosti tvojej stránky je naozaj inšpirujúci.
SEO je určite stále nutnosťou každej úspešnej webky a aj napriek tomu, že veľa ľudí sa dnes spolieha na generovanie návštevnosti cez sociálne siete a reklamu, SEO umožňuje permanentnú viditeľnosť pre relevantných ľudí.
Další snůška nesmyslů, bludů a dávno vyvrácených mýtů.
Vyvrácených mýtů? Já si naopak myslím, že je článek kvalitní. A vše má účinek, i onpage faktory..
Rixo: O jakých mýtech to mluvíš ty kašpárku?
Rixo má pravdu. V článku sú mýty, polopravdy aj nepravdy.
Napr.:
– Titulok u obrázkov nemá na SEO žiadny vplyv.
– To, že bez robots.txt je web pre vyhľadávače menej zrozumiteľný, nie je pravda.
– V drvivej väčšine prípadov je vhodné do titulku pridávať zmienku o značke. Návadzať užívateľov robiť pravý opak mi príde zavádzajúce.
A tých nejasností je tam oveľa viac.
Jeníčku, například „Titulek H1 by měl být na stránce použitý jen jedenkrát“ je už tolikrát popřený a vyvrácený mýtus, že už snad ani nemá smysl k tomu cokoli dalšího dodávat. Snad jen – ukazuje to na jaké úrovni tvé znalosti jsou a nejsou. Dále robots.txt je naprosto bezvýznamný soubor, který se hodí pouze k zapření přístupu. Když nebude, vůbec nic se neděje. Více čti zahraniční odborné weby, méně dávej na slavné seo analyzátory
Je zajímavý, že ty mýty fungujou 😀
Celkem by mě zajímalo to, jakým způsobem jsi přišel na to, že jsou to mýty.
Já mám vše vyzkoušené a ověřené. Co ty? Máš to načtený? Co má větší hodnotu?
Mysíš, že na to měly vliv všechny úpravy? Není to jen tím prolinkováním webu?
Podle mě na to měli maličký vliv všechny úpravy, ale určitě je nejdůležitější to prolinkování …
Možná bych přidal zajímavo informaci – minulý týden jsem přidal index do DB a zvýšily se návštěvy možná 3x – tipoval bych to na vliv doby načítání
S těmi duplicitami na webu lze souhlasit. V Google Webmasters Tools se nám poměrně vysoko objevují fráze „čtěte také“ či „čtěte více“. V téměř každém textu máme totiž upoutávky na podobný obsah, který je formou tučného odkazu. Má za úkol zaujmout čtenáře k dalšímu prokliku.
Ach tie mýty =D
ano, souhlasím. Také si myslím, že pro linkování víc webů je velice důležité. Také tvořím stránky obsahující videa s různou tematikou a snažím se je navzájem prolinkovat.