Čer 28

Jak vydělat na webu? Programátor, grafik ani kodér to za vás nevymyslí!

28.06.2012 v kategorii Tvorba webů, Úvahy, Výdělek. / Zobrazeno 7 659x / 27 komentářů

Chcete začít podnikat na internetu? Lépe řečeno chcete si nechat vytvořit stránky, získat pro ně návštěvnost a následně na nich vydělávat prostřednictvím prodeje reklamy? Tak přemýšlejte dopředu. Programátor, kodér i grafik udělají jen to, co jim řeknete. Nebudou za vás přemýšlet. Web bude hezký, bude fungovat, ale….

Úplně typický postup je ten, že začínající online byznysmen udělá hrubý nástřel designu stránek a sepíše funkce, které by měl web umět. Designér udělá grafický návrh, kodér ho rozkrájí a nakóduje šablony a programátor napíše scripty, které zajistí fungování celého webu.

A co se stane pak, když už web začne fungovat a jeho provozovatel chce začít pomalu prodávat reklamu? Zjistí, že na ni jaksi zapomněl a nemá ji kam dát.

Postranní panely jsou široké 220 px a žádný rozumný banner se tam nevejde. Totéž  místo pro hlavní obsah. Šířka 650 px a ani sem nenacpete žádný banner standardních rozměrů.

A co tedy zbývá? Hodit velký banner nad celý web a pro jistotu ještě jeden scyscraper na pravou stanu úplně vedle obsahu. Popřípadě nějaké hnusně vypadající, do obsahu nezapadající bannery o různých velikostech.

A výsledek? Reklama uvnitř obsahu do něj nezapadá a celý web akorát hyzdí a na bannery v headru a vpravo mimo obsah nikdo nekliká, protože pro tato místa mají i úplně běžní uživatelé internetu vypěstovanou bannerovou slepotu.

Přemýšlejte nad tímto trochu předem. Grafik vám neřekne „hele nebylo by lepší udělat sidebar 250 px a hlavní obsah 750, aby se tam vešly bannery standardních velikostí?“ – on si prostě udělá svou práci. Nakreslí pěkný design dle vašeho hrubého nákresu a tím to pro něj končí. Totéž kodér a programátor.

Osobně jsem toho názoru, že tvůrci webů které si najmete, by měli mít povědomí o budoucnosti toho webu. Měli by se zajímat, jak na něm chce provozovatel vydělávat a měli by mu tedy umět poradit, co je dobré a co špatné. Za celou dobu svého působení v online byznysu jsem se s tímto přístupem ale nesetkal. Každý si udělá jen svou práci dle zadání a inkasuje za ní peníze. Cokoli navíc je pro tyhle lidi nepřijatelné.

Čím to je, to fakt nevím. Pohodlnost? Lenost? Neznalost? Naprostý nezájem?

Ať je to jak chce, věřte, že tohle je na vás. Už při zadávání práce grafikovi by v tom vašem hrubém nástřelu měla být vyznačená místa pro reklamu. Ti kdo pro vás web dělali pak jen maximálně řeknou „vždyť to nebylo v zadání“ – a mají pravdu. V zadání to nebylo.

Otázkou však je, zda to neměli být oni – především tedy designér, který by měl zadavateli poradit, jak web uspořádat a né jen bezmyšlenkovitě načmárat design v Photoshopu.

V tomto ohledu bych si dovolil i posuzovat kvalitního a nekvalitního designéra. Ten který dokáže poradit a rád poradí klientovi v těchto věcech, toho bych považoval za kvalitnějšího než toho, kdo načmárá hezčí, leč pro byznys naprosto nepoužitelný design.

Pro ty, kdo mě ještě nešmírujou:

DOPORUČUJI: Objednejte si webhosting se slevou 25% (slevový kód: WWW25)

Velké díky patří sponzorům tohoto mého blogspotu:

Weby ušité na míru Tvoříme weby s originálním designem na míru Vašemu podnikání.


