Kvě 10
On ten e-mailing fakt funguje. Jen musí být opravdu cílený
E-mailing vs. spamování. Poslední dobou hodně probírané téma. Spousta lidí e-mailing hrozně vychvaluje. Bohužel jako u většiny věcí, které jsou teď takto vychvalované, tak v převážné většině článků je tato chvála doplněná affiliate odkazy a je tak zřejmé, že velká část z nich není psaná kvůli ničemu jinému, než kvůli vlastnímu prospěchu.
Navíc spousta lidí si e-mailing plete se spamováním a není se čemu divit. I přesto, že největší propagátor mailového marketingu David Kirš tvrdí, že je proti spamování, učí lidi spamovat. Už v jeho vítací zprávě po registraci do jeho služby SmartEmailing je věta „Proč to dělat? Abyste získali nové kontakty“.
To je pochopitelně naprostá pitomost. E-mailing není od toho, abyste získali nové kontakty. E-mailing je od toho, abyste mohli cíleně, jednoduše a hromadně oslovit kontakty, které už máte.
Proto ho tak hrozně nemám rád. Lže, přetvařuje se a slibuje lidem nesplnitelné.
Jen za jednu věc ho musím pochválit a mrzí mě, že u ní nezůstal a začal takhle kravit. A tou věcí je právě ta služba SmartEmailing. Tedy až na hlášky „jste skvělí“ a tomu jiné podobné bláboly, které se na té stránce objevují v šíleném množství.
Protože ta služba samotná se mi ale líbí, tak to musím prostě ignorovat a myslet si o jejím zakladateli své.
Jednoduché, přehledné, spousta funkcí, dobrá nápověda, parádní statistiky, vše v češtině… no prostě super služba. (a věřte, neříká se mi to zrovna lehce a kdyby to tak nebylo, nepsal bych to)
Tak a teď k samotné podstatě věci a k tomu, co jsem se svou první mini e-mailovou kampaní naučil.
Nejprve napíšu důvod, proč jsem to chtěl vyzkoušet. Máme na LeagueSpy dost bývalých zákazníků, kteří aktuálně nemají předplaceno. A zlatým pravidlem marketingu je, že přesvědčit bývalého zákazníka k dalšímu nákupu vyjde 10x levněji, než získat zákazníka nového.
Proto jsem přemýšlel, jak toho co nejjednoduššeji dosáhnout. Udělal jsem proto systém přidělování cílených bonusů. Vytvořil jsem si nástroj na generování seznamů různých zákazníků. Selektuji je podle výše předplatného, jazyka, který používají, doby, kterou trávily na LeagueSpy atd….
Příkladem budiž to, že jsem si udělal seznam uživatelů, kteří v průběhu minulých 3 měsíců platili, ale už jim vypršelo předplatné a mají nastavený jazyk EN.
Všem těmto zákazníkům jsem automaticky přidělil bonus +100% kreditů zdarma. Zároveň s tím jsem si vygeneroval seznam jejich e-mailů a uživatelských jmen přesně ve formátu, aby to šlo importovat do služby SmartEmailing.
Vytvořil jsem si tam kampaň s informací o bonusu a e-mail hromadně rozeslal. A ejhle, ono to funguje. Je to tři dny, co jsem kampaň poslal a tržby z těchto lidí už mi bohatě pokryly náklady na roční využívání SmartEmailingu. A to ta bonusová nabídka je nastavená na 7 dní a je tedy velmi pravděpodobné, že se náklady na tuto službu zaplatí už první kampaní několikanásobně.
A proč to tak funguje? Protože jsem neposílal desetitisíce, tisíce a dokonce ani stovky e-mailů. Byly jich jen větší desítky. Byly ale perfektně cílené. Nabídl jsem lidem to co chtějí a dal jim k tomu něco navíc. A jako bonus jsem je oslovil jejich uživatelským jménem. Žádný brutální spam. A o tom to je. O tom, že se nemůže rozesílat hromada spamu. Je to o cílené komunikaci s lidmi, které už znáte.
Nevytvářejte bezmyšlenkovitě obří databáze e-mailů. Stovka e-mailů o nichž něco víte má pro vás mnohem větší cenu než 10 tisíc e-mailů lidí, o nichž víte kulový.
Na co vám je mail na MalýhoJardu, Acepepika, PetraJenika, správce webů owww, tipfora,….. stejně jsem to pořád jen já. Spamů od blbečků nakažených Kiršománií mi přijde na všechny mé maily denně několik. Posílám je automaticky do spamu.
