Srp 3

Ajťáci na reklamu neklikají. Když už ale kliknou, tak to stojí za to

03.08.2011 v kategorii Reklama, Výdělek. / Zobrazeno 7 381x / 12 komentářů

Mezi běžnými uživateli internetu je už vypěstovaná tzv. bannerová slepota. To znamená, že bannerovou, chcete-li obrázkovou reklamu už většina lidí úspěšně přehlíží a míra prokliku je tak velmi nízká.

Napříč celým internetem uvádějí průměrnou míru prokliu mediální agentury někde okolo 0,05%, což znamená, že pouze každé dvoutisící zobrazení banneru zaznamená jedno kliknutí a to je opravdu velmi málo.

O poznání úspěšnější jsou pak textové inzeráty. Zde se míra prokliku pohybuje na různých číslech. Od taktéž velmi nízkých, až po opravdu vysoká čísla na tzv. MFA webech vyrobených pouze za účelem, aby návštěvník kliknul na reklamu.

Takové weby vykazují clickrate (míru prokliku) i v řádu vyšších desítek procent. Běžná míra prokliku na průměrném webu je u textové inzerce spíše v řádu nižších jednotek procent, tedy někde na jednom až pěti procentech. O tom ale dnešní článek není.

Dnešní článek je o tom, že weby věnované IT, reklamě, marketingu a všemu okolo toho, vykazují míru prokliku velmi mizernou i u textové i jakékoli jiné inzerce.

Dříve jsem si myslel, že je to jakousi záští nebo dokonce závistí vůči provozovateli webu, ale po té, co jsem si uvědomil, že vlastně ani já na reklamu nijak často neklikám, hledal jsem důvody jinde.

Důvodů je hned několik.

1 –  Lidé, kteří se v reklamě pohybují poznají okamžitě, že se o reklamu jedná a to i přesto, že bývá někdy velmi důmyslně zakomponovaná do obsahu webu. U ajťáků je tak vypěstovaná nejen bannerová ale už komplexní reklamní slepota

2 – „Ajťáci“ mívají čas od času nainstalované prográmky, které reklamu rozpoznají a prostě ji vůbec nezobrazí

3 – Ikdyž „ajťáka“ reklama zaujme, často už ví, co se pod reklamou týká, protože se už s nabízeným produktem či službou setkal

4 – Ona zmiňovaná závist či zášť také jistě hraje roli

Důvodů určitě bude ještě více, ale tohle jsou myslím ty hlavní. Každopádně není důvod zoufat a zobrazování reklamy na webech určené pro lidi z oblasti IT nějak zatracovat.

Jak titulek článku totiž napovídá, ceny za jedno kliknutí jsou mnohem vyšší, než u jiné, klikavější reklamy a pro to existuje také několik důvodů:

1 – velká konkurence mezi inzerenty

2 – zajímavá cílová skupina – ajťáci nemívají úplně hluboko do kapsy a hlavě jsou zběhlí při online nakuopování

3 – nízká míra prokliku*

*Bod 3 bych rád rozvedl

V nejrozšířenějším reklamním systému Google adsense totiž nehraje v soutěží o zobrazování reklamy roli pouze cena, kterou je inzerent ochotný zaplatit za jedno kliknutí. Důležitá je právě i míra prokliku. Z těchto dvou veličin systém počítá jakýsi koeficient a ten určí, kterou reklamu se vyplatí Googlu zobrazovat nejvíce.

Pokud koeficient reklamního sdělení navíc klesne pod nějakou hranici, google zobrazování inzerce prostě zamezí úplně a inzerentovi stroze sdělí, že má navýšit cenu, nebo má smůlu.

Díky tomuto všemu tedy opravdu platí to, co jsem v titulku napsal.

Cena za kliknutí na inzerci na webech věnovaných IT je i několikanásobně vyšší než u jiných témat.

Jako příklad mohu uvést přímo tento blog. Míra prokliku je, jak jsem psal, hodně nízká (adsense zakazuje zveřejňovat konkrétní čísla). Ovšem cena za kliknutí je oproti tomu velmi vysoká. Průměr se pohybuje někde na 0,50€ za kliknutí a není výjimkou, kdy si jednoho přivedeného návštěvníka cení inzerenti i na 0,70€.

Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou:


Pokud se chcete stát sponzorem tohoto mého blogspotu a mít na tomto místě svůj inzerát, není nic jednoduššího.
Více se dozvíte a vložit svůj inzerát můžete přímo TADY.


12 komentářů / Ajťáci na reklamu neklikají. Když už ale kliknou, tak to stojí za to

  1.  dne 03.08.2011 v 9.54 hod.

    Zajímavé, že by IT patří mezi TOP keywordy.

  2.  finance web dne 03.08.2011 v 11.13 hod.

