Lis 26
Provozovatelé affilu by se neměli stávat zároveň svým partnerem
Provozuji několik webů, které vydělávají na affiliate programech. Před pár měsíci jsem spustil jeden nový, který se stal ze dne na den opravdu velmi úspěšným a začal vydělávat a stále vydělává velmi slušné peníze a to jak mě, tak provozovateli toho portálu, který propaguji.
Jenže to není obyčejný web s bannery. Jdu na to stejně jako ve všem trochu jinak. A toho úspěchu si všiml i provozovatel toho affil programu.
A tak začal dělat totéž co já. A stal se sám sobě i affil partnerem. Do odkazů které někde nakoupí za platbu za kliknutí, do PR článků apod. dává své vlastní affil odkazy.
Možná to dělá proto, že chce měřit konverze. Možná proto, že mu utíkají peníze vyplácené affil partnerům.
Ať tak nebo tak, není to dobrá cesta. Všiml jsem si, že konverzí mi velmi výrazně ubylo a to nejen proto, že jsem se webu přestal naplno věnovat. Velmi výrazně se snížila především míra konverze. Zatímco ze začátku jsem zaznamenal konverzi u každého dvoustého kliknutí, nyní jsem na čísle kolem 500 a mě se to přestává vyplácet.
A důvod vidím v tom, že provozovatel affilu nacpal díky nakoupeným článkům a inzerci své cookies do compů spoustě lidem, které ačkoli pak na web přivedu já, v systému se přiřadí jim a já z nich nemám nic.
A tak si říkám, kam tohle asi tak povede. Podle mě je to z jejich strany velmi krátkozraké. Věnují velké úsilí budování affil sítě a když už ji vybudují, tak hází svým partnerům klacky pod nohy.
Měli by si myslím rozmyslet, která z propagací je pro ně výhodnější. Zda affil placený výkonnostně, nebo se vrátí tam, kde byly před tím, než affil spustili. Obojí nejde. Pokud nebudou partneři na affilu vydělávat, nebudou mít motivaci se do něj zapojit, resp. přejdou ke konkurenci, která se stará o budování značky bez zapojení do vlastního affil systému a tím své affil partnery podporuje, místo aby jim házela klacky pod nohy.
Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou: Sledovat @PetrJenikPokud se chcete stát sponzorem tohoto mého blogspotu a mít na tomto místě svůj inzerát, není nic jednoduššího.
Více se dozvíte a vložit svůj inzerát můžete přímo TADY.
Ahoj Petře, nevím jak to funguje u té affil sítě o které mluvíš, ale normálně by se měli cookies přepisovat, to znamená pokud nakonec toho člověka opravdu pošleš na cílový web ty, měl by mít tvou cookies a ne cookies třeba 2 dny starou z jiného webu.
Možná se pletu.
Nefungují náhodou cookies tak, že konverze se načte poslednímu, od koho návštěvník přijde?
Ad. Petr. Říkáš to správně, ale bohužel uživatel nekoupí hned. Když ho na tam prvně pošle Petr ze svého webu. Pak uživatel natrefí na jiný odkaz, ale již provozovatele affil programu. Tak mu tu konverzi vezme majitel affil programu. Při tom ho Petr „donutil“ jít na daný web.
Honza Tichý na affil konferenci měl přednášku, která do toho vnáší více světla, jak je to s nákupní cestou a počítáním konverzí. viz https://www.youtube.com/watch?v=BilVfr0LHH0
Je to jak u kterého programu.
Někde se cookies přepisují a někde ne.
To je ale jedno.
Ať tak nebo tak, provozovatel affilu zapojením se do vlastního programu bere výdělky svým partnerům, což z dlouhodobého hlediska bude mít jediný důsledek. Tedy že affil program zbyde nakonec jen pro něj jako nástroj na měření konverzí. Affiliate síť se mu rozpadne, protože afiláci nebudou vydělávat.
Stačí napsat majiteli a vysvětlit mu svůj postoj. Affil partner má výhodu v tom, že může přes noc začít propagovat konkurenci.
Znám spoustu velkých affil partnerů, kteří drží majitele webů které propagují, pěkně pod krkem a mají své připomínky k změnám a vzhledu jejich stránek.
Navíc se affilové můžou různě spojovat a to si pak každý majitel sakra rozmyslí, aby zkoušel původní win-win spojení nějak očůrat.