Chcete se i vy stát sponzorem tohoto mého článečku a mít na tomto místě inzerát?
Inzerát můžete vložit a více se dozvíte TADY.


27 komentářů / Jak vydělat na webu? Programátor, grafik ani kodér to za vás nevymyslí!

  1.  Rixo dne 28.06.2012 v 9.37 hod.

    Je to „skycraper“.

  2.  Petr Jeník dne 28.06.2012 v 9.49 hod.

    jj – skočilo mi tam jedno písmenko navíc
    řekl bych, že překlepů i gramatických chyb bude v článku už tradičně víc :D

  3.  Kvasnička Jan Kvasnička Jan dne 28.06.2012 v 10.09 hod.

    V podstatě máš pravdu. Je tady, podle mě, jedno velké ALE, jelikož většina lidí, kteří se rozhodnou pro realizaci nějakého projektu nebo webu, shání co nejlevnější pracanty. Podle toho také jsou na nějaké úrovni jejich zkušenosti a hlavně výsledná práce. Již několikrát jsem se setkal s názorem: „Ještě nevím, zda se ten projekt vůbec rozjede, tak do toho nechci dávat tolik atd.“, což je samozřejmě špatný přístup, jelikož samotná realizace může hodně ovlivnit celý projekt nebo web.
    Ten, kdo si najde zkušenější lidi, sice zaplatí více, ale právě služby typu: toto nedělejte, toto by šlo zlepšit nebo vlastní přidaná hodnota, mu ty peníze vrátí. Jak jsi správně napsal, je to o tom majiteli nápadu, který musí rozhodnout, jak se k tomu postaví. Zda tak, že chce s tím projektem nebo webem prorazit a uspět, nebo zda to chce „jen zkusit“.

  4.  Jakub Čižmař http://www.propagacenainternetu.cz/startovni-bod dne 28.06.2012 v 10.22 hod.

    Také vesměs souhlasím, i s Honzou, kromě toho je ale háček také v tom, že nadpoloviční většina kodérů a grafiků (alespoň dle mého názoru) dělají JEN svou práci a monetizaci webu jako takové nerozumí. Dokonce mnoho webdesignérů, které postaví pro klienta web od nuly do finále ani nemají moc velkou představu o marketingu na internetu a o kvalitním seo.

    Takoví lidé, i když by třeba rádi poradili, nemají prostě v tomto směru obchodního ducha a potřebné znalosti… Zde by se hodilo připomenout tvůj starší článek o potřebném povolání Webkonzultanta :)

  5.  Petr Jeník dne 28.06.2012 v 10.45 hod.

    jj – díky za připomenutí – mohl jsem ten článek taky rovnou zmínit
    koho by to snad zajímalo, je tady: http://owww.cz/webkonzultant-neexistujici-lec-zoufale-potrebna-profese/

  6.  Timesoft TIMEsoft dne 28.06.2012 v 10.48 hod.

    Myslím, že tahle práce jim nepřísluší. Chybí člověk, který to celé zastřeší – webkonzultant. Ostatně, jak jsem si všimnul, nějaký takový článek tu taky je. Designer dělá grafiku, programátor programuje, kodér obě části dává dohromady.
    Proč by někdo z těch tří měl dělat práci někoho jiného, navíc když nebude placena?
    Ostatně někteří klienti si nedají a nedají říct…
    Měl jsem teď klienta, na začátku bylo zadání vytvořit grafiku a z ní pak udělat šablonu pro Joomlu. Vše dodáno, navíc byl upozorňován, že šablona je sice jednoduchá, ale že správně pak rozchodit web může být velký problém, zvlášť když používá jazykové mutace. No nedal si říct, že si to udělá sám. Dopadlo tak, že rozhodil komplet celou joomlu a musí se celá instalace předělat. Až po půl roce upozorňování a přesvědčování, si nechal vše odborně udělat. Z jeho chování navíc cítím, že za to snad můžu já a moje šablona.

