Srp 8
Nový trend: SEO blogy rostou jako houby po dešti
Hrozně mě baví sledovat trendy v online podnikání a především pak vznikání kopií a kopií kopií všeho, co se na internetu objeví a co vypadá zdánlivě jednoduše, bezpracně a co především přináší nějaký profit.
Některé trendy jsou krátkodobé a u některých vydrží jejich tvůrci třeba i několik měsíců.
Takovou krátkodobou, ale o to intenzivnější záležitostí byly takzvané allpay aukce. Tedy aukce, při nichž uživatelé platiti za každý příhoz. Kdo neměl svůj aukční portál, nebyl IN. Po těchto webech jako by se nyní zem slehla.
Podobně na tom jsou pak weby nabízející výhru pro každou Xtou SMS zprávu. Takových webů se před časem vyrojila obrovská spousta a ani po těch teď už ani pes neštěkne.
Dlouhodobějším a opravdu masivním trendem bylo a stále je vytváření slevových webů po vzoru Slevomatu, resp. Grouponu a s tím spojené agregátory slev, které nesmějí chybět v portfoliu každého pořádného online podnikatele.
Také diskusní fóra o podnikání byly před pár měsíci velkým boomem a každý chtěl mít to své, které povede k obrazu svému.
Před pár týdny se pak objevil na pár dní obrovský fenomén, kterým byly weby, které parazitují na oblibě facebooku. Různé hlasovačky a weby nabízející možnost dávání palců dolů se znenadání objevily a ještě teď se čas od času objeví někdo, kdo po takovém webu touží.
A teď už konečně k věci.
Před přibližně měsícem mi známý na ICQ psal dotaz, co se chystám zrovna dělat a s nadsázkou řekl, že se musí chytit hned na začátku.
Nerozuměl jsem příliš jeho poznámce a on mi ji tedy vysvětlil. Když jsem udělal web Článečky.cz a on jej vyhrál v aukci do které jsem web dal, okamžitě se vyrojili kopie a kopie kopií, které byly postavené na stejné principu. Tento web vznikl za účelem podpory jiných mých webů díky výměně odkazů. Já napsal jednu větičku s pár odkazy na Článečky.cz a za to jsem chtěl jakýkoli i velmi málo významný odkaz na nějaký jiný svůj web. Fungovalo to bezvadně a díky jednomu webu jsem získal obrovskou spoustu sice ne příliš kvalitních, ale přeci jen odkazů.
Někdy v té době jsem vyrobil, chvíli provozoval a následně za velmi slušné peníze prodal Drobnohled.cz. Tento web pro změnu fungoval prodeji PR článků z nejrůznějších odvětví a byl opravdu úspěšný. I ten se stal inspirací pro mnohé webmastery, kteří se vydali stejnou cestou, tedy psaním smysluplných unikátních propagačních článků.
Další kapitolou bylo provozování nějakého agregátoru čehokoli. Do doby, než jsem spustil SeznamZpráv.cz, nebylo na českém trhu tolik agregátorů. Za zmínku stojí snad jen aktualnizpravy.cz či pravednes.cz. Po tom, co jsem prezentoval SeznamZpráv jako jeden z komerčně úspěšných webů, nastal na chvíli trend agregátorů zpráv.
Zachytil jsem i počátek krátkého trendu LikeWebů. Protože mě zaujal web Zahlasuj.eu, začal jsem zkoumat, jak to vlastně funguje. Stovky tisíc návštěvníků denně se přeci musí dát nějak zužitkovat a proměnit v nějakou tu korunu. Zkusil jsem tedy vytvořit něco podobného, co funguje na stejném principu, tedy nevědomého sdílení odkazů na facebooku. Vytvořil jsem web PalecDolu.cz a protože jsem neměl zájem jej provozovat, prodal jsem jej a opět za relativně slušné peníze. Po palcidolů.cz se jako z nenadání objevilo několik kopií, které chtějí dobýt svět online podnikání.
A kam toto dlouhé povídání spěje a proč jsem zmínil onoho známého, který se mě ptal, co se chystám dělat teď?
Napsal jsem mu, že teď nic velkého v plánu nemám. Že si jen založím blog a budu na něm psát své postřehy, protože mě rozčilují někteří borci, kteří mají pocit, že sežrali šalamounovo hovno a nyní šíří svá moudra.
A ejhle, je tu trend zakládání blogů o SEO a online podnikání.
