Srp 8
Lži a polopravdy nejsou dobrým marketingovým nástrojem
Nemůže být diskuse o tom, že řada obchodníků v touze prodat své zboží se uchyluje ke klamání zákazníků. Takovým zářným příkladem může být „původní cena před slevou“, která se často od skutečné původní ceny liší velmi výrazně. Ovšem účel světí prostředky a „sleva“ 80% prostě vypadá lépe, než sleva 10%.
To je takový běžný způsob klamání zákazníků, který už nikoho nepřekvapí a většina z nás jej již prokoukla.
Horší je to ovšem tehdy, když se nějaký samozvaný odborník snaží prodat za každou cenu svou službu, o níž jeho zákazník či klient nemá téměř žádné odborné znalosti.
Protože tohle je blog o internetovém podnikání a v posledních dnech se bouřlivě diskutuje o optimalizaci webů pro vyhledávače a především o registracích webů do katalogů či vkládání článků s odkazy do free PR webů, dám příklady z této oblasti. Než se ale dostanu sem, napíšu i jeden příklad trochu z jiného soudku.
Takovou typickou lží je „reklama na facebook stránkách pro 500 tisíc fanoušků“. To je samozřejmě nesmysl a i ten kdo to nabízí to ví. Za takovýmito nabídkami se téměř vždy skrývá pouhé vložení postu na několik různých podvodných stránek, kde součet fanoušků činí ono propagované číslo. To že většina těch fanoušků je na všech stránkách duplicitní, protože propagace těch stránek probíhala souběžně a na stejných místech, to už v nabídce jaksi chybí. Ono číslo tedy může být i o řád menší a navíc, ne ke všem se ono sdělení na zdi stránky dostane. Toto sdělení z oněch propagovaných 500 tisíc fanoušků uvidí možná tak pár tisícovek. Navíc obchodní potenciál v tom není téměř žádný. Co si od vás koupí dítko, které se přidalo do skupiny „Jestli chcete vidět nahou Agátu, klikněte na To se mi líbí“?
Protože se ale nejedná o žádné velké sumy peněz a po prodělané stokoruně každý prozře a podruhé na podobné lákadle nebude reagovat, není to nic, co by mě nějak výrazně znepokojovalo.
Co mě ale znepokojuje hodně je to, když při propagování své práce či své osoby jakožto odborníka lžou lidí, kteří se tváří jako odborníci. Kteří píší o jiných, že to dělají špatně a že jen oni jsou ti, kteří to umějí nejlépe.
Sotisfikovanými výrazy se snaží vytvářet mezi lidmi pocit, že jsou skutečnými odborníky a přitom nedělají nic jiného, než že zkreslují fakta a nebo dokonce záměrně lžou. V některých případech je to i nevědomá lež vyplývající z neznalosti, ovšem ani to není omluvou.
Takovým příkladem je, jak jsem už zmínil výše, odsuzování vkládání článků s odkazy do free PR webů. O tom, že tento nástroj funguje jsem psal ZDE.
„Odborníci“ okamžitě zareagovali a začali vyvracet svými teoretickými výmysly praxí podložená fakta a protože v tomto jejich teoretizování a přesvědčování sama sebe i ostatních o jejich nadřazenosti stále pokračují, musím opět upozornit na to, že jsou jejich metody vlastní propagace opravdu lživé.
Nikdo z nich zatím nedokázal reagovat na to, když jsem je nařkl ze lži či v některém případě nevědomosti v případě, když tvrdí, že vložením článku na PR web získáte pouhé 3 odkazy. To je lež a píšu to i ve zmiňovaném článku.
Místo aby reagovali na tento fakt, uchylují se k dalším lžím. Jak správně podotýkají, vyhledávače hodnotí každou podstránku jakéhokoli webu zvlášť a pro kvalitu odkazu proto nezáleží na rancích homepage stránky, ale na rancích té konkrétní stránky, z níž na váš web odkazy vedou.
Jejich další argument je ovšem úplně mimo. Tvrdí, že takové odkazy jsou úplně k ničemu, protože ranky té konkrétní stránky jsou nulové. Nevím, jak na to přišli. Zda je to jejich nevědomost či opravdu záměrně lžou. Ať tak nebo tak, je to špatně.
To co mi vidíme jsou veřejné ranky. Například u google vidíme ranky v rozmezí 1 – 10. Tomuto se říká Google toolbar page rank. Skutečný Google page rank nabývá ovšem hodnoty od 0 do 1 a má jej opravdu naprosto každá stránka, na kterou vede odněkud byť jen jediný zpětný odkaz.
GTPR je pak od tohoto ranku odvozený. Pokud je tato odvozenina menší než 1, zobrazuje se 0. To ovšem pochopitelně neznamená, že je to skutečná 0. Je to prostě méně než 1.
