Čvc 11

Dva odpozorvané tipy na zvýšení efektivity v maloobchodě

11.07.2014 v kategorii Podnikání. / Zobrazeno 8 541x / 35 komentářů

Dnes nebudu psát o online byznysu, ale napíšu dvě věci, které jsem odpozoroval v maloobchodech. A ač jsou to dvě naprosto jednoduché věci, považuji je za naprosto geniální a ten kdo je vymyslel, by si zasloužil řád.

První je jednoduché slůvko „dvoje“.

Zkuste si zajít do prodejny tabáku v některém z marketů pod značkou Geco Tabák.  A obsluze řekněte „Červený Marlbora“.

A pak sledujte, co udělá.

Otočí se k regálu, nahmatá cigára, otočí hlavu k vám a řekne „Dvoje?“

A hádejte co odpoví naprostá většina lidí a to i přesto, že si přišli pouze pro jedny cigára.

Většina lidí vč. mě řekne „Můžete“ nebo „Jo, jo“.

Proč by také ne. Vždyť je to zboží, které ten dotyčný kupuje každý den. Tak proč by si nekoupil rovnou dvoje že?

Kdyby obsluha slůvko „dvoje“ neřekla a podala by mu automaticky jen jedny cigára, koupil by si ten člověk ta cigára druhý den jinde.

Nedalo mi to, a obsluhy jsem se zeptal, zda to mají nařízené. A ano – opravdu to mají nařízené. A mají to dokonce ukotvené v pracovní smlouvě.

Super nápad. Nikomu nic nenutí, žádný nátlak, prostě jen trošku psychologie a ono to prostě funguje dokonale.

Dokonale pak funguje i druhá psychologická a taktéž odpozorovaná taktika v maloobchodě.

Tentokráte však tato taktika nemá za úkol více prodat, ale naopak snížit náklady.

Taktiku jsem odpozoroval  v prodejně LIDL. (I v tomto případě mi to nedalo a zeptal jsem se, zda to mají nařízené – ano mají)

Je to jediný krám, kde ve frontě zbytečně nečekáte na to, až si ten u pokladny naloží zakoupené zboží do igelitek.

Pokladní prostě místo aby první kousek markovaného zboží jen položila vedle, dá ho zákazníkovi přímo do košíku. Super psychologický tah.

Prakticky každý zákazník pak pokračuje v tom, co ona započala. Zboží si naskládá pěkně do košíku, což odsejpá daleko rychleji, než když by to ládoval do tašek.

Fakt super nápad, který má za důsledek dvě věci:

1) zákazníci nečekají tak dlouho jako kdyby si to lidi cpali přímo do tašek

2) LIDL ušetří mzdové náklady na pokladních, protože ty které tam jsou, obslouží díky odpadnutí prodlev mnohem více zákazníků a nemusejí tam cpát další.

Pokud chcete ty holky za pokladnou trochu ušetřit, necpěte jim na pás jako první zboží těžké věci. A naopak pokud se mračí, trochu ji procvičte balíkem šesti dvou a půl litrových limonád. Dnes vyzkoušeno (nikoli záměrně). Paní pokladní vzala i tenhle ranec a ač se u toho téměř zlomila, dala mi to rovnou do košíku.

Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou:

DOPORUČUJI: Objednejte si webhosting se slevou 25% (slevový kód: WWW25)

Velké díky patří sponzorům tohoto mého blogspotu:

Recenze půjček Zkušenosti s půjčkou a diskuze o úvěrech.

Dámské boty ASYLUM Krásné a pohodlné boty pro jedinečnou ženu.

Podnikatelský klub - monitoring EU dotací, nejrůznější akce na vysoké úrovni


Chcete se i vy stát sponzorem tohoto mého článečku a mít na tomto místě inzerát?
Inzerát můžete vložit a více se dozvíte TADY.


35 komentářů / Dva odpozorvané tipy na zvýšení efektivity v maloobchodě

  1.  David Hořava dne 11.07.2014 v 15.07 hod.

    Lidi by chtěli měnit svět a přitom ty nejjednodušší věci jsou často ty nejlepší.

  2.  drago seopedia.cz dne 11.07.2014 v 15.45 hod.