Nejběžnější je last click – poslední odkazující získá celou odměnu, first click – první odkazující získá celou odměnu. A někteří se snaží být ferový a rozpořítat odměnu mezi všechny účastníky konverzní cesty, ale to je alchymie s tolika neznámými, že člověku nezbývá než věřit ve férovost provozovatele progranu. A ono je něco jiného dělit stakoruny a koruny až desetikoruny. Věčná filozofická otázka, kdo si odměnu zaslouží víc, ten co tu myšlenku na produkt člověku vnuknul nebo ten co produkt skutečně prodal? Na konverzní cestě musí být oba, ale asi bych byl pro FC, protože když už člověk ví co hledá, tak se mu tak nějak zůží prostor, kde může hledat a to, že nakonec koupí skrze jiný odkaz… nebýt prvního, na konverzní cestu by nenastoupil. Podělit FC a LC asi dává největší smysl, zbytek je spekulace
Taky se Affilem jako partner zabývám, snažím se mít o tom přehled. Přesněji, v oblasti Infoproduktů. O čem ale píšeš, to je podle mě pěkné svinstvo a tak by se to podle mojeho názoru dělat nemělo. Nevím co to Afilluješ, předpokládám že rozhodně ne nějaký infoprodukt I když se na infoprodukty hodně nadává, s něčím takovým jsem se v této oblasti nepotkal. Teda případy, které jsem schopen rozpoznat. Naopak, vidím často, že autor sám produkt inzeruje a propaguje, dělá mu různě publicitu, aby se o něm více vědělo. Pravda ale, občas jsou jako partneři různí rodinní píslušníci (naprosto veřejně), což ně taky hodně štve. A ještě jeden případ, když těch autorů bylo více, tak jsem tam něco podobného už taky zaznamenal, že by k tomu mohlo docházet. Narazil jsem už taky na jeden případ, kdy se díky cookies podvádělo (podrobnosti raději nenapíšu, nechci aby to někdo zkoušel). Bohužel, podvodníci se najdou všude.
Nie je to náhodou WEDOS a tento web?
Petr Ozogán: Tak se podívejte do e-mailu až vám přijde nabídka na nějaký infoprodukt, zda ten e-mail poslaný provozovatelem toho affilu (infoproduktu) není náhodou také prošpikovaný affil odkazy Můžete si být jistý, že je.
Jakub: náhodou není
Vieš napísať o koho ide?
Petr Ozogán: Právě jsem na to narazil u jednoho infoproduktu, kdy má smlouvu s nějakou agenturou, že budou rvát jejich (agentury) affil kód všude (PPC, retargeting a nedivil bych se ani e-mailům – affiláci PPC a RTg nemohou užívat). O produktu se teď moc nemluví, protože pro partnery je to zbytečné se o něco snažit. Takže ani tento segment není v tomto pro affiláky ten nej…
Proč to tajnůstkaření, co je to za affil? Ať víme, komu se vyhnout?
Pánové a dámy,
99,9% CZ affiliate se trackuje metodou last-click, včetně infoproduktů 😉
Pokud inzerent značkuje affil odkazy své placené zdroje traffiku (ppc, pr články, FB traffic, …), má na to právo – díky měření zjistí, který kanál opravdu nese jaké % objednávek, a nepřeplácí zdroje, které jsou nerentabilní.
Jediné místo, kam inzerentovy affil odkazy nepatří, je emailing, pokud byly emaily sbírány na základě trafficu od affiláků.
Jak lacino k funkční emailové databázi :), seženu affil partnery, dám jím almužnu a jak mám mail sbohem a šáteček. Aneb proč víckrát platit třeba 20 korun za affil, když email je za 0,2 a to se vyplatí. Pakliže s druhým nehodlátedále obchodovat, je nejvýhodnější obchodní praktika vždy podraz. Smutné, ale hold realita.
Tohle ale neni žádná novinka, teda nemyslim first/last klik, ale používání vlastního affilu k přemazávání cookies partnerů. Už v začátcích affilu v ČR, zhruba před 5 lety měl Vivantis ve svejch zbožovech feedech svoje affil idčko, takže když někdo přišel přes Zboží nebo Heureku, tak se mu přemázlo cookies a partner nedostal provizi. Jestli to tam maj pořád nevim…
Tak si pojďme vypsat všechny poctivce a podrazáky, ať víme pro koho dělat ;). Za mě:
POCTIVCI:
– programy pod gescí Davida Kirše, možná je kontroverzní, ale provize platí a včas
– pak Wedos
– a Subreg
PODRAZ:
– VIVANTIS už jsem opustil, nevím, proč na vstupu chtějí 10 000, asi to má budit dojem solidnosti.
Vivantis chce 10 000 Kč při vstupu do přeposílání objednávek dropshipping programu, affil je imho zdarma. Sice je nijak extrémně nepropaguju, ale čas od času jim posílám celkem pěknou fakturu. Šperky.cz a ModniDoplnky.cz s 15% nejsou zas tak špatný 😉
A nedělá tuhle neplechu třeba jen affilmanager, který vidí do všeho co funguje a je současně partner?
A když už mluvit o těch špatnejch, tak mam obecně největší problémy s affilama na spodní prádlo. Jeden nechce vyplácet, u druhýho mi ze dne na den spadla výše provize 1/4 toho co bylo dlouhodobě dny předtím. Pak jsem narazil na pár programů, který prostě bez informování skončily, prostě vymazaly PAP ze severu a konec. No je toho spousta, ale to by chtělo zvláštní článek, nebo rovnou celej web vyhrazenej špatnejm affilům…
V off-line světě už na to dávno přišli, že nejde být současně velkoobchodem a současně maloobchodem. Nejprve je zlikvidována maloobchodní síť a poté celá firma. Kdy to dojde i affilákům?