Když mi ale přijde jeden mail týdně od mého oblíbeného shopu ProfiZoo, pročtu si ho. Oni vědí, co u nich nakupuji. Vědí, co mi mají poslat za nabídku. Vědí, že když mi pošlou nabídku na levnější žrádlo pro alergické psy, tak udělám objednávku prakticky okamžitě.
Chápete to už? E-mail marketing není o tvorbě obřích e-mailových databází. Je o cílených nabídkách. O komunikaci s lidmi, které už znáte.
A hlavně je o tom, že těm lidem nabídnete to, co chtějí. Jen nevědí, že jim to v danou chvíli nabízíte.
Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou: Sledovat @PetrJenikVelké díky patří sponzorům tohoto mého blogspotu:
Anglická slovíčka - angličtina pro (velmi) pokročilé. Slovní zásoba je základ!
g2reader.com (cs) otestujte náhradu za Google Reader - umí češtinu a je i na mobilu
Chcete se i vy stát sponzorem tohoto mého článečku a mít na tomto místě inzerát?
Inzerát můžete vložit a více se dozvíte TADY.
Super, že ti to funguje, ale přesně o tomto byla Emailacedemie. O komunikování se zákazníky a ne o klasickém spamovém posílání emailů, jak to dělá 95% eshopů a firem.
Jo jo – Email Akademie měla smysl. Mě se hnusí Milionové imperium, které je od toho na míle vzdálené. Kdyby zůstal u Email Academy, rozvíjel službu SmartEmailing a nepouštěl se do prodávání snů, neřekl bych proti němu jediný křivý slovo.
Teď do toho zabřednul. Lže, spamuje, slibuje nesplnitelné, chudáky odrbává díky svým slibům o poslední drobný a učí lidi, jak spamovat. Proto ho nesnáším jako člověka.
perfektne to ma vyriesene amazon, staci aby som prisiel na ich stranky a hned na druhy den mi pride email s ponukou toho co by ma mohlo zaujimat podla toho co som u nich v predchadzajucom dni hladal
A přesně o tom píšu
O tom obrovském rozdílu mezi chápáním email marketingu v podání žroutů blábolů z Milionového imperia a skutečným, dobře cíleným e-mailingem.
Nezmiňujete podstatnou věc:
Lidé, kteří jsou u Vás zaregistrováni, otevřeli mail a zareagovali prostě proto, že byli s Vašimi službami spokojeni a nic zlého neočekávali.
Pokud byste jim např. posílal každý týden debilní newsletter, šel by mail o bonusu rovnou do koše.
S MI máš pravdu, ale když se ptali Kirše na to kolik lidí se může stát milionáři, tak odpověděl jednotky. Viz http://www.setrimecas.cz/prednasky-a-videa/david-kirs-zacal-jsem-z-niceho/ 15 minuta.
Akorát škoda že tento proslov neměl hned na začátku. Když nějaký MI Impéria vidím a jak ty lidi žijí ve snu…
Vím, že on to ví. O to horší to ale je. Lže naprosto vědomě a cíleně. Tvrdil lidem, „že se po absolvování MI stanou s velkou pravděpodobností milionáři“.
Co je velká pravděpodobnost? 80%, 50%, 10% ?
On ale ví, že to nebude ani jedno procento lidí. Sám říká že jednotky lidí. 1 = 0,1% z tisíce. A jedno promile fakt není „velká pravděpodobnost“. Naprosto jednoznačně je to lhář, který odrbal díky svým lžím chudáky o jejich poslední drobný. Ale dost o MI. O tom jsem toho napsal už dost. Dnešní téma je „skutečný, cílený a fungující e-mail marketing“ vs. „to, co se děje“
Tak on e-mailing funguje, ale musí se dělat s rozumem. Kdybys poslal univerzální sdělení, tak takovou konverzi mít nebudeš a určitě v tom hraje roli, že už předplatiteli byli.
To Markus: ale ono to jde takto udělat na každém e-shopu, e-mailing je tak chytrý, jak ho dokážeš nastavit.
Tomáš: a přesně o tom je tenhle článek. O tom, že takto se to má dělat. Né tak, jak to dělají kiršožrouti.
Mě prozatim email marketing moc nefunguje, zřejmě z důvodů uvedených v článku. Sice návštěvnost se zvýšila, ale konverze nula a to jak na Affilliate tak na PPC.
Holina: Tak ono do toho vstupuje víc faktorů – vstupní stránka, call to action prvky a hlavně nabídka:)
Smartemailing se pořád vylepšuje, takže i s ním půjdou dělat za chvilku lepší a lepší věci, ale na silverpop to stále nemá:)
„E-mailing není od toho, abyste získali nové kontakty.“
Podľa mňa je toto práve jedna z najvačších výhod e-mail marketingu. Získavanie nových kontaktov, ktoré by sme žiadnym iným spôsobom nezískali.
