Srp 22

Pojem „nastálo“ je u SEO jen jakýmsi zvyšovačem cen a sebevědomí

22.08.2011 v kategorii SEO. / Zobrazeno 6 587x / 32 komentářů

Nic není nastálo. A už vůbec se nedá o nějaké stálosti mluvit v rámci optimalizace webu pro vyhledávače. A přesto je teď hrozně moderní toto slovo používat. Krátkodobý taktický SEO efekt je něco odsouzeníhodného. Musíte prý koukat dál. Kvalitní PR článek za pět tisíc na kvalitním hojně čteném tématickém webu prý nakonec vyjde levněji než článek za stovku na nějakém podprůměrném webu. Ten za pět tisíc vám totiž prý bude sloužit nastálo.

Pojďme se podívat, jak to s tou stálostí je ve skutečnosti.

Ale POZOR, nebudeme mluvit o marketingu jako celku. Ani o přímo přivedených návštěvnících z nějakého  článku či odkazu. Budeme mluvit skutečně o SEO efektu. Je sice hrozně moderní motat hrušky s jabkama a do přednášek a článků o SEO míchat i všechny ostatní marketingové nástroje, ale já budu opravdu mluvit jen o SEO, tedy o optimalizace pro vyhledávače.

Cílem optimalizace pro vyhledávače je dosažení dobrých pozic propagovaného webu ve výsledcích vyhledávání a tedy přivedení návštěvníků (zákazníků, uživatelů) z vyhledávačů.

Teď se tedy vrátím k onomu pojmu „nastálo“. To je pochopitelně nesmysl. Ani drahý článek pro vás nebude pracovat nastálo. V rámci SEO jsou pro vás důležité především odkazy z tohoto článku a jejich síla. I draze zaplacený článek vydrží na titulní stránce nějakého webu jen pár dní a možná týdnů. Na první stránce výpisu kategorie pak možná o něco déle.

Po pár týdnech ale i takto drahý článek zmizí v útrobách webu a odkazy z něj tak rázem začnou ubývat na váze.

O stálosti SEO efektu tak nemůže být opravdu vůbec řeč. Žádný odkaz pro vás nebude pracovat nastálo. Účinnost odkazu se snižuje geometrickou řadou až téměř k nule. Kdo tedy argumentuje vzorcem ve smyslu, že stovka je pro vás dražší než tři tisíce, protože článek za stovku pro vás bude pracovat měsíc a ten za tři táci se vám tedy za 30 měsíců zaplatí a pak už bude „pracovat“ zadarmo, tak je lhář, nebo vůbec neví, o čem mluví.

Ano. Můžete si dávat dlouhodobé strategické cíle. Ovšem ne v rámci samotného SEO ale v rámci celého marketingu. Budujte značku, přivádějte na svůj web lidi z textové inzerce a dělejte vše, aby se o vašem webu psalo a mluvilo.

Nemám nic proti tomu. Je to skutečně v pořádku a pro mnohé je to nejlepší cesta, jak dosáhnout nějakého cíle, ale tomu se opravdu neříká dlouhodobé SEO nebo dokonce „SEO nastálo“. Tomu se říká marketingová strategie.

Jsou ale i úplně jiné cíle než vštípit lidem do hlavy značku. Cílem webu může „jen“ vydělávat díky tomu, že na něj přivedete návštěvníky z první příčky vyhledávačů. Takovýto cíl má dokonce převážná část firemních webů. Na tyto weby nebude nikdo spontánně odkazovat i přesto, že povedete rozsáhlou kampaň. Těžko si na internetu vybuduje nějaký živnostník značku takovou, aby si jí lidé pamatovali.

Takový člověk opravdu potřebuje „jen“ SEO.

No jasně – můžete mu argumentovat „a co kdyby se stalo, že vyhledávače přestanou fungovat, kdo pak o vás bude vědět?“ – nepřestanou. Váš hypotetický výmysl ho opravdu nezajímá. Zajímá ho to, aby byl první ve výsledcích vyhledávačů na frázi „kominík Poděbrady“ za tři stovky za měsíc.

Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou:


Pokud se chcete stát sponzorem tohoto mého blogspotu a mít na tomto místě svůj inzerát, není nic jednoduššího.
Více se dozvíte a vložit svůj inzerát můžete přímo TADY.


