Čvc 28

Važte (klíčová) slova

28.07.2011 v kategorii Píší jinde. / Zobrazeno 2 372x / Komentáře nejsou povoleny

Volba špatných klíčových slov na začátku vašeho SEO snažení může mít fatální následky. Slova, na která se zaměříte, je potřeba vybírat opravdu s rozmyslem a je nutné uvažovat nad tím, zda vám skutečně přinesou požadovaný efekt.


Inspirací k tomuto článku mi bylo nemálo poptávek, s nimiž jsem za dobu svého působení v oboru přišel do styku.

Jednou chtěl majitel stěhovací firmy (s regionální působností) z města na jihu Čech být první na slovo „stěhování“, jindy to byla malá autopůjčovna, která chtěla být vysoko na slovo „autopůjčovna“. Nic víc je nezajímalo. Vysvětlil jsem jim, jak se věci mají, a proč se jim cílení na jedno slovo, ještě k tomu takto obecné, prostě nevyplatí.

Pokud je vám jasné, proč pro vás nebude vhodné zaměřit se pouze na slovo „autopůjčovna“ v případě, že provozujete regionální autopůjčovnu, nebo jen na slovo „stěhování“, když nemáte stěhovací firmu s celorepublikovou působností, dále číst nemusíte.

Tento článek je jen úvodem do logiky výběru klíčových slov – článek o tom, proč není vhodné cílit na jeden konkrétní výraz, je v přípravě.

Vše si budeme demonstrovat na příkladu malé autopůjčovny v Ostravě, která nemá peněz na rozhazování a přesto by ráda SEO, která přinese nejen pozice ve vyhledávačích, ale především reálné zákazníky.

Proč necílit na jedno obecné slovo?

„Mám autopůjčovnu, takže když budu první na slovo autopůjčovna, určitě se mi to vyplatí, protože budu mít velkou návštěvnost.“ je typické uvažování majitelů webů, kteří se o SEO zrovna doslechli a s tímto jdou shánět vhodnou firmu.

Solidní firma nebo specialista by vám podobný názor měli hned rozmluvit a doporučit jiný, pro vás výhodnější postup – jistě, když budete vidět na slovo „autopůjčovna“, určitě vám to přinese užitek – otázka však je, zda se vám investice do SEO vložená také vrátí. Můžete sice získat větší návštěvnost, ale lidé odejdou, jakmile zjistí, že autopůjčovna v Ostravě není to, co právě hledali.

Důležitější je naučit se uvažovat jinak a říct si: „Sice mám autopůjčovnu, ale jen jednu, v Ostravě. Na co se tedy budu zaměřovat na obecné heslo autopůjčovna a konkurovat tak stovkám autopůjčoven z celé ČR, když mnohem víc a za méně peněz mohu získat regionálním cílením?“

Ale slovo „autopůjčovna“ hledá hromada lidí

To ano, ale také jde o slovo s vysokou, celorepublikovou konkurencí. Podívejte se na měsíční hledanost v Google a zjistíte, že samotné slovo autopůjčovna zas až tolik lidí nehledá. Rozhodně ne tolik, aby to pro vás bylo zajímavé, pokud vezmete v úvahu, že tato hledanost pochází z celé ČR.

Vysvětlení k obrázkům: slova v [hranatých závorkách] značí přesnou shodu – to znamená, že tolik lidí měsíčně zadá heslo přesně v této podobě. „Slova v uvozovkách“ značí frázovou shodu – to znamená, že lidé hledají hesla, jejichž součástí je toto slovo. Například pokud hledám „autopůjčovna Brno“, je toto hledání zahrnuto ve frázově shodě slova „autopůjčovna“, proto je hledanost ve frázové shodě tak vysoká. Hodnoty zobrazované ve statistikách jsou silně orientační, proto je neberte doslova.

Poznámka 24.8.2011: jak zjistit hledanost různých frází vám osvětlí článek „Zjišťujeme hledanost klíčových slov„.

