Dub 19
Hlavní je obsah a lidi už budou odkazovat sami, aneb dobrá rada nad zlato
Odpovědi některých expertů na dotazy týkající se SEO a získávání zpětných odkazů na nějaký nový projekt, mě opravdu dojímají. Kdo chce být IN, nemůže odpovědět jinak než jednou větou ve smyslu „hlavní je obsah a lidi pak už budou na tvůj web odkazovat sami“.
Je to pochopitelně velká pravda a o tomto principu jsem psal už před časem v článku Sociální sítě a spokojení zákazníci. Toť nejlepší reklama a SEO zároveň.
Problém je ovšem v tom, že na web nebude nikdo odkazovat ani při sebelepším obsahu, pokud o něm nikdo nebude vědět. Je to vlastně stejné jako hádanka „Co bylo dříve? Vejce nebo slepice?“.
Pokud lidi na web nepřijdou, nebudou na něj odkazovat. A pokud na něj nebudou odkazovat, nepřijdou na něj jiní. A právě proto mě výše napsané odpovědi opravdu dojímají.
Zoufalý tazatel se ptá, jak na web dostat lidi a experti mu v rámci toho, aby byli IN, radí to, aby to nechal na lidech. Není to tak trochu paradox?
Je jasné, že ten první krok je na vás. Lidi, kteří budou následně na váš web ochotně odkazovat, musíte na svůj web dostat právě vy.
Pamatujte ale, že SEO v tom smyslu, jak si jej vykládá spousta zmatených začínajících provozovatelů webových stránek není ani zdaleka to, co bývalo kdysi. Vyhledávače vyhlásily boj katalogům a odkazovým farmám v podobě PR webů či agregátorů zpráv a dokonce i prodavačům a nákupčím zpětných odkazů.
Všechno zmiňované se dá pochopitelně i nadále využívat, ale opravdu s rozvahou. Už to není tak snadné, jak to bývalo před lety.
Dostat lidi na web díky dobrým pozicím ve vyhledávačích by rozhodně neměl být hlavní a už vůbec ne jediný marketingový nástroj. Je spousta jiných, mnohem účinnějších a přesto levných nástrojů, jak na web přivést lidi.
Jedním ze skvělých nástrojů jsou sociální sítě. O tom není třeba myslím se příliš rozepisovat. Oslovit na Facebooku lidi se zájmem o téma nějakého webu je vcelku snadné i levné řešení.
Dalším řešením, které je zcela zdarma (pominu-li čas), jsou diskusní fóra, chaty a komentáře pod články na souvisejících webech. Nemluvím ale o bezhlavém spamování, ale o zcela běžném přispívání k tématu. Snad na každé téma už existují weby a fóra, kam chodí spousta lidí a právě tam je možné získat ty první návštěvníky vašeho webu, kteří budou následně možná sami odkazovat na váš web.
Jako další nástroj je třeba zmínit nákup reklamy. Jak PPC, tak brandové. PPC vám přivede návštěvníky přímo a brandová reklama zajistí povědomí o vaší značce, resp. doméně vašeho webu.
Brandová reklama, ač mnoha lidmi zavrhovaná, protože často nepřináší ovoce přímo, je myslím také důležitá. Lidé pak budou ve vyhledávačích zadávat do vyhledávacího pole přímo název vaší domény. Nemohu to pochopitelně nijak doložit, ale jsem přesvědčený o tom, že vyhledávače hodnotí úplně jinak web, jehož název denně vyhledává spousta lidí.
Další věc, jak přimět lidi web navštěvovat a zároveň na něj odkazovat jsou soutěže o ceny.
A co naopak nepomůže? Nikdo za vás nebude tvořit kvalitní obsah zdarma. O obsah se musíte starat sami, nebo za něj dobře zaplatit. Nikdo vám také nebude dělat reklamu zdarma ani výměnou za něco bezcenného, jako je reklama na webu, který nikdo nenavštěvuje. Než někomu něco nabídnete, zkuste se nejdřív zamyslet nad tím, zda to co nabízíte, má nějakou cenu.
Na nabídky ve smyslu „přiveďte mi na web 20 registrovaných uživatelů a budete tam mít na měsíc reklamu zdarma“ nikdo z pochopitelného důvodu neslyší.
Takže ano. Obsah je král, ale aby jej někdo viděl, musíte tomu hodně pomoci.
Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou: Sledovat @PetrJenikVelké díky patří sponzorům tohoto mého blogspotu:
1UP.cz Aktuální informace ze světa počítačových her
www.holitka.cz Gillette žiletky pro kluky a holky za poloviční ceny.
Sociometrie Mapujte vztahy ve skupinách a týmech
Registrace katalogů od Registrátorka.cz vám zajistí kvalitní zpětné odkazy.
Chcete se i vy stát sponzorem tohoto mého článečku a mít na tomto místě inzerát?
Inzerát můžete vložit a více se dozvíte TADY.
Ještě bych napsal, že důležitá je vytrvalost. Spousta lidí věří tomu, že dobrý a aktualizovaný web vytvoří za 2 dny, ale to je prostě zhovadilost. Když píšete web roky, tak to své ovoce určitě přinese. Vemte si třeba takové podnikanivusa.com, na poslední konferenci John Vaňhara zaplnil přednáškovou síň, a to v ČR prosím nežije Ale svůj blog už píše od roku 2005, to je 7 let a je to úplně neskutečné, že tak dlouho s tím vydržel.
Většina webů to naopak zabalí po týdnu, v tom lepším případě po půl roce. Málokdo vytrvá, a v tom je ten problém. Paradoxně čas zajišťuje takřka 100% úspěch a je to to co vás odliší od konkurence.
Martin: Tak to jsem zapomněl zmínit a je to také velká pravda. Kvalitní web na který budou lidi rádi odkazovat se nedá udělat za týden ani měsíc ikdyž si to spousta lidí myslí. Jsou i výjimky, ale těch je opravdu málo. Takové výjimky jsou navíc z převážné většiny velkou měrou podporované nemalými investicemi do reklamy.
Já si myslím, že samovolné odkazování je v ČR ještě v plenkách. V zahraničí to funguje, tam lidi prostě dobrý informace sdílí, nebojí se doporučit, tady ne! Alespoň takové jsou moje dosavadní zkušenosti.
Díky, že potvrzujete mé domněnky, u nutnosti vytrvalosti a píle, které přinášejí solidní (a stabilní) návštěvnost až po několika létech psaní. Dovolil bych si, trochu nesměle, doplnit, že pravidelné psaní po čase přinese i další autory se zájmem přispívat na váš blog (později třeba, trochu troufale, přejmenovaný na portál).
Já měl sice trochu jinou startovní pozici, protože jsem pro web využíval i části článků z papíru (z printové části vydavatelství), ale prakticky denně jsem psal na web nový článek. Ještě dnes mám laťku 3 článků za týden. Zvolnit jsem mohl proto, že na prvotně pidiblogísek (jenž měl navíc jiné cíle než nyní) začalo přispívat několik desítek dalších a navíc vynikajících autorů.
Jinak mohu potvrdit zkušenost Lukáše P., že s odkazováním je to u nás trochu problém. Ale jen částečný, troufám si tvrdit tak 30 na 70 (mezi vůbec prvními, kdo na nás odkazoval byla Wikipedie – kdo ví, není-li to jedna z příčin změny „odkazovacího chování na českém internetu). Část webů, které od nás přejímají materiály a nebo píší o podobném tématu, na nás pro doplnění odkáže, druhá ne. No a pak je tady část „autorů“, kteří vám článek „čorknou“ a vydávají za své dílo. Včetně fotek, tabulek a grafů…
Zrovna jsem chtěl dneska napsat podobný článek, teď přemýšlím jestli se do toh pustit. Rozjet dnes například blog bez pomoci někoho většího je hodně těžké.
Co se ochoty odkazovat na web týká, v tom máte pravdu, ale zase až taková hrůza to zase není. Na TipForum, LeagueSpy i tento můj píseček odkazuje celkem dost lidí jak v diskusích, tak ve svých článcích. V zahraničí je to ale opravdu úplně jiné. Třeba blogeři přidávají na své blogy odkazy na oblíbené weby velmi rádi přímo do sidebaru. Vidím to u LeagueSpy, které visí v sidebarech mnoha chorvatských, polských či ruských blogerů a to mi dělá opravdu velkou radost.
O.Brandos: mluvíš o treking.cz? Těžko se mi věří, že tohle byl někdy jen pidiblogísek a myslím, že rozhodně to není ani trochu troufalé psát o něm jako o portálu. Moc pěkný. Klobouk dolu. S přebíráním článků mám také zkušenost a jak píšeš ty, jak negativní, tak pozitivní. Hodně úspěšný co s tohoto týká, byl např. článek http://owww.cz/jak-jsem-vyhral-svuj-maly-boj-s-ceskou-kancelari-pojistitelu/ .