  7.  Ironman dne 28.06.2012 v 10.51 hod.

    Skycraper je v preklade nebesky zachod. :) Skyscraper je spravne.

  8.  Timesoft TIMEsoft dne 28.06.2012 v 10.59 hod.

    Honza to napsal naprosto přesně – „Ještě nevím, zda se ten projekt vůbec rozjede, tak do toho nechci dávat tolik atd.“
    Ze zkušenosti takové klienty raději hned z kraje odstřelit, protože pak si stejně navymýšlejí.
    Raději – co udělat a za kolik, a ošetřit to smlouvou hned na začátku. Ve smlouvě přesně zdůraznit, co za ty prachy dostane a nebát se poukázat právě na ty plusové věci.

  9.  Petr Jeník dne 28.06.2012 v 11.08 hod.

    Neřešte písmenka v názvu banneru
    Všichni víme, o čem je řeč. O té vysoké obrázkové nudli umístěné nejčastěji vpravo vedle obsahu webu, na kterou nikdo nekliká :D

  10.  Michal Koch ICQ online - SMS zdarma dne 28.06.2012 v 11.51 hod.

    Když jste už nakousli ty bannery, mohli byste někdo doporučit nějaký článek, který řeší to, kde a jaké umístit bannery, aby byly efektivní, tj. aby nebyly návštěvníky přehlíženy? Díky.

  11.  jirin web dne 28.06.2012 v 11.59 hod.

    Myslím, že tohle moc zrovna není řešení pro grafika. Grafik nemůže vědět, že budeš chtít prodávat reklamu. Pokud mu dáš zadání stylem „tady je náčrt jak si to představuji, tak to tak nějak udělej“, tak nemůže mít ani potuchu o tom, že budeš chtít v udoucnu provozovat reklamu. Pokud mu ale řekneš, tady je náčrt a v budoucnu budu prodávat i reklamu apod. a on už to „neoptimalizuje“ na běžné rozměry reklam, tak to už je zkrátka jeho pochybení…

  12.  MaReK Olsavsky MaReK Olsavsky dne 28.06.2012 v 12.57 hod.

    Koukám, že předmětem je MFA web, nebo je běžné že se na projektech řeší kam s bannery? Na blog, MFA-web, či zpravodajský web (třeba i náš http://www.LinuxSoft.cz ) ještě ano. Ale bannery na web firmy/eshopu, které by měly upoutat reklamku by podle mě dal jen šílenec, vžyť tím snadno pošle zákazníka ke konkurenci.
    BTW: Dají se MFA weby označit za podnikání?

  13.  Petr Jeník dne 28.06.2012 v 13.05 hod.

    MaReK: idnes.cz je podle tebe MFA? nebo diskusní fóra jsou MFA? nebo jiné komunitní weby jsou MFA? Co weby s návody? Turorialy? Internetová rádia, internetové televize, regionální weby….. jsou to MFA?
    Určitě jsou. Jsou vyrobené za účelem výdělku z prodeje reklamy. (made for ads). Je však třeba rozlyšovat mezi kvalitním a nekvalitním MFA a ne házet všechny do jednoho pytle plnýho sraček
    Nikdo netvrdí, že na shop nebo firemní prezentaci máš dávat reklamu. Dokonce už v druhé větě píšu „řečeno chcete si nechat vytvořit stránky, získat pro ně návštěvnost a následně na nich vydělávat prostřednictvím prodeje reklamy“ – z toho snad jasně vyplývá, že nemluvím o shopech či firemních prezentacích.
    Takovýhle chytrolíni mě fakt dokážou vždycky rozčílit :(

  14.  Tomáš 999.cz dne 28.06.2012 v 14.37 hod.

    Zase na druhou stranu jsem i u e-shopů viděl reklamu od googlu, kde se samozřejmě ukazovala reklama konkurence, po další analýze mu přes to utíkalo spousta klientů, hlavně, že vydělal pár USD:) a nejlepší na tom je, že to nestáhl:)

  15.  Petr Jeník dne 28.06.2012 v 14.44 hod.

    Jsou borci, co si dají adsense i na firemní prezentaci.
    Podivoval jsem se nad tím tady: http://webtrh.cz/178009-adsense-reklama-firemni-prezentaci

  16.  frances Trh internetové reklamy dne 28.06.2012 v 18.58 hod.