V posledních dnech jich spatřilo světlo světa hned několik a další zcela určitě přibudou
Příkladem bych mohl uvést: marketingnainternetu.cz , který sice vznikl již před pár měsíci, ale svou slávu si chce vydobýt teď psaním o SEO a především o tolik diskutovaných PR článcích. Stejně tak před pár týdny vznikl blog Martina Kolčaby. Stejně zaměřený blog se pak chystá na doméně inwebstor.cz. Dále jsem pak zaznamenal dalšího začínajícího blogera Toma T. Zmínit mohu také třeba webtrh.biz a určitě další a další.
No uvidíme. Někteří autoři opravdu mají k tématům co říci. Těžko ovšem posoudit, zda to není jen chvilková záležitost, která za pár týdnů přejde. Ono totiž psát dlouhodobě na jakékoli téma není vůbec jednoduché a při zakládání blogu či magazínu je nutné vědět, o čem onen web bude. Mít v hlavě dvě témata nestačí. (na toto téma jsem psal článek Než založíte web, měli byste vědět, o čem ten web bude)
Každopádně držím Vám všem, kolegům blogerům, palce a jakmile se vaše blogy trochu rozjedou, rád vložím upoutávky na vaše články do sekce „píší jinde“ tady na webu.
P.S. Tímto povídáním jsem nechtěl říci, že jsem nějakým průkopníkem. To vůbec ne. Jen jsem měl často štěstí být v počátku (nikoli na samotném začátku) nějakého toho trendu a vytěžil jsem tak z toho často více, než kdybych začal byť jen o jediný týden později.
Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou: Sledovat @PetrJenik
Pokud se chcete stát sponzorem tohoto mého blogspotu a mít na tomto místě svůj inzerát, není nic jednoduššího.
Více se dozvíte a vložit svůj inzerát můžete přímo TADY.
Děkuji za zmínku, to jsem ani nečekal :o)
Chtěl bych jen upřesnit, že mým hlavním zaměřením je pasivní příjem a jeho zvyšování pomocí buď tvorby a/nebo nákupu ziskových webů (primárně se zaměřením na US, které se monetizují mnohem lépe. Ale nevyhýbám se ani CZ a mám připravenu i zajímavou srovnávací case study, jak těžké je vytřískat peníze z webu českého proti webu zaměřenému na anglicky mluvící trh) Říkám tomu inwebstice
Pokud víte, co děláte, dosáhnete snadno ROI přes 100% ročně (návratnost investice rok a méně — ať už mluvíme o explicitních nákladech nebo o nákladech implicitních vyjádřených v odpracovaných hodinách, nemáte-li do začátku kapitálu nazbyt) s naprosto neskutečnou škálovatelností (prakticky stejné principy a postupy lze aplikovat jak na weby s cenou $10 vydělávající jednotky dolarů měsíčně, tak na weby s valuací 10,000-100,000$)
Chci ukázat přesné postupy a návody, jak jsem si z online světa a se znalostí angličtiny udělal z internetu zdroj příjmů (nikoli bezpracných – pasivní příjem neznamená příjem bezpracný – ale nezávislých na pracovní době 9-17)
V „edičním plánu“ mám aktuálně 52 témat (od různých case study na základě reálných dat, způsobů monetizace, tvorby niche webů, využití email marketingu (u nás silně nevyužitého), budování trafficu pomocí twitteru, přesného návodu jak bez základního kapitálu a s náklady cca 12.000 Kč založit s.r.o. přes právě SEO až po celkem rozsáhlý seriál o oceňování webových „aktiv“ – jak stanovit tržní cenu webu nebo domény). Nechci ale začít dřív než budu mít aspoň 10 článků.
Pokud tento komentář působí jako příliš hardcore PR, pochopím, bude-li smazán
Chtěl jsem jen vyvrátit fámy o tom, že chystám jakýsi „SEO blog“. SEO je pouhý nástroj – jeden z mnoha – jako kladivo nebo hřebík. Jen je kolem něj ohromná spousta fám a polopravd, proto jsem měl potřebu k minulému článku reagovat.
PR mi nevadí 😀
Pojem „SEO blog“ jsem použil protože do titulku článku se příliš nehodí napsat „Blogy o internetovém podnikání, výdělcích, SEO, e-shopech“…. titulek musí být trochu úderný a SEO je teď docela v kurzu, tak jsem to prostě použil takhle.
Vůbec jsem to nemyslel nějak ve zlém. Naopak. Každém, kdo má co říci a chce to říci, fandím.