    Všechny supermarkety jsou postavené na psychologii a využívají našich zvyků.
    - Zboží kterého chtějí prodat nejvíce (mají na něm největší marži) je v úrovni našich očí.
    - Když vejdeme do supermarketu ve většině případů je nejdříve zelenina, aby vše působilo čerstvě.
    - Zboží, které kupuje nejvíce lidí (například pečivo) je vždy nejdál, aby zákazník musel projít kolem co možná nejvíce jiného zboží.
    - V podstatě většina supermarketů je stavěna tak abychom to museli obejít celé (jdeme vždy po největších uličkách, máme tendence je preferovat, samozřejmě právě na nich je akční zboží)
    - zatímco na kraji regálu (směřující do velké uličky) je X druhů zboží tak podél (v malé uličce) je jen několik. Když je větší výběr máme tendence si vybrat častěji než, když je jen několik druhů
    - pekárna v supermarketu na nás působí, tak že dostaneme hlad
    -

  3.  Dejv dne 11.07.2014 v 15.53 hod.

    Pokladní v Lidlu tam dávaj první věc proto, že mají tímto způsobem nakázáno kontrolovat, zdali tam zákazníkovi něco nezůstalo.

  4.  Martin Prokeš dne 11.07.2014 v 16.05 hod.

    On totiž ten maloobchod už funguje stovky let. Nejlepší je zajít na trh a dívat se. Výmluvný prodejce může balit už v deset, protože nemá co dál prodávat.

  5.  Petr Jeník dne 11.07.2014 v 16.55 hod.

    Drago: To co píšeš jsou věci z učebnic psychologie prodeje prvního ročníku jakékoli střední obchodní školy. Já popisoval to, co není až takový klišé.
    Dejv: mě říkali něco jiného, ale každopádně to má i ten účinek, který popisuju v článku
    Martin: tak tak

  6.  Pavel Info o expirovaných doménách dne 11.07.2014 v 18.24 hod.

    A přitom taková blbost…
    Jak se říká, v jednoduchosti je síla.

  7.  Lukáš dne 11.07.2014 v 20.14 hod.

    No tak podle mě lidi co mají košík a cpou si to z pokladny rovnou do tašek jsou idioti. U mě to bylo vždy automatické – nákup na košík = uložit do košíku a do tašky naskládat až za kasou / před prodejnou.

    Pokud mám menší nákup (cca půl tašky) pak košík neberu a stejně nikoho nezdržím protože to prostě stíhám. Tohle by neměla být psychologie, ale automatická věc u každého z nás.

    Jinak bod jedna se začíná dostávat do stále více obchodů, kupuju si boty, hned mi nabízí ponožky. Kupuju si limo na benzince, hned se mě paní ptá „a něco sladkého na zub?“. Neobtěžuje mě to, nicméně jsem snad nikdy neřekl ANO. U cigaret je to slovo „dvoje“ opravdu dobrý nápad a určitě funguje o X% lépe než uvedené příklady.

  8.  Leiko dne 11.07.2014 v 21.03 hod.

    Asi je to Geco od Geca jiny :-) . Známá stále musí vnucovat každému doutníky, nebo co mají zrovna v akci. Každopádně jen tak na okraj jedna zajímavá statistika. Ptal jsem se kolik se prodá denně hospodářských novin a kolik bulváru – Aha. Poměr mě samotnýho překvapil, bylo to 3:200 za den.

  9.  Fldo zlavové kódy 4home.sk dne 11.07.2014 v 21.27 hod.

    Presne ako sa hovorí v jednoduchosti je krása.

  10.  Radim Hasalík Nízkorozpočtový internetový marketing dne 11.07.2014 v 21.42 hod.

    Petře, super článek.

    Přidám ještě jeden trik z maloobchodu. Docela se vyplatí mrknout na zdroj výrobce tzv. privátních značek. Například v Albertu měli vedle sebe originál vs. privátní značku. Chuťove nerozeznatelné, obojí stejný výrobce a privátní značka byla samozřejmě levnější (v tomto případě Albert Basic). Poslední dobou se dokonce řada privátních značek umísťuje na předních místech v dTestu.

    Pak ještě jeden trik z restaurací: pokud vám přinesou pomazánkové máslo a chlebíčky (nebo něco podobného), zeptejte se na cenu. Občas to mají tendenci účtovat např. 40 Kč.

    Pokud v restauraci chcete potěšit obsluhu a platíte kartou, zjistěte si, zda-li dostává dýško při platbě kartou. Někde prý nedostávají.

  11.  Korny Samolepky na auto děti dne 11.07.2014 v 22.08 hod.

    Další blbina, která funguje nejen v Lidlu je nechat čekat lidi ve frontě a další pokladnu otevřít,až když tam jsou 4 a víc zákazníků. 1.se lidi nevytočí a mají radost jak se jim prodejci věnují 2.holka za pokladnou nemusí dřepět a dělá jinou práci 3.lidi pořád musí stát ve frontě (i když krátké) a mají čas si koupit oblíbené pamlsky, kterými zahánějí nudu.(chlazený nápoje,čokoládky,žvýkačky, bývaly i cigárka). Další kapka do moře zisků. :)

  12.  Honza Výlety dne 12.07.2014 v 7.49 hod.

    Já mám v Geco tabáku jiné zkušenosti. Když si jdu koupit cigára, tak se mě slečna vždy zeptá: jedny? Přitom je tam kupuju pravidelně, její kolegyně mě je už dávají bez ptaní co si přeji :-)

  13.  hrki Triky supermarketov dne 12.07.2014 v 10.11 hod.