    Takže pointa článku je v tom že kvalitní pracovníci by kromě práce měli poskytnout i poradenství, případně poptávajícího informovat o lepších možnostech. Ano, s tímto názorem souhlasím.

  17.  Pavel výroba webových stránek dne 29.06.2012 v 18.54 hod.

    Problém vidím často v zadavateli. Zadavatelé nepoloží otázku „mám tu a tu ideu, co si o tom myslíte?“ Zadavatel řekne „chci eshop a udělejte ho,“ hotovo. Dotazy z něj pak horko těžko dolujete podrobnosti a tváří se u toho jako ublížené dítě – boříte mu totiž domeček o vydělávání peněz na internetu :)

    Já si myslím, že každý schopný web tvůrce může být i web konzultant, ale lidi tu zatím nevědí, že to potřebují. Tj. lidi by neměli začít zadáním „udělejte mi web“, ale měli by jít na konzultaci za tvůrcem webů a tam probrat svoje myšlenky. Nevím, proč si tolik lidí myslí, že vydělávat na internetu je otázka vytvoření webu a hotovo. Vlastně vím, dřív to tak bylo, ale ty časy už jsou pryč. Udělat si „nějaký“ web prostě už ani zdaleka nestačí.

  18.  Tomáš Záruba dne 30.06.2012 v 8.59 hod.

    Docela s tebou souhlasím, je to přesně jak říkáš. Hlavní problémy bych viděl ve snaze ušetřit, špatné komunikaci a nezájmu.

    V ceně.. protože lidé se snaží ušetřit a pokud má grafik mimo naflákání věcí do Photoshopu ještě vymyslet UI a co by se dalo zlepšit, logicky to bude stát více nebo to bude stát stejné peníze, ale od horšího grafika.

    Druhý problém je špatná komunikace, většina zadavatelů se skoro nikdy neptá, jak web vylepšit, co by tam mohli udělat lépe atd. A designéři a programátoři většinou nemají sami iniciativu. Kodér je v tomhle trochu mimo, ten toho sám moc neudělá.

    Poslední věcí je vlastní iniciativa. Když to vezmu z pohledu programátorů, tak spousta z nich jsou geekové, kteří mají daleko větší potěšení v tom, že optimalizují 3 řádky kódu, než že někde vymyslí funkci, která zvýší konverzi třeba o x procent (nadneseně řečeno). Sám vidím, že v oblasti webu se hodně cení vývojáři, kteří trochu rozumí marketingu a celému tomu business prostředí na webu. Sám se snažím tímto směrem rozvíjet, ale uplatňuji tyhle schopnosti hlavně u projektů ve kterých jsem více zainteresovaný, než jen běžný programátor.

  19.  Jarek Investiční diamanty a zlato dne 30.06.2012 v 12.13 hod.

    Tomáš Záruba: Proč jsi neuvedl své webové stránky, když to zde Petr umožňuje?
    Jistě jsou zadavatelé, kteří si přečtou zajímavý názor někde v diskusi, a rádi by se podívali, zda tvé webové stránky, reference apod. korespondují s tvýmy názory, aby tě mohli oslovit s nabídkou práce (tedy pokud již nemáš plno ;-) .

  20.  Kulin web dne 01.07.2012 v 9.49 hod.

    Pokud hledáš pracanty na webtrhu, tak není divu, že narážíš na takové, které popisuješ. Za kvalitu se zaplatí, ale je to přesně jak píšeš – dostaneš za to něco navíc a to něco rozhoduje o tom, zda ten projekt bude dobrý nebo ne.