Taky díky za uveřejnění. Já osobně budu psát o tom, co mě kde nasere, vytočí nebo naopak zaujme a hlavně když budu mít k tomu co říct/napsat. Snad takových článků bude dost :). Takže ještě jednou díky.
inwebstor: Takže pokud jsem dobře pochopil tak to odhalování návodů bude asi spojený s monetizací tvýho blogu, která je potenciálně jednodušší než tz samotný návody?
Také děkuji za zveřejnění. Já se spíš chci zaměřit na to dávat lidem poctivé a pravdivé informace o tom co funguje a co ne. Uvidíme zda se to chytne nebo nechytne.
georgejc: „Nemůžu psát na blog o svém online podnikání – zčásti kvůli kopírovačům“ (dneska na http://www.fandor.cz/710 Nicméně s podobným názorem se setkávám dnes a denně. Lidi se tu bojí sdílet jakékoli reálné zkušenosti, a ty tak nahrazují různé drby, fámy a polopravdy)
Místo aby spolupracovali a sdíleli svoje zkušenosti, tak si závidí pomalu nos mezi očima a různí ňomouvé po fórech vykřikují, že affiliate nefunguje a že je to jen způsob, jakým prodejci získávají zpětné odkazy zadarmo (true story) a podobné hovadiny.
Mou primární motivací není monetizace – ostatně monetizovat blog je snad to nejtěžší, co v online světě vůbec je. Schválně se zeptejte někoho, kdo se tím živí – třeba Darrena Rowse – jak „jednoduché“ to je.
Mou primární motivací je exhibicionismus – vybudovat si pověst „autority“ v tomto oboru, podobně jako třeba Pat Flynn ze SPI a ukázat těm ňoumům, jak se to má dělat :o)
Nicméně i kdyby mi šlo jen a jen o prachy a dělal bych to jen kvůli tomu, abych z toho něco vytřískal, co je na tom proboha špatného? Že chci dát lidem veřejně, zdarma a bez jakékoli garance úspěchu k dispozici desítky a stovky stránek zajímavého obsahu a více než ročních zkušeností a hlavně reálných pokusů a omylů… no fuj, to bych byl ale hotová zrůda, kdybych se na něčem takovém chtěl pak i přiživit, no ne?
inwebstor: Proti vydělávání nic nemám, jen mě zajímalo jak vůbec business typu „jak na to“ funguje
Pro Inwebstor: v těch anketách na webu, máš špatně položené otázky, takže na některé anketní otázky nelze odpovědět. Protože na sebe nikde nemáš kontakt napsal jsem ti to na twitter. Ale protože nejde poslat message někomu kdo me nemá ve Follow, tak si to můžeš přečíst na mém twitteru. http://twitter.com/sduben
georgejc: Jo takhle – no tak s tím právě zkušenosti nemám (proto by taková cesta stěží byla pro mě jednodušší)
Čili mohu soudit jen z příkladů těch úspěšných. Opravdu úspěšné monetizace pracují vždy s nějakou formou brandu -> v tomto případě brand většinou konkrétní osoby (Tim Ferris, Pat Flynn): tvorba sítí, budování „fanouškovské“ základny. Tato základna se pak vytěžuje několika způsoby:
– přímý prodej vlastních produktů (infoprodukty, tj. ebooky, kurzy, videokurzy, specializované nástroje usnadňující práci ad.)
– affiliate prodej (v MMO [make-money-online] se nejvíce používá zprostředkovatel clickbank.com u digitálních produktů, ale existují i další sítě, příp. samostatné programy, ty ale nejsou narozdíl od ČR příliš časté … i v ČR už to zjistili a velcí hráči začínají přecházet na standardizované platformy, třeba Commission Junction – ale to je zase úplně jiná story)
Většina těch nejúspěšnějších používá mix email marketingu a sociálního marketingu, občas se používá i skrytá reklama-nereklama (placené články, které nevypadají jako placené články… nicméně to se nesmí přehánět, protože lidi nejsou AŽ TAK blbí a jednou ztracená důvěra se těžko buduje zpět)
To je zásadní rozdíl oproti „niche webům“ (řekněme po česku MFA, byť to není úplně to samé), u nichž „business model“ stojí na monetizaci náhodného organic trafficu.
Tady se snažíte budovat brand, určitou komunitu kolem sebe, dlouhodobou opakovanou návštěvnost atd. … pro mě určitým vzorem v tomto ohledu je právě Pat Flynn ze SPI.