    Drago: j, supermarkety maju psychologicke hry so zakaznikmi premakane jedna radost :) vid. http://www.eshopar.sk/2014/01/manipulativne-lekcie-supermarketov/

  14.  Fasa dne 12.07.2014 v 11.23 hod.

    Já jsem jeden z těch „idiotů“, co si nákup rovnou cpou do tašek už u poklady. Protože zase nejsem až tak velký idiot, abych nákup přendaval 5x (do vozíku, na pás, do vozíku, do tašek, z tašek). Nakupovat ale chodím s drahou polovičkou, takže nákup je v taškách přesně ve chvíli, kdy dojde na placení. Beru to tak, že těmi idioty myslíte lidi, kteří to do tašek cpou ještě dvě minuty po zaplacení :)

    Každopádně Jendo v Lidlu tě zatahali za nos, protože to první zboží do košíku se dává z toho důvodu, aby pokladní zkontrolovala zda tam nic nemáš. Dělají to tak i v Kauflandu.

  15.  Radek Recenze a zkušenosti dne 12.07.2014 v 13.26 hod.

    Otázku „Dvoje?“ jsem asi ještě nikdy nezažil a u nás na vesnici by se to myslím nechytilo, protože tady má člověk peníze akorát tak na tu jednu krabku.

    To předávání zboží do košíku dělají už i v malých obchodech, až teď jsem si uvědomil, jak to v malých prostorech ušetří čas.

    Čeho jsem si všiml, je otázka „Je to všechno?“ anebo „Ještě něco?“ – člověk má pak tendenci si ještě něco přikoupit.

    drago: Ten trik s pečivem taky znám, ale právě teď sleduju jednoho místního Lidlu, že mají pekárnu a pečivo hned u vchodu. Mají ale regály postavené tak, že si člověk stejně musí projít půl obchodu, než se dostane k pokladně.

  16.  Ing. Arch. Alfons Vocas dne 12.07.2014 v 13.34 hod.

    uz vidim jak si objednavam na webu lednicku a do kosiku pribudou rovnou dve… to uz neni marketing, ale ciganske oj.bavani.

  17.  Kapibara dne 13.07.2014 v 6.01 hod.

    Čekání ve frontách to je věc u nás to také prodavčky hned dávají do košíku což o to, ale pak přijde debilní kráva má na páse musli tyčku a vodu a platí kartou to jsem byl vždy na umření.

    Ja už, ale mezi ten dobytek nechodím, najížděli mi košíkama na drahé boty a měl jsem z toho už fobie.

    Ted si objedávám pěkně v klidu z itesco dovezou a vynesou až před dveře a je pohoda doporučuji.

  18.  takydebil dne 13.07.2014 v 11.15 hod.

    Rovnání do tašek je samozřejmost, optimalizuji svůj čas.
    Obrana proti najížděčům spočívá v racionálním nabírání, nestojím a nečučím. Výrobce mám pod scoringem a datum spotřeby implikuje počet kusů. V nezbytné frontě u pokladny se jistím stojem na jedné noze s druhou pokrčenou s patou (podrážkou) vzad. Není to ale kvůli botám, ale achilovce. (Kapibara určitě přijel ojetým bavorákem a boty má ohamtané od pedálů, kolečka vozíků jim už tak moc neseberou…
    O racionalitě manažerů bych pochyboval, pravděpodobně nejsou schopni kontrolovat než elementární úkony: chápu, že je třeba zkontrolovat obsah otevřeného originálního balení, ale proč pokladní těch 24 kočičích konzerv musí prostrkat po jedné přes scanner?
    Zábavné je kupovat 180-220g šunky – solidní tolerance, abychom se vyhnuli: „Mohu to nechat?“

  19.  Dr.Ozdi Focení a fotoblogy v Hledáčku dne 14.07.2014 v 7.18 hod.

    Mě vždycky lezou na nervy nové prodavačky. To co se naučily na školení tlačí za každou cenu a nevidí jak kupujícího obtěžují.
    Dr.