Obrázek - Měsíční hledanost hesel "autopůjčovna" a "půjčovna aut" v Google

Obr.1: Měsíční hledanost hesel "autopůjčovna" a "půjčovna aut" v Google

Kolik z těchto lidí prostřednictvím hesla „autopůjčovna“ bude hledat právě autopůjčovnu v Ostravě? Minimum. Zde je jasné, že „dostat se dopředu“ na slovo „autopůjčovna“ sice jde, ale nepůjde o dobře investované peníze – člověka z Prahy, který zadal do vyhledávače „autopůjčovna“ jen těžko bude zajímat zrovna váš podnik v Ostravě, byť jej uvidí mezi prvními výsledky. Konverzní poměr z takto obecných slov bude minimální (konverze = převod návštěvníka webu v zákazníka firmy).

Zaměřte se také na rozdíl mezi přesnou a frázovou shodou u obou slov – zatímco frázová shoda u slova „autopůjčovna“ je 8 100 hledání měsíčně, přesná je pouze 1 600 měsíčně. Z toho plyne, že uživatelé častěji hledají „autopůjčovna“ ve spojení s nějakým dalším slovem, tedy např. „autopůjčovna Ostrava“.

Jaká slova tedy vybrat?

Máme autopůjčovnu v Ostravě a nikde jinde, budou nás tedy zajímat slova související s Ostravou. Podívejte se na následující obrázek.

Obrázek zobrazující hledanost autopůjčoven v Ostravě

Obr.2: Měsíční hledanost výrazů souvisejících s autopůjčovnami přímo v Ostravě

Jak vidíte, hledanost je o dost menší, ALE:

  • rozdíly hledanosti v přesné a frázové shodě jsou minimální
  • zákazník v tomto případě hledá to, co nabízíte vy – autopůjčovnu v Ostravě

Vězte, že ač jsou méně hledaná, bude zaměření se na tato slova lepší, a především levnější volbou. Zákazníkovi v tomto případě nabídnete přesně to, co chce. Konverzní poměr z takto zvolených slov bývá často velmi vysoký a rozhodně vyšší, než v případě cílení na obecnou frázi.

Nejdříve se zamyslete, pak jednejte

Než začnete shánět kohokoli pro realizaci SEO, zamyslete se, co pro vás má a co nemá smysl. Pokud je váš požadavek nesmyslný nebo zbytečný, seriozní společnost nebo jednotlivec vás na to upozorní a navede na správnou cestu. Neseriozní bude mlčet a bude rád, že má zakázku.

Regionální cílení je u firem poskytujících lokální služby takřka nutností. Pro zajímavost se podívejte na obr.3., čeho je díky dobrému zacílení webu možno dosáhnout. Po zadání spojení „STK Ostrava“ do Google vám bude zobrazena podobná stránka, kde celých pět odkazů vede na web www.stk-ostrava.cz – a to na něm dle vyjádření jeho tvůrce nikdy neprobíhala žádná optimalizace. Prostě je dobře a logicky vystavěný, a především přínosný pro uživatele.

Přemýšlejte jako uživatel

Obrázek - výsledky "STK Ostrava" v Google

Obr.3: I toto je jedna z výhod cílení webu na určitou oblast - Google to má prostě rád :)

Vžijte se do role uživatele, který hledá vaše služby. Ještě naposledy využijme našeho příkladu s autopůjčovnou v Ostravě. Když budete chtít vyhledat autopůjčovnu v tomto městě, zadáte do vyhledávače „autopůjčovna“ a budete se prodírat desítkami výsledků, než narazíte na nějakou půjčovnu, která je v Ostravě? Nebo raději zadáte „autopůjčovna Ostrava“ a budete si vybírat jen z autopůjčoven v tomto městě?

Než tedy s někým navážete spolupráci, zjistěte si, zda to pro vás má smysl. Cílem SEO není zběsilé honění pozic na jedno slovní spojení. Pravým cílem je zajištění solidních a stálých pozic na všechna slova, která mají smysl a především měřitelný efekt – ať již pomocí konverzí, objednávek nebo návštěv.

Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji:

Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou:

DOPORUČUJI: Objednejte si webhosting se slevou 50% (slevový kód: WWW50)

Pokud se chcete stát sponzorem tohoto mého blogspotu a mít na tomto místě svůj inzerát, není nic jednoduššího.
Více se dozvíte a vložit svůj inzerát můžete přímo TADY.




Pokračování na stránkách Blog.komart.cz


Comments are closed.