32 komentářů / Pojem „nastálo“ je u SEO jen jakýmsi zvyšovačem cen a sebevědomí

  1.  Lukas dne 22.08.2011 v 9.02 hod.

    No dle mého píšeš jen tak slova uplácané z větru a nikdy si nedělal to tvé SEO asi pro žádnou vetší firmu. Co jsme zkoušeli už před lety dát článek třeba na idnes za několik tisíc tak dodnes má článek slušné umístění, dokonce ho občas někdo stále přečte a světe divse nezapadl a stále ma průměrné ranky. Navíc odkaz z takového webu se neda srovnavat s člankem na superkvalitniprclankyzdarma.info ….

  2.  Petr Jeník dne 22.08.2011 v 9.10 hod.

    Omyl.
    1. SEO jsem dělal pro X firem a mnoho svých webů a celkem úspěšně. Jsou ve výsledcích vyhledávání na předních pozicích na to, na co tam být mají a to je také cílem SEO.
    2. odkaz se pochopitelně nedá srovnávat. Srovnávat se dá ale účinnost toho odkazu a účinnost = poměr cena/výkon.

  3.  Marks Blog o doménach a marketingu dne 22.08.2011 v 9.19 hod.

    Pomer cena / výkon je individuálna, záleži od kvality článku jeho umiestnenia a ďalších faktorov, je nutné ale rátať s tým, že rozumne kúpeny (drahý článok) privedie z webu návštevníkov, ktorý môžu mať ďaleko vyššiu hodnotu ako bola cena za článok, samozrejme ľudia prichádzajú aj z menej čítaných zdrojov ale nie v takom množstve.

  4.  TomT Marketing, SEO a provozování eshopu dne 22.08.2011 v 9.24 hod.

    Když si nechám uveřejnit článek za x tisíc korun na serveru, který má vysokou návštěvnost a kde si myslím, že to přitáhne zákazníky, tak prioritou je hlavně aby přes to došlo co nejvíc lidí a pokud možno co nejvíc z nich udělalo konverzi. Odkazy v tomto případě jsou až na druhém místě.

    Když si dám článek na nějaký free Pr web, tak tady je to obráceně. Tady jde spíše o odkazy než o návštěvy.

  5.  Petr Jeník dne 22.08.2011 v 9.30 hod.

    Jak jsem říkal v článku, mluvím o SEO.
    Ideální stav by byl ten, že článek mi přivede návštěvníky, kteří udělají tolik konverzí, že se cena článku zaplatí. Pak jsou odkazy z něj takovým hodně dobrým bonusem.
    Takové články jsou ale jen výjimkou. Málokterý článek takto zafunguje.
    SEO je ale něco jiného. Třeba ten zmiňovaný kominík z Poděbrad nepotřebuje okamžitý nápor zákazníků z jednoho článku. Potřebuje být na prvních pozicích ve vyhledávačích. Potřebuje SEO – a nikoli PR.

  6.  Marty SEO konzultant dne 22.08.2011 v 9.43 hod.

    Nejde mi do hlavy jedna věc – „Účinnost odkazu se snižuje geometrickou řadou až téměř k nule.“ Jak jste přišel na geometrickou řadu?! Nemyslíte spíše aritmetickou řadu?

  7.  Petr Jeník dne 22.08.2011 v 9.47 hod.

    Myslel jsem skutečně geometrickou.
    Když to vezmu hodně zjednodušeně, tak článek umístěný na homepage má účinnost 100, spadne na druhou stránku výpisu článků a tam má už účinnost 50, na třetí 25 atd = tedy geometrická řada s qocientem 0,5. (je to opravdu hodně zjednodušené tak mě v tomto ohledu nechytejte za slovo)

  8.  Jiří Cerhan dne 22.08.2011 v 10.04 hod.

    Tady to bude hlavně otázka rozpočtu a toho pro koho SEO je.

    Komniník z Poděbrad vám nedá ani těch zmíněných 5000, takže pro něj jeden článek za 5000 by nebylo to pravé řešení. Dostal by sice jeden(+) opravdu pěkný link, ale tím to končí. A u kominíka není tak veliká konkurence na webu takže by mu ty free PR free katalogy bohatě stačili na první stránku.

    Na druhou stranu třeba cestovní kancelář, která prodává zájezdy za desítky tisíc do celého světa, nebude nutně stát o „bezcené“ linky za 100 (už je dávno mají a jsou jim vážně téměř k ničemu). Ale potřebují pořádné SEO i s tím marketingem.