A nemyslím si, že by sa jednalo o SPAM. Ak si na svojom webe, napríklad o chudnutí, umiestním e-book výmenou za e-mail – možem s týmto e-mailom ďalej pracovať. A o tom to je. Cielené e-mail marketingové kampane je iba jedna časť e-mail marketingu. Tá druhá je práve to, čo odsudzujete – zbieranie kontaktov, ktoré aspoň trochu prejavili záujem o moje služby/produkty.
To co popisujete není e-mail marketing. Je to sběr kontaktů.
Pokud vám někdo přijde na stránku a dá kontakt na sebe výměnou za něco zdarma a souhlasí s tím, že mu za to můžete posílat svoje nabídky, pak v tom problém nevidím.
Špatně je ale to, že od lidí jako vy mi chodí SPAM s odkazy na stránku, kde ten sběr kontaktů děláte, aniž bych kdykoli předtím tu jejich stránku vůbec navštívil či jim na sebe dal kdekoli jinde kontakt.
Od lidí jako vy? Ja som Vám určite nikdy nič neposielal ani nikomu inému
Áno, to je pravda, ale to hovoríte konkrétne o MI. Ja hovorím o e-mail marketingu – a tam ten zber kontaktov je základ. Zber kontaktov zo svojho webu z návštevníkov, ktorí ten kontakt dať chcú (výmenou za niečo).
Ano – od lidí jako vy. Neříkám, že konkrétně od vás. Ale od lidí, kteří e-mailing chápou jako to, že jeho hlavní součástí je sběr těch kontaktů.
Tak to není – e-mailing je cílené rozeslání e-mailů lidem, na které už kontakt máte chtějí od vás zprávy dostávat.
To čemu vy říkáte e-mail marketing, je prostě sběr kontaktů. Někdo je krade, někdo je získává výměnou za něco. Ale pořád je to jen sběr kontaktů.
Služba SmartEmailing je nástroj e-mailingu teda – na rozesílání hromadných e-mailů, jejich tvorbu, jejich sledování. Nemá naprosto nic společného se sběrem těch kontaktů. A přesto mi Kirš poslal v uvítací zprávě blábol o tom, že mi tím pomůže ke sběru kontaktů. Nepomůže.
K tomu si musím pomoci sám.
A spousta lidí, stejně jako vy, to pak motá dohromady. Ne – e-mailing není sběr kontaktů. Emailing je marketingový nástroj ke kemunikaci s lidmi, na který už kontakt máte.
Na to že si říkáte marketingový specialista, tak to máte v hlavě opravdu hodně pomotaný.
Ostatně o tom hovoří i ten graf, co máte v patičce webu. Motáte mezi sebou pojmy jak hrušky s jabkama.
Říkáte v něm, jak úžasný jste na online marketing a zároveň, že každý z nástrojů online marketingu ovládáte méně.
To je jako byste řekl „znám perfektně všechno ovoce“, ale znám relativně slušně jablka, o trochu méně hrušky a úplně blbě švestky.
Pak ale ovoce perfektně neznáte.
Jediné co mě celkem potěšilo je fakt, že i sám víte, že e-mailingu téměř nerozumíte. Pak chápu vaše slova tady.
Udivuje mě, že ještě nikdo neupozornil na to, že opěvovaná služba SmartEmailing je v podstatě kopií softwaru Email Marketer, který má ale jiný business model. Schválně se podívejte na uživatelské rozhraní. Namátkou třeba způsob, jak se vytvářejí custom políčka:
SmartEmailing
http://www.smartemailing.cz/navody-a-postupy/vlastni-pole/
Email Marketer
http://vimeo.com/9247214
1. Asi to je vec pohľadu. Nie, nemyslím si, že zber kontaktov je hlavná časť e-mailingu, ale vynechávať túto časť úplne je podľa mňa nezmysel. Myslím, že by to malo byť súčasťou každej e-mail marketingovej stratégie (ako to napríklad ponúka Robert Nemec http://www.robertnemec.com/e-mailovy-marketing/)
2. Ako online marketingový špecialista priznávam to, že viem o všetkom niečo ale nič na 100%. Myslím, že to je problém veľa špecialistov a konzultantov, ktorí sa nešpecializujú na jednú vec, ale na celý „odbor“.
Ten web neberte moc vážne, stále nie je dokončený
3. Nie, nemám to v hlave pomotané. Viem čo robím, a ak si dám na web, že ovládam online marketing, tak to má svoj dovod. Tak isto chápem, čo považujete za e-mail marketing, ale úprimne s Vami nesúhlasím. A nie kvoli Kiršovi, MI a neviem akých iných ošialov, ale proste preto, že som si to sám otestoval a videl som efektivitu e-mailových kampaní na zozbieraných kontaktov.
