Zář 17

Nesledujte blbosti jako je počet UIP. Sledujte to důležité. A hlavně trendy

17.09.2012 v kategorii Zajímavosti. / Zobrazeno 10 467x / 14 komentářů

Znát dobře návštěvníky svého webu je pro úspěch opravdu klíčovou záležitostí. A přesto, spousta provozovatelů webů tomu nevěnuje vůbec pozornost. Většina lidí jen tupě sleduje počet návštěvníků svého webu. Co dělají, jak se chovají, odkud přichází a především jak se jednotlivé věci vyvíjí je vůbec nezajímá. Jen si maximálně mastí ego tím, že počet návštěvníků zase stoupl. No a? A co z toho?

Co budu mít z toho, když budu mi na web přijde denně 1000 lidí a v zákazníka se promění jeden z nich? Nebude lepší, když mi jich na web přijde pouze sto a v zákazníka se jich promění pět?

Jasně že je lepší druhá varianta. Ale abyste tohoto mohli dosáhnout, tak musíte návštěvníky svého webu dobře znát. Musíte vědět, kam kliknou po první návštěvě. Jak dlouho na webu jsou a také jaká je poslední stránka jejich návštěvy. A mnohé další věci.

A podle toho pak web upravovat. Je spousta faktorů, které chování zákazníka ovlivní a vyjmenovávat je všechny v jednom článku je prakticky nemožné.

Dám jen jeden malý příklad, který se týká sledování poslední stránky, kterou lidé navštíví. Máte na webu stránku, která výrazně vyčnívá mezi posledními navštívenými stránkami? Tak na této stránce bude nejspíš něco špatně. Lidé nevědí, kam dál a tak stránku prostě opustí.

Koukněte na tu stránku a zkuste se zamyslet. A zkuste orientaci lidem trochu usnadnit. A pak sledujte trend, jak se to vyvíjí. Přestali lidé po navštívení této stránky hromadně utíkat? Tak super.

Jak jsem psal, je spousta faktorů, které lze sledovat. A vše pěkně přehledně díky Google analytics a pokročilých segmentů, ve kterých si můžete nastavit prakticky jakékoli metriky, podle kterých budete návštěvníky svého webu šmírovat.

Pro mě je například velmi dobrým ukazatelem to, kolik lidí přichází na web na long tailové výrazy. Jsou to lidé, kteří u nás na webu LeagueSpy nejlépe konvertují v zákazníky. Ovšem pochopitelně jen ti, kteří přijdou a hned neodejdou.

Proto jsem si nastavil dva podobné pokročilé segmenty. V jednom vidím počet návštěvníků příchozích z vyhledávačů na long tailové výrazy. A v druhém totéž, ovšem přidal jsem ještě to, že se mi zde ukazují pouze ti z takto příchozích lidí, kteří si zobrazí více než dvě stránky.

Zobrazím si oba tyto grafy a jasně vidím trend vývoje. Přibližně před dvěma měsíci mě pohled na tyto grafy opravdu štval, protože jsem jasně viděl, že dvě třetiny takto příchozích lidí odchází po pár vteřinách, po shlédnutí jedné stránky.

Zamyslel jsem se, prošmejdil jsem GA a zjistil jsem, že nejčastější vstupní stránkou takto příchozích lidí je některé z naších previews. No a nejčasti ty, které jsou přístupné jen platícím zákazníkům. Ti nově příchozí tam tedy pochopitelně nic neviděli. Pouze odkaz na registraci a platbu.

Proč by se ale měli registrovat a platit za něco, o čem vůbec netuší, co to je? Tak jsem prostě přidal nad každé preview odkaz na FREE preview, které je viditelné pro všechny. Je to celkem jasně označené červeným symbolem FREE a nejde to přehlédnout. Po kliknutí na toto preview už je všem jasné, co náš web nabízí.

A hádejte, co se stalo s grafem? Respektive s tou obrovskou mezerou mezi čárami vyznačujícími lidi příchozí na long tail a hned odejdou a těmi samými lidmi, kteří si web trochu prošmejdí?

Ta mezera se o polovinu zúžila. Ta jediná věc, tedy přidání odkazu na FREE preview mi zajistilo, že né dvě třetiny, ale už jen jedna třetina nově příchozích lidí z vyhledávačů opustí web po pár vteřinách, což je pro mě opravdu skvělá zpráva, protože takových lidí jsou denně cca dvě stovky a jsou to lidé, kteří na web přišli bez toho, aniž bych musel vynaložit velké peníze na kampaň a především jsou to lidé, kteří hledají přesně to, co náš web nabízí.

Takže opravdu se vyplatí nejen tupě sledovat čísla o počtu návštěvníků, ale především to, co dělají a jak se chovají a porovnávat to s tím, jak se chovali před a po určité změně na webu či před, v průběhu  a po nějaké kampani.