  9.  Petr Jeník dne 22.08.2011 v 10.10 hod.

    A Jiřímu Cerhanovi dávám jedničku s hvězdičkou
    Každý má jiný cíl. Bohužel to si ti největší SEO hvězdy posledních dní vůbec neuvědomují a každému nutí svá moudra o tom, jak je důležité pro všechny tohle a tamto a tak se do toho zamotají, že byznys některých povyšují nad byznys jiných a všem vnucují totéž.

  10.  Jiří Cerhan dne 22.08.2011 v 10.14 hod.

    Ted mi došlo že jsem dost mimo téma. Tak ještě k tomu: nastálo to opravdu nebude to je něco jako doživotní záruka(tu taky můžou kdykoli zrušit a nic se neděje. Četl jsem o tom kdysi článek, ale hádat se o tom nebudu.).

    Všechno jednou končí, možná to vydrží dýl, ale tak ať píšou dlouhodobé SEO (Teda ten pojem nastálo slyším poprvé. Nechce se mi věřit, že tohle někdo alspon trochu rozumný může říct).

    Co se tedy nakonec vyplatí víc je znát z předchozího komentáře. Prostě jak komu.

  11.  JerryBestie Online podnikani dne 22.08.2011 v 10.22 hod.

    clanek je takova latanice, protoze v nem nezohlednujes praci crawlera jednotlivych vyhledavacu. pokud tedy si das radoby pr clanek na tzv. pr web, tak crawler pri navsteve muze dany clanek vyhodnotit tak, ze ho nestahne, protoze celkova dulezitost je nulova. nebo ho stahne do uloziste, ale nepusti ho do vyhledavani. a nebo ho i pusti, ale po urcite dobe ho vyradi z indexu prave proto, ze je zverejnen na shitovem webu. oproti tomu clanek, ktery je zverejnen na „prestiznejsim“ webu ma jednak tu vyhodu, ze v kratkodobem horizontu splni ucel proc byl napsan, tedy konverze a navic v dlouhodobem horizontu ma podstatne vetsi sanci, ze v indexu zustane, nebot je zverejnen na autoritativnejsim webu. z tohoto pohledu je tvuj clanek zcestny, nebot prave tebou popisovana varianta prezentace webu je ta, o ktere se da rict, ze opravdu neni na stalo. ona dokonce je spatna i z toho okamziteho pohledu. realny prinos je nula. navic, pokud se podivas na clanky na tzv. pr webech casto opravdu indexovany nejsou, tak jak jsem ti to uz jednou dokazal primo na konkretnim pripadu tohoto blogu. misto techto teoretickych uvah, bys radeji mel svoje tvrzeni dokazat, treba prave na tom mfa kotle dakon. tam je evidentni, ze chces pouzit tvuj system „low seo“. a jsem zvedavy, na jake pozicich ten web na kw kotle dakon najdu a hlavne jak dlouho se v serpu na techto pozicich udrzi.

  12.  Duben Kurzy inline bruslení pro začátečníky dne 22.08.2011 v 10.25 hod.

    Chápu myšlenku článku, s ohledem jen na SEO efekt se s ním dá částečně i souhlasit. Problém je ten že levný link třeba z PR webu nevo nevýznamného webu za 100kč má jen a pouze ten SEO efekt. Proti tomu drahý článek nemá jen SEO přínos, je to přímo reklama, která osloví spoustu lidí co daný web čtou a spoustě lidí co ani neznají nabízenou službu „otevřou oči“ a oni so to hned budou chtít zkusit. Řekl bych, že pak třeba u článku za 5000kč je potřeba určit jak velká část ceny má onen SEO přínos (na který je to v článku omezené) a kolik je čistě reklamní přínos. Takže SEO efekt je pak třeba za 500-1000 a zbytek je přímá reklama. A pak už ta kalkulace zase může vypadat o trochu jinak.

  13.  Petr Jeník dne 22.08.2011 v 10.35 hod.

    Jerry a částečně i Duben:
    No opět ty PR články a to, kterak je vyhledávače neindexují 😀
    Naprosto jsi nepochopil, co píšu a opět odbíháš k tomu jedinému, co znáš. Alespoň to na mě tak působí. No „znáš“ je možná silné slovo, protože tvrdit to, že vyhledávače neindexují články na free PR webech je hloupost.
    Schválně si zkus zadat na Sezmamu do vyhledávání slovo „tipforum“ a podívej se, jaké výsledky ti Seznam nabídne. Nabídne ti 1245 výsledků a z nich cca 90% jsou právě ty PR weby, které podle tebe vyhledávače neindexují 😀
    Vtipný že? To ale jen tak na okraj.