Každopádně krom své identity hodlám ohledně svých online aktivit (tedy VČETNĚ samotného inwebstor.cz) prosazovat FULL DISCLOSURE – nemám problém zveřejnit jakákoli čísla od výdělků, úspěšnosti jednotlivých monetizačních metod až po statistiky návštěvnosti. Takže pokud by z tohoto projektu přeci jen něco káplo, objeví se to v mých pravidelných měsíčních income reportech (Pat Flynn je mým OPRAVDU velkým vzorem :o)) a rád se podělím o všechno nové, co se na tomto projektu naučím.
Inwebstor: Pat Flynn (www.smartpassiveincome.com) je i mým velkým vzorem. On je skutečně velmi otevřený a poskytuje hodnotné a poučné informace, ale na druhou stranu je americké prostředí v mnohém zcela jiné než naše malá, česká kotlina, tak uvidíme zda se to chytne. I já chci naprosto poctivě a otevřeně o všem informovat a ukázat, že je možné na internetu dosáhnout výdělku. Zda se to podaří nebo ne se uvidí.
Jinak kromě Pata Flynna je dobrý blog také http://www.viperchill.com a http://www.josepharchibald.com – oba jsou Patovi kamarádi a píší zajímavé věci – Joseph Archibald je dokonce autorem strategie optimalizace, která Patův web vynesla na první místo v Googlu.
Vembl: Ty dva samozřejmě znám … a Vás taky Už nějakou dobu Váš blog taky sleduju – děláte dobrou práci.
Ono to celé začalo tak, že jsem si chtěl zkusit psát jen tak z legrace v angličtině (www.inwebstor.net) Napsal jsem několik článků (zatím v šuplíku) a pak jsem zjistil, že mám vlastně spoustu CZ-specific obsahu, který jsem nikde v češtině zveřejněný nenašel. Je třeba fakt, že u nás některé skvělé monetizační metody (Clickbank, Amazon) jsou v CZ naprosto nepoužitelné. Na druhou stranu tu jsou jiné, které jsou dostupné jen v CZ a fungují relativně obstojně (třeba Heureka na určitých typech webů)
Prostředí US a CZ je ABSOLUTNĚ nesrovnatelné, to máte pravdu. Na druhou stranu, kdo nás nutí nechat se při vydělávání peněz omezovat jen hranicemi České republiky? Pokud člověk překoná jazykovou bariéru, tak „tam venku“ je to výrazně snazší…
cha cha! mam take agregator zprav, a hned 4. Si udelam jeste dalsich 10 😀
Dobrý den,
Petře, já bych to neviděl až tak jako opisování a myslím, že v řadě (většině) případů jste nemusel ani sloužit jako inspirace. Jde možná spíš o tom, že jste schopen trochu rychleji reagovat než ostatní. Například náš agregátor http://www.trafika.cz funguje už cca 5 let s tím, že už někdy v roce 1999 ho jeho původní majitel MIA používal taky jako agregátor, ale ručně spravovaný.
Co se rychlosti týká, tak např. náš blog http://www.blabol.cz jsme chystali už před rokem, ale spustili jsme ho až o prázdninách, protože prostě dřív nebyl čas a také jsme ho chtěli spustit s tím, aby bylo obsahově čím ho naplnit. Nechcem ho stavět jen na různých úvahách a postřezích. Vyjíždíme s blogem ve stejném období a přesto neopisujeme (z toho jste nás samozřejmě neobvinil a ani si nemyslím, že by Vás to napadlo). A takových lidí je podle mě většina.
zdravím
Jarda F.
Jardo, nejspíš jste přehlédl mé P.S. ve kterém píšu:
Tímto povídáním jsem nechtěl říci, že jsem nějakým průkopníkem. To vůbec ne. Jen jsem měl často štěstí být v počátku (nikoli na samotném začátku) nějakého toho trendu a vytěžil jsem tak z toho často více, než kdybych začal byť jen o jediný týden později.
Jinak Blábol.cz dávám s vaším svolením (zatím ho nemám, ale myslím, že proti nebudete) do čtečky „píší jinde“ tady na webu.
zdravím, máte pravdu, vážně jsem to přehlédnul. Tak tím se všechno vysvětluje, víceméně jsem napsal přesně to, co jste uvedl vy v tom PS
díky za zařazení blabolu do čtečky, výhledově to „zrecipročním“