Nikdy jsem netvrdil, že odkazy z free PR webů jsou nějak zázračné a samospasitelné. Ani jsem nikdy netvrdil, že je to jediný nástroj, který se má používat při linkbuildingu. Svůj účinek ale mají. Vložením článku do stovky free PR webů můžete získat i několik tisíc zpětných odkazů. Jejich hodnota není sice vysoká, ale zde hraje roli kvantita.
Nevím, zda tito samozvaní SEO experti lžou záměrně či z neznalosti věci. Ať je to tak nebo tak, je to hodně špatné. Není nic horšího, než když se člověka neznalého věci snaží někdo přesvědčit lživými argumenty o tom, že je to odborník.
Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou: Sledovat @PetrJenikPokud se chcete stát sponzorem tohoto mého blogspotu a mít na tomto místě svůj inzerát, není nic jednoduššího.
Více se dozvíte a vložit svůj inzerát můžete přímo TADY.
Ahoj,
to je pro mě novinka…samozřejmě jsem věděl, že číslo PR od 0 do 10 je pouze převedené „pro lidi“ z nějýho jinýho rozmezí. Ale že i když vede odkaz z PR 0 a že má valný smysl jsem netušil….Pak by mohlo klidně nastat, že 10000 odkazů z webu s PR 0 bude mít větší hodnotu než 1 odkaz třeba z PR 4.
Dobrý den, tohle téma Vás (zdá se) chytlo … Článek sice nepřináší do té debaty nic moc nového, ale jinak máte samozřejmě pravdu.
Argument s nulovým rankem je samozřejmě nesmysl, i když má stránka PR:0, tak odkaz na ní určitou váhu má, byť nevelkou.
A pak – musí se to samozřejmě umět. Ono se dá zařídit, aby i konkrétní stránka s PR článkem měla pagerank větší než nula (v ČR to není tak snadné, ale jde to – viz třeba rychlým hledáním http://prclanky.ehity.cz/2011/07/25/jedinecna-serie-kucharskych-nozu-premier-wacs-dick/, což je stránka, která má page rank 3)
On starý dobrý Linkwheel (v trochu aktualizované podobě) stále ještě funguje a je to mocný nástroj. Ani google proti němu není imunní … o Seznamu raději pomlčme.
Na globálním internetu je article marketing velice mocnou zbraní. Nejen jako způsob linkbuildingu (a světe div se, ty odkazy mohou být poměrně kvalitní, když víte, jak na to!), ale i jako způsob generování CÍLENÉHO trafficu, který velmi dobře konvertuje. V ČR to knowhow moc není a není tady ani moc kvalitních article directories, které by se k tomu daly použít.
Problém kritiků pr webů je v tom, že pro ně je to tak nízké a odporné, že s tímto druhem linkbuildingu nemají zkušenosti a opakují načtena a vyteoretizovaná moudra.
Na jejich obranu je třeba říci, že ne každý umí pr články opravdu využít. Jak píši výše: MUSÍ SE TO UMĚT. Pokud kouknete na webtrh, najdete desítky nabídek ňoumů, co si myslí, že stačí vzít jeden článek,naplácat do něj tři odkazy, rozkopírovat ho do 150 pr webů a do týdne jsou na prvním místě.
Z tohoto pohledu mají kritici pravdu: pokud si tuto službu objednáte od někoho takového, v 90% případů to budou vyhozené peníze.
Na druhou stranu, pokud to umíte, dá se na nekonkurenčních niches získat velmi pěkný a konvertující organic traffic. A nekonkurenční jsou na .cz snad skoro všechny.
Díky za příspěvek – jakmile rozjedete svůj blog, rozhodně dejte vědět. Myslím, že čtenáře mého blogu budou i vaše názory velmi zajímat a rád jej proto vložím do sekce „píší jinde“ tady v postranním panelu.
Petr Jeník: Díky, vážím si toho. Jsem zvědav, jaká tu bude po něčem takovém poptávka.
Pro čtenáře cizojazyčných zdrojů asi nepřinesu zas tak moc nového. Naštěstí pro mě je tu spousta lidí, které prahnou po informacích z MMO a přitom se bojí angličtiny jako čert kříže.
Pro Inwebstor – osobně taky rád uvítám další blog, kde se člověk dozví zajímavé informace o SEO, marketingu…atd. Takže držím pěsti, ať se to rozjede.
Je to přesně tak jak říká jeden z komentátorů nade mnou – v zahraničí se to běžně dělá, ale u nás doma to moc nefrčí. Já jsem o tom jak dělat PR článkové SEO napsal takový menší článek, založený na mých zkušenostech, tak vám ho dávám do pléna k zamyšlení – http://www.marketingnainternetu.cz/jak-maximalizovat-seo-efekt-pr-clanku.html