    Já mám opačný problém. Mývám klienty, kteří chtějí web, ale nevědí proč. Já jsem potom ten, který je musí dokopat do toho, aby si stanovili cíle, ujasnili priority a celkově ten projekt spěl tam, kam má. Obecně je tohle problém, který má snad 70% mých klientů.

  21.  Jméno dne 01.07.2012 v 13.09 hod.

    Je to přesně tak jak píše Kulin, pokud chceš vydělávat pak musíš zvládat nějaký marketing a umět plánovat. Ty ostatní profese které tu zmiňuješ s tím nemají nic společného. A pokud od nich čekáš radu tak je to trochu mimo mísu. Od toho tu jsou ty hrozně „předražené“ firmy a nehorázní web developeři. „Bohužel“ (pro některé) jsou u nich cenění lidé (většinou) se zkušenostmi a umí nějaký plán/cíl vymyslet a nechají si ho také patřičně zaplatit. To dá rozum.

  22.  Lydie Svatební oznámení dne 02.07.2012 v 16.19 hod.

    Dnes mě docela zarazilo, že i vývojáři zlatých stránek mysleli na umístění reklamy Google. Předpisově v pravém sloupci a pak úplně dole. Je to rozhodně jeden z webů, kde bych to nečekala.

  23.  O. Brandos Treking dne 03.07.2012 v 13.33 hod.

    To 17 a 21: Ale pánové, vy byste na všechno dnes chtěli konzultanta a „radílka“, přitom stačí použít obyčejný selský rozum, podívat se pro inspiraci ke konkurenci a dát jasné zadání.

    Ono ani konzultanti nejsou zárukou kvality, stačí se podívat na stav naší ekonomiky. Tam s vládičkou také paří parta vykutálených „radílků“, konzultantů a podobných nehorázně drahých tlachalů (vyžírků), a přitom je ekonomika ČR poměrně v pr…eli (a to jsem ještě opominul „nejlepšího“ ministra financí na světě, kterého, i přes jeho „nesporné kvality“, nikde jinde nechtějí ani zadara…)

  24.  Honza Povinné ručení srovnání dne 12.07.2012 v 12.33 hod.

    Určitě by to mělo být tak, že člověk, který mi dělá nějaký web, by měl rozumět i marketingu a seo. Takto by měl vypadat kvalitní pracovník, který jen neodvede práci, ale umí i poradit jak dále.

  25.  Pavel Janků treatys dne 12.07.2012 v 18.19 hod.

    Já teda nevím, jak to dělají ostatní, ale já vždy pokud jednám s klientem, tak se ho ptám na představu, funkce, způsob výdělku a pomáhám mu utvořit si představu. Rovněž mu radím, co a kde by bylo lepší pro uživatele a pro následný výdělek. Jenže ne každý to docení :) Já to prostě beru jako součast tvorby webu, že s klientem důkladně proberu podobné parametry.

  26.  Martin Pěnička www.terastore.cz dne 12.07.2012 v 20.45 hod.

    Treatys: Souhlas. Taky to tak dělám.

  27.  Vlastimil Fišer Vlastimil Fišer - HTML kóder dne 11.04.2013 v 8.22 hod.

    Myslím, že souhlasím. Programátoři, grafici, ani kódeři, pokud jsou specializovaný pouze na to, co dělají, neumí tak dobře prodat a vytěžit pěníze z webu, jako lidi, kteří si tyto lidi najímaji, aby pro ně web vytvořili.

    Ovšem, někdy se setkávám i s tím, že lidi, kteří prodávájí, naopak například neřeší přehlednost, ovládání, a celkově nějaké to UX – jak tomu dneska každý říká.

    Pokud jsem kóder, určitě bych neměl lidem, které živý marketing a prodej, radit, co mají dělat. Naopak, pokud se spojí dvá schopní, jak programátor, tak člověk, který je zapálený do marketingu, ale zároveň ho baví inovace atd. může být výsledek velkolepý.



Štítky: , , , , , ,