    Tak zášť může hrát roli jen tehdy, pokud dotyčný ví, že se nalézá na webu někoho, koho nemá příliš v lásce. To je jediný případ, kdy si může onen člověk rozmyslet, zda na reklamu klikne, nebo url překopíruje do adresního řádku prohlížeče. Nedá se to paušalizovat, nemůžeš všechny házet do jednoho pytle.

    BTW, vsadím se, že drtivá většina lidí, co tu popisuješ, reklamu ani nevidí. Proč by se na mi němi koukat, když ji umí blokovat? Stačí vypnout Javascript (existují skvělé doplňky jako NoScript) a všechny stránky (kromě těch ve whitelistu) jsou najednou čisté, bez reklam. :)

  3.  JerryBestie web dne 03.08.2011 v 13.09 hod.

    tak ja adsence nepouzivam, ale sklik. a tam neni problem take mit za proklik 12 – 14 .-kc. A to se nejedna o IT obor.

  4.  lukas dne 03.08.2011 v 14.17 hod.

    JerryBestie: Mám tedy opačnou zkušenost. Za posledních 40 dní šel proklik u Seznamu natolik dolů, že se nyní při ještě více proklicích nacházím na polovině vydělané částky než tomu bylo únor – březen. V zimním období jsem měl prokliky dokonce za 40,-Kč, teď jsem rád za 2-3 koruny :-(

  5.  Petr Jeník dne 03.08.2011 v 15.36 hod.

    Já jsem z Skliku také celkem zklamaný. Často aktualizované weby nestíhá indexovat a dává mi tak naprosto nerelevantní odkazy a ani ceny se s adsense nemohou v mém případě vůbec porovnávat.

  6.  Jirka Sirka dne 03.08.2011 v 17.15 hod.

    Ohledně skliku mám stejnou zkušenost jako lukas navíc se začínají zobrazovat reklamy mimo mísu. Na zkoušku jsem jeden web dal s skliku na adsense a relevance je perfektní a cena za klik vyšší. Zvažuji, že tam dám vše, když jsem si to spočítal po měsíčním srovnání tak mi to dělá někde o 30% vyšší zisky.
    Počkám do konce srpna pak udělám součet, a pokud to tak zůstane, dám na google vše. DPH není problém, jak si všichni hystericky myslí.
    Možná by mohl Jenda udělat nějaké srovnání nebo o tom napsat článek sklik versus adsense

  7.  James Knytl web dne 04.08.2011 v 0.32 hod.

    Sklik šel opravdu poslendí dobou dolů, dost to skáče, jednou pořádný proklik 10 Kč+ a jindy pod korunu. To by se dalo i přežít, ale relevance se zhoršila. Mezi tématické a skvěle padnoucí inzeráty prostě někdy problikávají úplně jiná témata, to se pak nedivím, že jeden den je kliků hodně a druhý skoro žádný.

  8.  Kohy web dne 06.08.2011 v 11.20 hod.

    Sklik nebrat. To ty prachy raději hoďte do kanálu.

  9.  Kohy web dne 06.08.2011 v 12.09 hod.

    Dobře řečeno. +1

  10.  Pixit web dne 07.08.2011 v 23.04 hod.

    Cena inzerátu Adwords potažmo ceny za Adsense se odvíjí i od kvaluity cílového odkazu. A nezapomeňte, že „kvalitní (odkazovaná, a vše top v SEO) je jen mezistupněm ke skutečné hodnotě kvalitní inzerce a tím je konverze a konverze G vidí často také. Takže se mnozí všimli že hodně konvertující, řekl bych „extremně“ konvertující inzeráty klesají na ceně také, při zachování pozic.

  11.  vaclav dne 08.08.2011 v 11.27 hod.

    +1 clanek a dovolim si s usmevnou recnickou otazku k poslednimu odstavci: Tady jsou nejake reklamy? (spadam do duvodu c. 2)

  12.  Pavel World of Warcraft WOW dne 03.01.2012 v 16.43 hod.

    Všimnul jsem si taky jevu, že čím víc mi lidi někde na AdSense kliká, tím menší je cena za klik. Je tedy možné, že tady je cena za klik vysoká, protože celkově lidi málo klikají. Celé ty algoritmy Google vypadají, že tu cenu za klik G přepočítává tak trochu na cenu za zobrazení. Jak píše Pixit.

    1000 zobrazení a jeden klik = vyšší cena za klik. 100 zobrazení a klik = menší cena za klik. Pokud jsem v pozici inzerenta, tak to tak určitě je, to vím. Nicméně že to funguje i obráceně, to jsem netušil. Možná je to ale tím, že hodně u mě klikají zrovna v případě, že se tam zobrazuje dobrý inzerát, který má nízkou cenu za klik, protože na něj prostě klikají všude.



Štítky: , , ,