Úno 9
PR článek za tisíce? Proč ne. Ale chtějte znát zdroj návštěvnosti webu
Pojem PR článek je v českých luzích a hájích malinko zdeformovaný. Používá se jak pro klasické PR, tedy public relations – přeloženo vztahy s veřejností, tak také pro jakýsi robots relations – tedy vztahy s roboty.
Druhý zmiňovaný článek vám nepřivede přímé návštěvníky. Vkládá se na málo navštěvované weby pouze za účelem získání zpětných odkazů, které mají rádi roboti vyhledávačů. Sám tuto metodu využívám, protože je to velmi laciná a i přes hrozbu googlovské Pandy, stále účinná metoda linkbuildingu.
Tomu také odpovídá cena za vložení článku. Často je tato možnost dokonce zdarma. A když ne, stojí to pár fufníků.
Teď ale to, o čem je dnešní článek:
PR článek v tom prvním slova smyslu – tedy za účelem oslovení veřejnosti, je poněkud dražší. Záleží na návštěvnosti webu, na kterém článek kupujete a také na tématu webu. Hojně navštěvované weby vám ani nedají tu možnost napsat si článek sami, což je pochopitelné.
Cena takovýchto článků je v řádu tisíců a mnohdy i desetitisíců korun. Míra prokliku z takovýchto článků je opravdu solidní a dostanete se tak co se ceny prokliku týká, i na mnohem zajímavější čísla než například u adwords či skliku. Zpětné odkazy z článku jsou už jen takovým hodně dobrým bonusem.
To ovšem jen tehdy, pokud si nespletete číslo uváděné o návštěvnosti webu s počtem lidí, kteří si skutečně přečtou váš článek. V tom je totiž sakra rozdíl.
Ono je hezké koupit si článek na tématicky spřízněném webu s návštěvností 30 tisíc lidí za den a dát za něj pět tisíc korun, ale kolik lidí si článek přečte? Toť otázka. Záleží především na zdroji návštěvnosti.
U takto hojně navštěvovaných webů s dlouhou historií a mnoha stovkami až tisíci článků je totiž téměř pravidlem, že většinu návštěvnosti tvoří zbloudilí uživatelé internetu příchozí na longtailové výrazy z vyhledávačů. Přichází na konkrétní články schované kdesi v útrobách webu.
Často to bývá pár článků či jiných podstránek webů, které roboti dobře zaindexovali a zobrazují se tak na hojně hledaná slova na dobrých pozicích SERPu.
Tito lidé si váš článek ale nepřečtou. Alespoň převážná většina z nich ne. Snadno se tak může stát, že váš článek za tisíce korun bude ve finále sloužit pouze stejnému účelu, jako článek za dvě stovky na webu s podobnými ranky. Tedy pouze jako krmivo pro vyhledávače. Záruku, že váš článek se na tomto webu začne objevovat v SERP na dobrých pozicích, vám nikdo dát nemůže a nedá.
Proto radím, abyste při nákupu PR článků ve smyslu skutečného public relations získali od majitele webu i údaje o zdrojích návštěvnosti. Zajímá vás především přímá návštěvnost – tedy ti, kteří přicházejí na homepage webu a čtou to, co je na webu aktuální.
A jak jsem na to přišel? Stejně jako vždy z vlastní zkušenosti. Koupil jsem PR článek na webu s denní návštěvností 20-30 tisíc UIP – perfektní, tématicky dobře cílený web pro naše účely. Cena článku byla 200 liber. Tedy kolem šesti tisíc korun.
A co z toho? Dva prokliky za den! Kdo se může pochlubit tím, že platí 100 liber za jeden proklik? 😀
Naštěstí se nejednalo o Čecha, ale o Angličana (resp. Pákistánce žijícího v Anglii), který pochopil, že takto to asi nepůjde, srdečně se omluvil a peníze bez mrknutí oka vrátil.
Jak by to asi dopadlo v Česku? Umím si to celkem dobře představit. Odpověď by zněla asi nějak takto: „Jsem vám nelhal. Jsem vám neříkal, že tolik lidí bude váš článek číst, ale říkal jsem že návštěvnost webu je taková a to je pravda. Nemám důvod vám peníze vracet…..“.
Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou: Sledovat @PetrJenik
Pokud se chcete stát sponzorem tohoto mého blogspotu a mít na tomto místě svůj inzerát, není nic jednoduššího.
Více se dozvíte a vložit svůj inzerát můžete přímo TADY.
Můžeš uvést adresu webu kde při 30kUIP ti to hodilo dva prokliky ?
To by mě fakt zajímalo
http://soccerlens.com/
Rozhodně souhlasím, do klasického PR se vyplatí investovat i více, pokud jde o přímou návštěvnost a tip na informace o struktuře návštěvnosti je povedený. Dík.
Tady bych se zastal Čechů. Pákistánec byl šlechetný, ale je na kupujícím si to vše ověřit a já bych peníze vracet také nechtěl.
Soccerlens, krásných 1000 stránek se seznamem příspěvků, čili tak 10.000. Když člověk vydrží, tak pak stačí jeden web a nemusí jich mít desítky, paráda.
Jo. Ověřit by si člověk měl to, co kupuje. O tom je také tento můj článek. Ale především je na prodejci, aby předem informoval své zákazníky o tom, co prodává.
Pokud někdo nabízí PR článek a záměrně zaměňuje návštěvnost se čteností jednotlivých článků, tak je to hodně špatné.
Při prodeji článků by prodejce prostě měl říci, kolik lidí si článek přečte a nikoli mlžit čísly s celkovou návštěvností.
A přesně to co jsi napsal je ta dementní česká mentalita. „Já nelhal. Netvrdil jsem vám, že si tolik lidí článek přečte…“
Tady prostě nejsme zvyklí prodávat reklamu proto, aby měla nějakou účinnost pro inzerenta ale jen kvůli vlastnímu prospěchu. Úspěšnost inzerentovo kampaně prodejce reklamy tady v Česku bohužel nezajímá a to je moc smutný.