A co vy? Znáte své návštěvníky? Nebo se jen ukájíte pohledem na číslíčka o jejich počtu a pak kňouráte, že vám větší počet návštěvníků nevydělává ani zdaleka tolik, jako vašemu konkurentovi, který má návštěvnost ani ne poloviční? Komentáře jsou jako vždy otevřené.

 

Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou:


Velké díky patří sponzorům tohoto mého blogspotu:

Michal Kubíček radí jak na zpětné odkazy. Stáhněte si novou eknihu.


Chcete se i vy stát sponzorem tohoto mého článečku a mít na tomto místě inzerát?
Inzerát můžete vložit a více se dozvíte TADY.


14 komentářů / Nesledujte blbosti jako je počet UIP. Sledujte to důležité. A hlavně trendy

  1.  Marek L. Linkbuilding, domaining... dne 17.09.2012 v 8.47 hod.

    Základným kameňom úspechu je spracovanie dát a ich následne spracovanie spojené s realizáciou úprav. Plne súhlasím s názorom, že webmaster sa má zaujímať o svojich návštevníkov a pomáhať im k nájdeniu informácii, ktoré hľadajú.

  2.  Martin IT Efektině dne 17.09.2012 v 9.52 hod.

    Já si všímám i toho, kolik času lidi na mém webu tráví. Je třeba zvláštní, že když dám nahoru na web proužek s reklamou s libovolným textem, tak má konverzi řekněme 0,5%, zatímco u Google AdWords má úplně stejný text konverzi 0,05%. Sice mám malou návštěvnost, ale za to kvalitnější traffic.

    Ta hra na UIP je fakt výsměch, není problém si nechat přivést návštěvnost od velkých hráčů, jako jsou zpravodajské servery, vyhledávače apod… Problém je, že ten traffic je často dost nekvalitní.

  3.  Jedy dne 17.09.2012 v 10.35 hod.

    Dik za clanek. Vim o tom, ze je potreba neco s temi daty delat, ale zatim jsem to nechaval byt. Tohle me alespon namotivuje.

  4.  Turek blog o interentu, běhání, cestování dne 17.09.2012 v 11.30 hod.

    Pěkně sepsáno. Dobrá analýza webu je dnes u větších stránek potřebný základ.

  5.  James K. Srovnání cen elektřiny dne 17.09.2012 v 13.15 hod.

    Přesně tak, často naroste návštěvnost, ale konverze zůstanou stejné.

  6.  HC Zrcadlo.blogspot.com dne 17.09.2012 v 15.45 hod.

    Já vím přesně, co jsou zač. Na naše moudra nejsou moc zvědaví, hledají studijní materiály v archívu. Ale my na to nedbáme. Nikdo (4 autoři) už nestuduje a nechce se nám psát články „vypočítavě“. Radši si dál jen tak plácáme…

    Dávám +1 za článek.

  7.  Petr Jirásek blog dne 17.09.2012 v 17.45 hod.

    Nejlepsi jsou ti, kteri casto svy klienty takovyma cislama opijeji. Pekny clanek. Cisla nejsou vsechno.

  8.  Jana Příznaky těhotenství dne 17.09.2012 v 18.34 hod.

    Čím více UIP, tím větší sance na konverzi. Ale nezpochybňuji myšlenku ,,uživateli ulehčit cestu k cíli.´´

  9.  Michal Černocký Finanční magazín dne 17.09.2012 v 19.14 hod.

    + 1 za článek, čísla nejsou všechno. S Google analytics se dá opravdu pěkně pohrát když si k tomu sednete.

  10.  Libor Kamerový systém dne 18.09.2012 v 9.12 hod.

    Jasne, hodne pomaha a/b testovani krasne se tak najde idealni cesticka vpred. Chce to hodne castu ale vyplati se.

  11.  Dan Meme trika dne 18.09.2012 v 23.04 hod.

    Jana: „Čím více UIP, tím větší sance na konverzi.“ Jde o to porovnat náklady na více UIP a příjmy z jejich konverzí. Pokud si zaplatím třeba reklamu za 1000 Kč, ale konverze se zvednou jen o 750 Kč, tak je to zbytečný trafik.

  12.  dkoudela kravaty,kravata,dárky pro muže dne 19.09.2012 v 15.48 hod.

    Vždycky mě zajímalo, jestli ti dotiční co příjdou na long tail (třeba červen kravata co už je vysoce nákupní slovo) ji opravdu koupí poté jinde (eshopy)

  13.  ambiente moderní kravaty dne 22.09.2012 v 15.47 hod.

    dkoudela: záleží odkud dotyční přijdou, dost se liší traffic ze seznamu a z googlu :)

  14.  Martin Kohout IT magazín dne 05.10.2012 v 12.53 hod.

    Pokud mám reklamu na všech stránkách, je mi jedno, kam lidé zavítají. Sleduji index a asi cca. 20 stránek s největším přístupem a tam usadím reklamy. Samozřejmě tématické, klik je prakticky zaručen.



Štítky: , , , ,