    Ale to ty stejně nikdy nepřipustíš a budeš si mlít stále tu svou písničku dokola a to je dokonalá ukázka zaslepenosti nejen tvé, ale i těch SEO bambulů zaměňujících SEO za marketing.

  14.  Petr Jeník dne 22.08.2011 v 10.39 hod.

    Duben:
    Je to jak říkáš. U článků, které mají sloužit i jako přímá reklama je opravdu nutné koukat trochu jinak.
    Něco ti vydělají. To ale není to samotné SEO o které mluvím já.
    Někdo o přímé návštěvníky vůbec nestojí. Chce prostě „jen“ to SEO.

  15.  TomT Zumba cvičení dne 22.08.2011 v 10.43 hod.

    Jen tak namátkou jsem si teda otevřel seznam a kuknul jsem na tipforum. Otevřel jsem si asi 6 PR webů a na každém je úplně ten stejný článek. Ten seznam je opravdu tupec :).

  16.  Petr Jeník dne 22.08.2011 v 10.45 hod.

    TomT: stejný článek, jiné titulky a jiné tagy – viz návod tady: http://owww.cz/pr-weby-funguji-docela-dobre-jen-musite-vedet-jak-tady-je-navod/

  17.  jerrybestie Online podnikani dne 22.08.2011 v 10.50 hod.

    nebudu se prit, my dva se neshodneme. jak jsem jiz rekl, dokaz to na kw kotle dakon.
    a hned uvidime v realu, jak ti pr clanky pomuzou v ceste nahoru, na prvni stranku.

  18.  Petr Jeník dne 22.08.2011 v 10.54 hod.

    Na čem se neshodneme? Na tom, že vyhledávače neindexují PR weby? Na tom netřeba se shodovat. To je prostě fakt, který jsem ti právě dokázal a ty stále tvrdíš, že se neshodneme.

    Už mockrát jsem navíc psal, že PR články nejsou tím jediným nástrojem linkbuildingu. Nebudu používat jen PR články ale mnohé další metody. Ale ty si pořád budeš mlít tu svou.

    Že tě to pořád baví 😀

  19.  TomT Zumba fitness dne 22.08.2011 v 10.56 hod.

    No mě šlo spíše o to, že ty články jsou stejné. To že je jiný title a štítky sem poznal. Ale jestli stačí seznamu jen vždy jiný title a štítek, tak proč ne :)

  20.  jerrybestie Online podnikani dne 22.08.2011 v 11.03 hod.

    dosud jsi mi nic nedokazal, proto jsem te vyzval abys mi to konecne dokazal. ukaz mi realny seo efekt z pr clanku na kw kotle dakon u tveho mfa. fakt jsem zvedavej kam te odkazy z techto clanku vynesou. navic kw kotle dakon jsi si vybral sam, tak asi vis co delas. ja mam pochybnosti, ze nekam vystoupas, ale pokud tvrdis, ze ano, rad se necham prekvapit a poucit zaroven. takze prestan teoretizovat a polemizovat a dokaz to.

  21.  TonyK Kondenzační kotle dne 22.08.2011 v 11.13 hod.

    V případě Seznamu a takto jednoduchého KW pomůžou.

    Otázka je Google a také to, že lidé ve fulltextu Seznamu nespí a je celkem logické, že dříve či později se jim podaří tyto jednoduché MFA veby vyselektovat.

  22.  Petr Jeník dne 22.08.2011 v 11.29 hod.

    Jerry: co jsem nedokázal? Ty tvrdíš, že vyhledávače neindexují články z PR webů a já ti naprosto jasně ukázal, že indexují. Nikde jsem nepsal, že „kotle dakon“ budu dostávat nahoru JEN díky PR článkům, tak tu nemel hovadiny.

    TomT: Google ty články indexuje taky. Zadej si „tipforum“ do google spouuuuustu článku tam najdeš zaindexovaných také.

    A důkaz že fungují: podívej na Seznam na fráze „fotbal živě“ „tenis živě“ „livesport“ – to jsou přesně ty fráze, které jsem v PR článcích prosazoval.