Přebralo ho hodně motoristických magazínů vč. Tiscali. ( http://ifaster.tiscali.cz/jak-jsem-vyhral-svuj-maly-boj-s-ceskou-kancelari-pojistitelu/ ). Bohužel konkrétně zde nepochopily, co znamená slovo ODKAZ. Ptali se mě, zda mohou článek použít a já jim to svolil s tím, že bych rád, aby na homepage mého blogu na konci článku odkázali. Jak vidíte sami, odkaz se nekonal a to i přesto, že jsem je na to následně upozornil, že odkazem se v tomto ohledu myslí trochu něco jiného.
Jinde se neptali vůbec, jinde se zeptali a i odkázali. Co se spontánního odkazování na tento článek týká, i v tomto ohledu je to jeden z nejúspěšnějších mých článků. Zdá se, že lidem opravdu pomohl a dělá mi to radost.
Drago: Jen napiš. A napiš taky, že něco podobného jsem psal já. A protože ty jsi jeden z mála slušných blogerů a víš co se sluší a patří, mám další odkázek v kapse 😀
Dělám si legraci a chci jen ukázat na to, že i takto se dají odkazy získávat. Pro mnohé z nás je to takové nepsané pravidlo. Když vím, že někdo už psal na podobné téma, tak na něj prostě odkážu. To k blogování prostě patří a každý, kdo to má v hlavě v pořádku, to tak vnímá.
Velká pravda, ještě bych možná přidal cílený emailing, například uživatel přijde na stránku a zajímá ho, ta by jej měla vyzvat k zadání mailu. Uživatel časem na web zapomene ale pokud se bude cíleně oslovovat pomocí mailu tak se může zase navrátit. To je v čr velmi podceňovaná oblast.
Rozdíl u odkazování mezi blogy v CZ a v zahraničí je také v tom, že díky absenci rozumného vydělávání se tu možné pozice šetří pro prodej odkazů. Dalším důvodem je závist. Tak jako se u nás nenosí zveřejňování příjmů kvuli závisti tak se v článcích či sidebaru neodkazuje na další blogery. Není „in“ poukázat na to, že někdo je dobrý a úspěšný bloger. A v neposlední řadě mám pocit, že spousty blogerů má až paranoidní strach z postihu google za odkazy na jiné weby.
Ano, jde o Treking.cz, jenž jsem začal pravidelně rozšiřovat před pěti lety (5 a půl lety). S odkazováním máme podobnou zkušenost, někteří autoři prostě nepochopí, jaký je rozdíl mezi práci se zdrojem a odkazováním na zdroj a prachsprostým kopírováním :-)).
Měl bych možná jeden návrh, či tip na další článek na tvém webu. Zajímalo by mě, a přiznám se, že jsem se podobný článek marně snažil vygúglit, jak se dá poznat úspěšný web, či přesněji řečeno web s dobrým potenciálem do budoucna a slušnou pravděpodobností růstu z hlediska vývoje návštěvnosti za určité období. Není-li lepší se po roce psaní pustit do něčeho jiného, když návštěvnost roste jen o x procent. Zdali je dostačující meziroční růst řekněme 10%, 20% či 30 a více procent, či jaké jsou další příznaky potenciálně úspěšného (neúspěšného) webu právě z hlediska vvývoje návštěvnosti a měřených metrik.
Milujem tie všeobecné poučky typu: Obsah je kráľ. Pripomínajú mi časy socializmu a vtedajší všeobecne rozšírený názor, že reklama je iba pre tovar, ktorý je zlý a nepredáva sa. Linkovanie nie je však nič iné, ako forma reklamy – spôsob dať ľuďom vedieť, že je tu niečo, čo stojí za pozornosť. Keď sa človek prestane slepo riadiť poučkami a zamyslí sa sedliackym rozumom, pochopí, že marketing/reklama/linkbuilding je jediný spôsob, ako dať o obsahu vedieť. A až keď záujemca o konkrétnu tému príde na web, môže ho upútať kvalitou obsahu.
