Čer 25
Reductio ad absurdum – oblíbená disciplína diskutérů
Dlouho jsem nevěděl, jak to pojmenovat. Teď už to vím. Říká se tomu Reductio ad absurdum, neboli Důkaz sporem. Jedná se v podstatě o jakýsi úhybný manévr diskutujících, kterým dojdou racionální argumenty a spor se tak pokoušejí otočit tím, že tvrzení druhé strany převedou do absurdnosti a vyvracejí tak už nikoli původní tvrzení, ale jen to absurdní. Vytváří tak vlastně spor o něčem, o čem se s nimi druhá strana vůbec nepře.
Zažil jsem to už mnohokrát a jak jinak, než v diskusích o SEO, internetovém marketingu, online byznysu a tomu podobným věcem a tady je pár příkladů:
Důležitost ranků
Moje tvrzení: Ano. Výše ranků webových stránek pro někoho může být důležitá. Čím vyšší ranky, tím větší hodnota prodávaných zpětných odkazů a například katalog seznamu odkaz.seznam.cz řadí stránky podle výše Sranku. A protože tento katalog je vcelku dost navštěvovaný, je dobré mít vysoký Srank, protože díky němu se vaše stránky zobrazují výše a získáte tak z tohoto katalogu větší návštěvnost.
Reductio ad absurdum: No jo. Jeník jediný co zná jsou ranky. Jsou nejdůležitější na světě.
Ale vůbec ne. To přece netvrdím. Jen diskutujícímu došly argumenty a tak mé tvrzení převedl do absurdních rozměrů a máme tu nový spor o tom, zda jsou, nebo nejsou ranky tím nejdůležitějším na světě. Jasně že nejsou.
Využívání PR webů jako nástroje pro linkbuilding
Moje tvrzení (z minulosti): Ano. PR weby fungují (fungovali) docela dobře. Stačí je umět správně využívat.
Reductio ad absurdum: Jediný co používáš pro linkbuilding jsou PR weby a nic jinýho neumíš.
Vůbec ne. I zde tedy platí, že diskutující převedl mé tvrzení do absurdnosti. Ani zdaleka netvrdím, že PR weby jsou (nebo byly) nejdůležitější, zázračným, jediným…. nástrojem pro linkbuilding. Říkám, že jsou jedním z mnoha a mají (měli) svůj neoddiskutovatelný význam.
Prodej odkazů
Moje tvrzení: Prodejem odkazů se dají vydělat relativně pěkné peníze.
Reductio ad absurdum: Když nic jinýho neumíš, tak prodávej odkazy po padesátikoruně.
Ale umím a dělám to. Jen to prostě nezavrhuju. Není to ani zdaleka můj nejdůležitější nebo dokonce jediný druh příjmů. I zde se tedy začneme dohadovat nad něčím, co je absurdní a o čem spor z počátku vůbec nebyl.
Vliv značek H1 apod. na SEO
Tohle mě vlastně přimělo napsat tento článek, protože je to velmi čerstvé.
Moje tvrzení: Správné používání značek H1, H2 apod. má vliv na SEO. Nic víc, nic méně. Prostě nějaký vliv tam je.
Reductio ad absurdum via Plaváček: …tenhle mýtus o jedinečném a dechberoucím účinku elementu H1 na SEO….
Myslíte, že jsem někde napsal cokoli o jedinečnosti nebo dokonce o dechberoucích účincích značek H1? Jasně že ne. To jen Plaváček překroutil mé tvrzení do absurdních rozměrů aby se mohl dohadovat o něčem, co vlastně vůbec není předmětem sporu.
V tomhle pochopitelně pravdu má a spousta lidí mu za jeho pravdu zatleská a především mě odsoudí za to, že stojím na druhé straně barigády tohoto sporu. Nestojím. Tohle je vymyšlený spor o absurdním tvrzení, které jsem já nikdy neřekl. Já to vím i on to ví. Ovšem protože argumenty k původnímu sporu mu došly, vytvořil si vlastní spor, kde mě vkládá do huby absurdní tvrzení které jsem nikdy neřekl a vyvrací jej.
Závěrem
Používáte i vy „důkaz sporem“ jako nástroj při diskusích? Nebo to používají ostatní vůči vám? Připadá vám to stejně trapný, jako to připadá mě?
Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou: Sledovat @PetrJenikPokud se chcete stát sponzorem tohoto mého blogspotu a mít na tomto místě svůj inzerát, není nic jednoduššího.
Více se dozvíte a vložit svůj inzerát můžete přímo TADY.
Je to trapné, ve většině případů tuto „techniku“ využívají jedinci s určitým, dalo by se říci psychickým defektem. U mladé generace se to dá léčit nejlépe dvě tři facky. U starších je věc již neřešitelná a postupem času přechází v hysterické žvanění například o vlivu dětských katalogů na SEO.
Osobně nejvíc miluju lidi, kteří takto argumentují ohledně minulého režimu a každého, kdo si dovolí označit tzv. komunismus za svinstvo plně srovnatelné s nacismem, označují za pomateného posluhovače porevoluční garnitury a obhájce veškerého bordelu od roku 1989.
Jo – to je také tenhle případ.
To že s něčím nesouhlasíš, tak ti okamžitě přisoudí nálepku něčeho jiného.
Něco jako „nevolím ODS“ – „ty čéessďáku zasranej“.
Nebo jsem si vzpomněl na geniální dotaz z doby, kdy mi mohlo být tak 8 let. „Jsi metalák nebo depešák?“ Jiný varianty prostě nebyly takže dotaz by zněl spíš „jsi metalák?“ „ne“ „dejte tomu depešákovi na hubu“ 😀
Jak je to teda správně? Na HP H1 pro logo a nadpisy H2 a článek H2 logo a nadpis H1?
Tohle není článek o tom, co je a co není správně z hlediska SEO.
katalog seznamu, je už několik měsíců zamrznutej a neřadí podle ranku…
Je to možný. Nesleduju to. V době, kdy ale debata se mnou na toto téma probíhala (je to určitě více než rok), tak fungoval dobře a na můj web mi posílal díky vyššímu ranku denně stovky návštěvníků. Proto jsem to také tehdy uváděl jako argument, proč je dobré mít vyšší Srank a ten co jsem s ním diskutoval použil absurdní argument „…když si myslíš, že ranky jsou nejdůležitější na světě…“ – o tom je tenhle článek.
Racionální argument neměl a tak to prostě převedl do absurdnosti. A o tomto je můj dnešní článek. O tom, jak mnozí diskutující používají kvůli absenci racionálních argumentů tuhle přihlouplou taktiku.
Však já mám v katalogu taky web, v kategorii, kde vyšší Srank taky dělal slušný rozdíl v návštěvnosti.
Ale je to začarovanej kruh, každej si bude stát za svým názorem, který má jinak podloženej