Pod tohle se podepisuju! Tímto způsobem ten affil program opravdu dlouhodobě fungovat nemůže.
Správný přístup si myslím je spíše to statisticky spočítat a snížit affilu provizi aby se jim to ve finále vyplatilo i s pomocnými kanály. V atribuci zřídkakdy bývá pouze jeden kanál a shop musí počítat s tím, že i v PPC za zákazníka často zaplatí proklik vícekrát a nic s tím neudělá (no, může udělat negativní remarketingový seznam, ale to pochybuju že by někdo dělal). Taková objednávka pro ně pak také je ztrátová a nic s tím nenadělají, stejně by to mělo být u affilu. V tom by měli mít výhodu affil sítě, které by tohle neměli dovolit díky tomu, že jdou provize přes ně. U atribuce jsou důležité všechny kroky, nelze říct, že by FC nebo LC byl nejdůležitější, proto by mělo být zaplaceno všem. Dávat affil ID do vlastní propagace je myslím podvod, který má velmi úzkou hranici – to pak to rovnou můžou dávat do interních odkazů a provizi nedostane nikdo.
Podvodem bych to nenazýval.
Já to nazývá jako velmi krátkozraké, protože z dlouhodobého hlediska to nemůže vést k ničemu jinému, než k naprostému rozkladu affil sítě a návratu tam, kde byly před tím, než začali pracně svou affil síť tvořit.
Stejnou praktiku používají některá call centra (finance, pojišťovny, energie, mobily), ale neříkají tomu affil :), vyždímou ze zaměstnaných operátorů všechny jejich kontakty a jak svou produktivitu oslabí, už neví koho by mohli kontaktovat, dají jim sbohem. A funguje to, oni už o ten kontakt nepřijdou a dál nechají komunikovat svou „elitu“, to co se neštítí vůbec ničeho. Vlastní zkušenost, do elity jsem se nedostal, u několika staříků jsem projevil soucit, ale jeden byl podstrčený na test loajality. Od té doby už jsem se k tomu nevrátil.
na „špatně“ nastavených cookies u affilu jsme v letech 011 až 012 nahrabali přes 60tis EUR pak do toho začli štourat affliate podpora pro ČR stejný dementi jako někteří z Vás tady a bylo po prdeli
No podvod nepodvod, snaha „očůrat“ partnery je to každopádně. Asi záleží na kontextu, ale pokud by třeba měl zaplý remarketing na uživatele s takovým affilID tak mi to celkem jako podvod příjde, protože to dokáže efektivně anulovat většinu provizí.
Tak buďto to tu nikdo nečte nebo je většina affil programů slušných, tak dobrá zpráva
2Párek: Že to byl drop je možné, na začátku jsem bral všechno hlava nehlava, ale zkušenost to moc dobrá nebyla, třeba smůla nebo vaše štěstí
Jestli štěstí nevim, affil webů jsem měl fakt hodně a nakonec z toho od Vivantisu nejlíp vyšly ty šperky. Ze začátku, cca 5 let zpět, super frčely i přípravky na erekci, ale tam hrozně narostla konkurence a navíc lze z pár eshopů v Evropě objednat Viagra/Kamagra, takže do toho už nedělám.
Jinak Vivantis svoje affil id má ve zbožovejch feedech pořád, stačí si v Mozzile zapnout vývovajáře a sledovat síť, nebo prostě mrknout do cookies. Je to parametr d=1000086 😀 Nechce o tom někdo napsat článek?
Když se tu bavíte o nespecifikovaném affilu, ktery krade svým affilakum leady tak prispeju cerstvou zkusenosti s wedosem. Muj webovy mi na maly pomocny webik rekl at objednam skrz jeho link minihosting na wedosu, sel jsem a objednaval, az jsem narazil na kolonku slevovy kupon, zeptal se stryce googla na slevoy kupon wedosu a nejaky na me vypadl z adwords tak jsem ho zadal do uz otevreneho okna s objednavkou. No co byste rekli? Muj webovy ma kulovy a ne odmenu.
Kapibara: Nice one 😀
Testoval jste nekdo u espoluprace leady? Ja ano. Z 5 vyplnenych mi jich nacetl system 3. Potom jsem zkousel i realne pozadat o pujcku, byla schvalena ale v systemu se vubec nenacetla.
Mirek: Poslední dobou se mi zdá, že v tom má espolupráce pěknej bordel, strašně se snížily konverze
Mirek: Na půjčkovejch webech „naštěstí“ od léta nemam díky Seznamu návštěvnost. Kdybych měl nějakej větší trafik, tak z aktuální situace nebudu moc nadšenej, to rušení a pozastavování kampaní by moc nepotěšilo…
na espoluprace mi poklesol konverzny pomer na tretinu. čo dosť cítiť v konečnom zúčtovaní
dobrý postřeh, opravdu to může škodit v konečném důsledku