drago: Problém není v tom, jak něco rozjet, ale jak to posunout na nějaký vyšší level (např. z 15000 UIP na 45000 UIP za rok, prodloužit dobu trvání návštěv na dvojnásobek, zkvalitnit obsah). Respektive – jen málokterý navštěvovaný web tě sám o sobě uživí. Proto je třeba mít webu více = máš na každý web méně času = potřebuješ někoho, kdo zaplatí redaktory či nějakého zaměstnance, abys měl ty čas na vybudování onoho webu a prodej reklamy. Nebo do něj musíš valit peníze ty z dosavadního zisku. Je to začarovaný kruh. Navíc mnoho těchto webů trpí tím, že jejich vlastníci je ani neumí propagovat, nejsou ochotní se jim denně věnovat, nevidí ani cesty pro zlepšení. Pak brečí na Webtrhu, jak to posunout dále, ale jen málokdo pro to skutečně i něco dělá:-)
Pouštím se teď v poslední době na psání delší článků, tak uvidíme jestli to přinese ovoce. Za poslední rok není vůbec jednoduché na internetu prorazit.
Jednou z možností, jak získat první návštěvníky, je opřít se o návštěvnost z vyhledávačů a na té to postavit. jde o ty úplně první skalní čtenáře.
Jedna věc co mě spolehlivě odradí na každém webu, jsou tuny reklam. Ono s ničím se to nemá přehánět. Někde člověk narazí dokonce na víc reklam než vlastního obsahu….
Já bych se naopak snažil posbírat čtenáře z návštěvníků tématických blogů, kteří se budou k obsahu vracet a až pak bych psal nějaký články, který budou přinášet traffic dlouhodobě..
Od loňského července mám stránky spíše zatím blog než portál a opravdu musím souhlasit s tím, že trpělivost růže přináší.
Dokonce jsem si hned na začátku kvůli stránkám založila Facebook a pak psala a psala. Moje články jsou většinou obsahově velmi náročné a ze začátku mi trvalo takový článek napsat dokonce celé tři dni. Vydávala jsem tedy 3 články týdně a těšila se na čtenáře.
Po prvních několika týdnech mi bylo líto, jak je to tam mrtvé, později mne začali při psaní držet 4 fanoušci na Facebooku a přibližně 25 návštěv denně. Časem jsem si vytvořila trochu zpětných odkazů a 3 PR články.Všechno ostatní spočívalo jen v pečlivém on-page SEO. Stránek si vážím, takže dávám pozor na to, aby čtenáře neobtěžovaly nepříjemně vypadající reklamy, nedejbože, aby blikaly.
V současné době mám kupu práce se svým novým podnikem, který mne bude doufám živit, takže na psaní nemám pořádně čas i přes to, že mé zevrubné informace považuji za důležité. K dnešku tam mám vydaných pouze 47 článků, na facebooku mám o několik fanoušků víc, vážím si jich, a ca. 80k zobrazení stránek pochází především z organického vyhledávání jak na google tak na seznamu. Mám pravidelné čtenáře, kteří mi opravdu uštědřili i pár přirozených zpětných odkazů. Nemám čas to přesně kontrolovat, ale na Seznamu mají moje články většinou velmi dobré pozice.
To co mne nyní trochu ničí je, že tam nemám od čtenářů téměř žádné komentáře.
Nestranná pozorovatelko:
Možná, že kdybys uvedla, o jaký blog se jedná, zdejší komentátoři by ti rádi poradili.
Taky si zkus vzít příklad tady na tomto blogu z Petra Jeníka, co dává komentujícím na oplátku. Podobný přístup by vyřešil naříkání vícera blogerů nad nedostatkem komentářů.
Navíc píše zajímavě, provokuje a šťourá klackem do vosích hnízd, což je na čtenáře dost velký magnet.
Na světě a v životě je vždy něco za něco.
Lydie: V komentáři si nestěžuju, respektive, nebylo to záměrem. Jen popisuji svoji pozvolnou činnost kolem stránek a výsledek, který z toho vyplývá.
Možná to může někomu pomoct pro představu, co jsem udělala, co třeba ne a co je výsledek. Myslím si, že to není úplně nejhorší, na to, jak tam mám málo článků. Ten kdo má čas na to, aby se jeho stránky rozrůstaly rychleji, bude na tom určitě mnohem lépe.
Další cestou je nabídnout svůj obsah oborovým médiím – existují stovky, tisíc specializovaných oborových médií, pro které lze výměnou za krátké okénko o autorovi a odkaz sepsat zajímavý článek. Nezřídka tak lze proniknout i do offlinu skrze tištěné verze. Redakce mnohých periodik trpí na nedostatek kvalitních redaktorů a jsou vděčné za externí přispěvatele.