    A pro google to má trochu jiný, ale také super efekt. NEJEN díky těmto článkům je tipforum hodně dobře zaindexované a Google ho tak hodně často prochází a aktuální analýzy dává hodně nahoru. Stačí se podívat na frázi „manchester totenham“ – to je fotbalový zápas, který se bude hrát dnes a Google analýzu na tento zápas už zařadil do SERP a to tak že dost vysoko. Totéž pak platí pro stovky jiných frází.

  23.  Lydie SEO optimalizace dne 22.08.2011 v 11.35 hod.

    V jedné SEO knize jsem vyčetla, že s odkazy je to jako s vínem. Čím starší, tím lepší a také váženější u vyhledávačů.

    Moje zkušenost je ale také jiná.

  24.  gnk letenky dne 22.08.2011 v 11.43 hod.

    mozno budes hovorit ze pletiem hrusky s jablkami, ale pojem nastalo u SEO by som nazval zauzivanim marketingovym tahom, hlavne pri predaji tejto sluzby ludom, ktory nemaju prehlad, kde je najjednoduchsia cesta, klient vyber si : ppc- pokial platis si na prvej strane, seo – zaplat jednorazovo a budes na prvej strane „nastalo“

  25.  Petr Jeník dne 22.08.2011 v 11.48 hod.

    Nepleteš hrušky s jabkama, ale mluvíš úplně o něčem jiném, než co píšu článku.
    Je to ale zajímavý námět na další článek „PPC a/nebo SEO – komu se vyplatí jedno, komu druhé a komu obojí“.
    Díky – dávám si do poznámek.

  26.  Igor dne 22.08.2011 v 13.41 hod.

    Kvalitní článek na velkym portále ná ještě obrovskou výhodu že na nej lidi samy odkážou a dostane řadu přirozených odkazů, tím pádem je i SEO efekt mnohem větší než u malých pr webů.

  27.  jerrybestie Online podnikani dne 22.08.2011 v 13.50 hod.

    ale on to Petr moc dobre vi, jen obcas kaze vodu a pije vino. jak jinak by se dalo vysvetlit toto: webtrh.cz/110425-poptavam-clanky-vasich-webech?highlight=werb :)

  28.  Petr Jeník dne 22.08.2011 v 13.58 hod.

    A opět špatně Jerry
    1 – v tomto článku píšu o SEO, to že v té poptávce nepožaduji SEO je jen o tom, že v tomto případě jsem SEO nepoptával. Poptával jsem čtené PR články. SEO není jediný marketingový nástroj.
    2 – vlastně jsem nepoptával ani ty PR články, ale dělal jsem Werbu promo na webtrhu, ale to zase moc dobře víš ty 😀

    Takže – zase vedle jak ta jedle

    Koukám navíc, že začínáš využívat „taktiky diskuse“ o nichž jsi psal, že je hrozně rád využívám já. Ano využívám – ale né blbě jako ty 😀

  29.  Marks Blog o doménach a marketingu dne 22.08.2011 v 14.38 hod.

    len dodám

    Petr – „No „znáš“ je možná silné slovo, protože tvrdit to, že vyhledávače neindexují články na free PR webech je hloupost.“

    Ďalší omyl, máme desiatky pr webov a aj katalógov, vyhľadávače neindexujú všetky články v pr weboch, u google je priemer zaindexovaných článkov k celkovému pomeru 90 %, na sezname je toto číslo vyŕazne nižšie, to isté sa týka aj katalógov.

  30.  Petr Jeník dne 22.08.2011 v 15.23 hod.

    Nevím proti komu jsi v opozici, zda proti mě, nebo proti Jerrymu. Já říkám totéž co ty. Že vyhledávače články v PR webech indexují.

  31.  Jarek Vše o bydlení dne 22.08.2011 v 22.54 hod.

    Marks:
    Číslo 90% je dle mého názoru nečekaně vysoké, jedná se skutečně o průměr za všechny Vaše PR weby (lepší i horší), nebo jen za ty s vyššími ranky?

  32.  Jarek Blog o doménach a marketingu dne 23.08.2011 v 16.00 hod.

    Jarek:

    číslo 90% platí aj pre slabšie weby(ak nerátam oár dní nové weby), samozrejme nájdu sa aj výnimky ale pod 80% to u google neklesá..



Štítky: , , ,