4. V službách akým je SmartEmailing, GetResponse, Mailchimp máte nástroje na tvorbu registračných formulárov na zber kontaktov, takže keby tieto služby „nemali naprosto nic společného se sběrem těch kontaktů“, na čo by tieto nástroje mali v sebe zabudované???
Emailing pros JE rozesílání e-mailů lidem, které máte v databázi kontaktů.
To je prostě fakt. To že funguje rozesílání nabídek lidem, kteří o nabídku projevili zájem, v tom se shodneme. O tom i píšu.
Vy jen prostě motáte dohromady sběr kontaktů a e-mailing, tedy rozeslání e-mailu.
Ale na tom se prostě neshodneme. Dělejte to jak chcete. Sbírejte si kontakty a říkejte tomu po vzoru guru Kirše e-mailing.
Já říkám, že slovo e-mailing znamená rozesílání cílených e-mailů lidem, na které už kontakt mám.
Ja skutočne nepatrím medzi Kiršových nadšencov.
Iba hovorím, že súčasťou e-mailingovej stratégie by mal byť aj zber kontaktov. Možno výraz „e-mailing“ znamená rozosielanie e-mailu – to už je skor také slovičkárčenie
Diskuze mě pobavila víc než článek. Zejména oceňuji, jak Peter Chodelka reaguje i na poměrně agresivní napadání umírněně a pozitivně
Ale k tématu: zřejmě to v Adapticu také děláme špatně, neboť do pojmu email marketingu též zahrnujeme sběr emailů a dokonce i analýzu, jak se k nim dostat, co nabídnout výměnou a jak „mailing“ navázat na další marketingové strategie.
Já si myslím, že tento nástroj je skutečně určen jen pro rozesílání emailu již EXISTUJÍCÍCH kontaktů, ano lze s ním spamovat, ale pak už je to klasicka sockoidní vychcanost.
Petře a dle čeho třídíš? máš na to nějakou tabulku či sis naprogramoval nějaké udělátko?
Pre mňa osobne je email spam keď v ňom nenájdem nič pre mňa prínosné. Ak mi ale na email príde nejaká akcia alebo novinky ktoré sú pre mňa užitočné tak také maily rád čítam, problém ale je že väčšina emailov z newsletterov sú práve spam, a preto bránia možnosti aby som otváral tých pár užitočných. Myslím že je lepšie poslať menej emailov ale skutočne prínosných.
Jan Stráfelda: NIKDE na vašem webu nevidím, že e-mailing je sběr kontaktů. Nebo je to natolik marginální záležitost, že ji vůbec nezmiňujete.
Naopak jsem se v tom vašem slovníčku dočetl totéž, co zde opakuji neustále.
Tedy cituji „Pro firmy, které řeší email marketing, potřebují udržovat kontakt se zákazníky, opakovaně se jim připomínat a zvýšit věrnost značce.“ ….. a totéž několikrát v jiném znění.
Mirek: mám na to pochopitelně udělanou automatickou funkci – jen zadám vstupní údaje a vyplyvne mi to seznam lidí, kteří údajům odpovídají.
Pak už jen kliknu na „přidat bonus“, automaticky to přidá bonus ve výši jakou zvolím a na jakou dobu chci, zkopíruju seznam e-mailů a importuju jej do smartemailingu a je hotovo.
Za minutu mám vygenerovaný seznam a odeslaný přesně cílený e-mail.
Přesně tak když se divám do reportu mých newsletru kde mám cliks rate 8x a open rate 3x větší než průměr pro můj segment, tak určitě z mé strany o spam nejde.
Takže souhlasím s tebou e-mailing funguje velice dobře.
Petře prosím Vás zrovna dneska jsem to chtěl vyzkoušet… jak je to s těmi 7 dny zadara? Lze to vyzkoušet a když mi to nebude sedět tak neplatit nebo už se tomu nedá vyhnout? A smartemail podporuje funkci že lze každého oslovit jménem nebo jste si dal tu práci a každému poslal mail jednotlivě?
ono to funguje aj vďaka tomu že e-mail marketing ešte nieje taký rozšírený a nepoužíva ho veľa ľudí, firiem
dk: jo – je tam 7 dní komplet zdarma a ke každému mailu lze opravdu přiřadit jméno (a další věci) a pak pomocí speciálního kódu vložit do šablony e-mailu to jméno, takže tam budeš mít např. „Vážený uživateli %%Jméno%%,…..“ a ono to tam vyplní to správné jméno – popř. tam je i funkce na skloňování jmen, takže když máš v DB skutečná jména, tak můžeš toho člověka oslovit pěkně česky „Dobrý den Františku“ apod.