  20.  Andrej dětská burza dne 14.07.2014 v 15.06 hod.

    „dvoje“ je zajímavý tah, musím ho někdy vyzkoušet, jsem zvědav jestli funguje i při jiném sortimentu :D

  21.  CityboyCZ Iniciativa pro nižší daně dne 15.07.2014 v 20.53 hod.

    Já když dělal za pokladnou v jednom nejmenovaném kině, tak jsme měli nařízeno říkat hromadu kravin, zvát lidi na popcorn, dávat letáčky a říct aspoň 1 větu k tomu, no a to naopak hrozně zdržovalo, lidi se divně koukali, zaměstnance to štvalo a podle mě to bylo dost neefektivní.

  22.  David markýzy dne 16.07.2014 v 13.59 hod.

    Tyto psychologický „nesmysly“, které nutí dělat zaměstnance mají pomalu všude a asi nejznámější mi tím přijde Mc Donalds, kde do člověka hustí kde co, jen aby se zvýšil prodej.

  23.  karel psí inzerce dne 17.07.2014 v 1.28 hod.

    peter, v nadpisu máš chybu

  24.  classic manipulativni techniky dne 17.07.2014 v 18.00 hod.

    nedávno jsem psal článek o manipulativních technikách supermarketů. Některý techniky jsou celkem známý, jiný míň, a i tam se dá inspirovat.

  25.  Rudolf Adwords kódy dne 17.07.2014 v 21.45 hod.

    Ono to niesu uplne nezmysli lebo predaje to naozaj zvyšuje.
    Napríklad taká veta „nedáte si k tomu nápoj“ o 10tich opýtaných 9tich presvedčí aby si kúpili

  26.  Patrik Marketing dne 18.07.2014 v 0.43 hod.

    Já jsem si všiml ještě jedné věci a to například konkrétně u hermelínů a nakupujících. V krámech jsou většinou dva typy hermelínů:
    1) Král sýrů – dražší (120g)
    2) Sedlčanský – levnější (100g)

    Samozřejmě, lidé kupují Sedlčanský, přestože, pokud si to spočítají na 1 kg, Král sýrů není zásadně dražší a přitom má lepší chuť.

    Dost reklamy hermelínům, berte to zkrátka jako příklad, kdy je možné nabízet vizuálně mnohem levnější produkty než konkurence.

  27.  Radek pergoly dne 18.07.2014 v 10.36 hod.

    Od té doby, co funguje itesco mám od těchto manipulačních technik naprostý klid a ke klasickému nakupování se rozhodně vrátit nehodlám.

  28.  Kamil Jaknafinance.eu dne 18.07.2014 v 17.00 hod.

    Zajímavé odpozorované finty, věřím, že to může fungovat, hlavně tedy ty cigára.. V tomhle je online prodej trochu znevýhodněnej, představa jak při přidání cigaret do košíku by vyskočíl v eshopu allert, jestli nechci „Dvoje“, je úsměvná..:)

  29.  classic cestovani bez reptani dne 18.07.2014 v 23.16 hod.

    To neni tak uplne pravda. V eshopech mas napr. Hlasku: lide kteri nakoupili toto, koupili i toto…..a tri veci na vyber.
    a funguje to taky dobre

  30.  Pavel Perfumeshombre.wordpress.com dne 21.07.2014 v 18.20 hod.

    Mě vždycky lezou na nervy nové prodavačky. To co se naučily na školení tlačí za každou cenu a nevidí jak kupujícího obtěžují.

  31.  feeru designové židle dne 21.07.2014 v 20.57 hod.

    Ano, takhle se to dělá. Vždyť přesně díky těmto věcem jsou tyto podniky úspěšné a profitabilní.

  32.  Chose Občanský zákoník dne 23.07.2014 v 0.02 hod.

    Pokud v Lidlu tím jen kontrolují zda máš prázdný košík, přijde mi to ještě chytřejší. Sám jsem v Lidlu nikdy nebyl, tak možná ze zvědavosti poprvé zajdu :)

  33.  Michal Lanvin Eclat D’Arpege dne 23.07.2014 v 7.24 hod.

    To s cigárama je skvělej příklad, kterej mě učil už strýc, když jsem mu jako malej pomáhal prodávat na trhu přísady. Paní chtěla třeba 6 rajčat a odnesla si jich 10 atd. :) Je to skvělej a osvědčenej marketingovej tah, kterej se trochu asi zapomíná :)

  34.  Karel Cyklosedačky dne 23.07.2014 v 9.21 hod.

    Téměř všechny prodejny mají svůj prodej postavený na psychologii a využívají různé finty viz například žluté cedulky u zboží, kde je místo akce napsáno diskontní cena. Lidi jsou zvyklý na žluté cedulky, že znamenají slevu a berou tak i dražší zboží, co by normálně nevzali.

  35.  Nobody dne 23.07.2014 v 15.32 hod.

    [8] Leiko – HN _jsou_ bulvar.



Štítky: , , ,