Petře, tak nám už konečně řekni kolik jsi za to dostal?!
Dlouho tu nebyl aktualizovaný obsah, byla by opravdu škoda, kdyby z tohoto kvalitního blogu vznikl PR web…
„E-mailing není od toho, abyste získali nové kontakty. E-mailing je od toho, abyste mohli cíleně, jednoduše a hromadně oslovit kontakty, které už máte.“ …toto by zasloužilo minimálně strong-ovat, a ještě lépe někam viditelně vytesat. Těch stejných spamů na různé emailové účty vážně poslední dobou chodí stále víc.
Ono i některé velké eshopy to ze zasíláním nabídek poslední dobou čím dál více přehánějí a když mi od nich přijde dvakrát týdně newsletter, dosáhnou leda toho, že jejich robot jde na black list.
Tento článek se mi líbí, jen škoda, že na úrodnou půdu asi nedopadne.
Roubenka, Jana: Myslíte to vážně, nebo je to legrace, které nerozumím?
Ad diskuze mezi Petrem a Peterem: Bavíte se celou dobu o tom stejném, tedy myslíte to stejně. Pro Petera je to ale emaling=celýp proces email marketingu, pro Petra emailing=odesílání emailů uživatelům.
Podle anglické Wiki má asi pravdu Petr – http://en.wikipedia.org/wiki/E-mailing
S e-mailingem právě začínám, tak jsem rád že tu píšete, že to funguje. jen musí být vše správně nastaveno.
Potvrzuje i další teorie.
Milý pane,
Davida Kirše nemusím, osobně ani nijak jinak, mimo toho co jsem si přečetl na síti, ho neznám, jeho služeb nevyužívám, protože jsou pro mě jednak zbytečné, druhák předražené. Přesto má v jednom pravdu oproti Vašemu tvrzení. Email Marketing je především o hledání nových kontaktů, ale současně i udržení stávajících kontaktů. Nebudu zde popisovat proč. Máte-li zájem, stáhněte si a přečtěte mou elektronickou knížečku – Porozumět Autoresponderům. Je zdarma na http://www.sms-praha.cz/ebook2/index.html. Jestli si to stáhnete a přečtěte, zjistíte, že email marketing organizovaný pomocí autoresponderů, není a nemůže být spamování. Tam se nerozesílají tisícky emailů na náhodně (koupené, nebo robotem vyharvestované) adresy, ale lidem, kteří o to projevili zájem. Přičemž neobdrží jeden email, například s Vámi nabídnutou slevou kreditů, ale za 2-3 dny další email za 10 dnů další atd., (v přednastavených termínech) do té doby, pokud nekliknou na vygenerovanou URL k odstranění jejich adresy z databáze. Do email marketingu patří i tvorba Opt-in seznamô a to jsou právě ty způsoby, jak hledat a najít nové klienty.
A co ti co su spammermi nechtiac? Najviac ma asi dojalo, ked sa na nasu byvalu zamestnankynu (pozn. red.: pomsta za vyhadzov) stazovala na obchodnej inspekcii nejaka firma, ze ju nasa zamestnankyna zahatala spamom. Neviem kolkych takto oslovila, aby nam narobila zle, ale fakt je, ze zle narobila. Jej cielom sice bola pokuta od inspektoratu, no inspektorat nic nedokazal.
A tie vysvetlovania na inspektorate obstaroznym mumiam, co je email a ako to funguje.. ale to je uz asi ina tema.
S emailingem taky začínam, důležité je vybudovat vlastní databázi (ikdyž je to náročné), jinak to nemá smysl. Zkoušel jsem koupit i nějaké maily koupit, ale nikdy nic z toho nepřišlo.
Smekám před vaším názorem. Jak jsem někde četla tak nic se neděje jen tak a tak se mi zrovna v tu pravou chvíli dostal do rukou Váš článek. Líbí se mi. Byla jsem chycena do kampaní které teď ovládly snad celé Čechy a i když všechny nápady které byly propagovány byly zajímavé, toto davové šílenství mě nějak odradilo dále se toho zúčastňovat.Ale budiž všem přáno jejich výnosů z kampaní, ale bojím se že toto zničí podnikání na internetu. Vladka
Na newsletteru nevidim nic zle, samozrejme pokial sa neposiela casto,kazdy den, skor by som tam dal akcie.Ludia su ovce,za 5 % budu aj vrazdit 😀